Lär dig skapa Responsive search ads

Guide: Lär dig allt om Responsive Search Ads

Publicerat av

Kom igång med Responsive Search Ads

Google Ads rullar jämnt och ständigt ut nya flashiga uppdateringar och sommaren 2018 blev absolut inget undantag. Google Marketing Platform tog form och Google AdWords förvandlades till Google Ads. Ut med det gamla och in med det nya.

Bortsett från att dessa två plattformar bytte namn mitt under den svenska högsommaren så fick vi även ta del av några mer subtila förändringar i Google Ads.

Vi som sitter och nördar Google Ads på heltid fick plötsligt så mycket mer att jobba med när Google släppte två nya sökannonsformat. Expanded text Ads “2.0” samt Responsive Search Ads (Responsiva sökannonser).

Vill ni läsa mer om de nya finesserna i Expanded Text Ads “2.0” så kan ni göra det här – men i detta inlägg kommer jag köra en snabb run-through av vad Responsive Search Ads är. Så häng på!

Vad är Responsive Search Ads?

Google Responsive Search Ads (även kallat RSA) är ett nylanserat* format av sökannonser.

Skapa en responsive search ad

Tidigare har vi endast jobbat med expanded text ads där vi fått  plats med 3 rubriker och 2 beskrivningsrader. Med responsive search ads kan vi mata in hela 15(!) rubriker och 4 beskrivningsrader.

RSA-annonserna visar, precis som expanded text ads, max 3 rubriker och 2 beskrivningsrader åt gången i Google’s sökresultat. Den stora skillnaden mellan de två annonsformaten ligger i att de responsiva sökannonserna hela tiden skiftar karaktär. Google matchar olika rubriker och beskrivningsrader. Kort och gott för att försöka se vilka rubriker och beskrivningsrader som presterar bäst tillsammans.

Som ett led i Googles utveckling mot mer och mer automatisering så är väl denna uppdatering knappast förvånande för någon.

Google’s best practice för RSA och Expanded Text Ads

Tidigare best practice var att ha 3 olika expanded text ads i varje annonsgrupp, men med ännu ett annonsformat så är nu best practice 3+1.

Alltså: 3 expanded text Ads + 1 responsive search ad, per annonsgrupp.

Men visst, i praktiken skulle man nu lika väl kunna använda sig av endast 1 RSA per annonsgrupp och ändå få en mycket bra variation av annonser som visas i Googles söknätverk.

Glöm inte att jobba med “pins” i dina responsiva sökannonser!

En feature som kan vara bra att känna till när man jobbar med responsiva sökannonser är att man kan “pinna” rubriker.

Med pins så kan du ange vart i annonsen den specifika rubriken skall placeras. Vill du ha maximal kontroll så kan du såklart också pinna samtliga rubriker i dina responsiva sökannonser.

Såhär pinnar du en rubrik:

  1. Klicka på nålen till höger om rubriken
Pinna din responsiva sökannons

2. I drop down-menyn väljer du sedan vart du vill pinna den specifika rubriken.

Drop down-meny för RSA

Presterar Responsive search ads bättre än expanded text ads?

Jag har tyvärr inte hunnit bilda mig en uppfattning om vad som fungerar bäst än. Jag har ganska nyligen börjat implementera annonserna, så jag väntar med spänning på mer data.

Har ni någon erfarenhet av RSA vs Expanded text ads? Dela gärna med er!

Vill ni snacka mer Google Ads, SEO eller Analytics med mig? Tveka inte att höra av er!

*RSA-betan lanserades som sagt under sommaren 2018, så formatet är ju inte helt pinfärskt längre.

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *