Google Ads struktur

Hur du bygger upp en bra kontostruktur i Google Ads

Publicerat av

Nu ska vi tänka som konstnärer med en tom canvas framför oss som vi ska fylla med färgglada banners, starka budskap, tydliga ord och klara mål! Med andra ord – vi ska fylla ett tomt Google Ads konto med sökord, annonser och mål i en fin struktur! Struktur har en tendens att låta lite tråkigt men det är ju trots allt det som gör livet lite enklare!

När vi får in en ny kund på Google Ads har vi ett av 2 följande scenario – inget Ads-konto, eller ett befintligt Ads-konto. Om det finns ett befintligt Ads-konto vill vi såklart göra en noggrann analys för att se vilka delar som funkar bra och se till att de fortsätter prestera (ännu bättre såklart) – de delar som fungerar mindre bra vill vi såklart bygga om. Idag vill jag dock skriva om hur jag brukar bygga upp ett konto från grunden.

Innan jag går in på upplägget vill jag nämna att jag fick äran att tala om detta när jag var med i Tony Hammarlunds podcast i augusti 2019. Vill ni lyssna på den hittar ni länken på Tonys webbplats eller på Spotify.

Google Ads struktur
New call-to-action


1) Börja med att förstå målen med annonseringen

Om du inte vet vad målet med annonseringen är blir det svårt att motivera varför du ska spendera pengar på det och även att så småningom utvärdera resultaten. Du kan göra detta på många olika sätt. Om ni har en e-handel så är ett naturligt mål försäljning. Om ni inte har en e-handel tycker jag att du och några kollegor ska tillsammans definiera några tydliga mål på webbplatsen – det kan vara leads, engagemang på sidan, nedladdat material etc. 

2) Sökordsanalys

När du har förstått målet med annonsering kan du börja med din sökordsanalys. Vi har bloggat om du hur gör en sökordsanalys för SEO och det skiljer sig inte mycket från en sökordsanalys för Google Ads. Se till att lägga tid på din brainstorming – fråga kollegor, kunder, samarbetspartners. Använd sedan tipsen i vårt blogginlägg “Så gör du den perfekta analysen för SEO”.

Avslutningsvis går du självklart in på Googles sökordsplanerare där du kan få reda på ungefärliga klickpriser och sökvolymer.

3) Efter sökordsanalysen – dela upp sökorden i teman

När jag har några hundra sökord framför mig kan det kännas lite svårt att veta var jag ska börja!! Det finns många arbetssätt, men ett tips är att sätta dig med ett kalkylark – t.ex. i excel eller Google Drive, och börja flytta över dina ord i kolumner. Här brukar jag försöka tänka enligt följande teman eller grupper:

  • Brand – självklart ska ditt varumärke ligga i en egen grupp
  • Varumärken – jobbar ni med att marknadsföra några särskilda varumärken?
  • Kategorier – vilka produktområden eller tjänster har ni?

Ni kan självklart ha många olika kolumner för olika kategorier – t.ex. Damkläder, herrkläder, regnkläder, barnkläder etc

4) Skapa kampanjer efter de tema som du definierat i steg 2 – Döp dem tydligt!

När du känner dig färdig med dina kolumner i excel kan du börja skapa själva kampanjerna. Jag gillar att göra detta i Google Ads Editor – då skriver jag in alla kampanjer jag tänkt mig och jag får direkt en tydlig överblick och kan arbeta mig igenom på ett strukturerat sätt. Här är så otroligt superduperjätteviktigt att du tänker igenom hur du ska döpa dina kampanjer och ge dem namn på vad de faktiskt innehåller! Du får inte lov (enligt mig) att döpa dem till Kampanj 1, 2, 3 eller Prio-kampanj. Döp dem i stället enligt någon av följande exempel:

SE | Sök| Generella ord | Barnkläder

SE | Sök| Säsong | Barnkläder

SE | Remarketing | Barnkläder

SE | Display | Erbjudande höstkampanj

Tänk att ni kan ha glädje av en tydlig namnstruktur i Google Analytics när du ska filtrera – men även för din egen livskvalitet! Notera även att jag gillar att dela upp så att en kampanj inriktar sig mot antingen söknätverket, display, remarketing, shopping etc – blir enklare att följa upp då. 

5) I varje kampanj – skapa en annonsgrupp för varje sökord 

Inga konstigheter här – när kampanjerna är skapade med alla korrekta inställningar ska du börja fylla på med annonsgrupper. Här är det enkelt – en annonsgrupp för varje sökord. Punkt. 

6) I varje annonsgrupp – lägg in sökord och annonser

Eftersom du döpt varje annonsgrupp till det sökord det innehåller behöver du knappt tänka på nästa steg: Lägg in sökord i varje annonsgrupp! Jag brukar lägga in dem i 2 olika matchningstyper – bred modifierad och exakt.

Lägg sedan in 3 textannonsvarianter – du behöver inte skriva helt olika annonser men variera någon rubrik, call to action eller beskrivning. Ha dock alltid med ditt sökord i Rubrik 1. Lägg även in en Responsiv sökannons i varje annonsgrupp (RSA).

 7) Skapa tillägg för dina kampanjer

Egentligen är du redo att aktivera dina kampanjer nu men det går även att lägga in annonstillägg så självklart rekommenderar jag att du ska göra det. Om du inte vill lägga in alla möjliga tillägg tycker jag att du bör lägga till åtminstone: webbplatslänkstillägg, beskrivningstillägg och tillägg med utbudsinformation. Du väljer själv vilka tillägg du vill använda (finns inga krav) och om du vill ha dem på kampanj eller annonsgruppsnivå.

Lycka till med ditt kampanjbygge – kom ihåg att det är otroligt häftigt med struktur och ordning och reda – i alla fall i detta sammanhang!

Hör av dig till mig om du har några frågor eller kommentarer: maria.eckerwall@topvisible.se

PS – jag kommer även vara moderator på den omåttligt populära konferensen SearchStars så köp en biljett så kan vi snacka kontostruktur i pauserna!! DS

Tips på bra resurser/mer läsning:

Topbloggen – här fyller vi på med nyheter från branschen samt guider till olika verktyg som vi arbetar med dagligen

New call-to-action

Här delar jag med mig av mina bästa tips när du ska skriva Google Ads annonser samt en mall som hjälper dig komma ihåg alla komponenter. Hoppas ni gillar den!

En guide till Sökordsplaneraren i Google Ads:

Guide till responsiva sökannonser:

Guide för att justera bud på enheter i Google Ads:

Annonsera på YouTube – Så funkar det:


Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *