Google Ads nya sökannonsformat

Publicerat av

Knappt har vi landat i Googles nya annonsformat förrän de kommer med ännu fler nyheter! Nytt interface, nytt namn och nu ännu ännu längre textannonser. Som ni kanske har märkt heter det ju inte Google AdWords längre utan:

Google AdWords – Word = Google Ads

Det kommer bli svårt att vänja sig!

I förra annonsuppdatering la Google till en andra rubrik i annonstexten och slog ihop de 2 beskrivningsraderna till en enda längre beskrivningsrad.

Nu har vi upptäckt att vi får ännu mer plats. Kortfattat är det följande som är möjligt:

Google Ads textannons

Nu kan du lägga till Rubrik 3 och Beskrivning 2 i dina annonser

Rubrik 3 i Google Ads

Den nya rubrikraden, Rubrik 3, kan visas (alltså den visas inte alltid) efter rubrik 2. I dessa annonser är Rubrik 1 och Rubrik 2 kvar på samma plats. Om rubrik 3 visas avgränsas den med ett |.

Beskrivning 2 i Google Ads

Den nya beskrivningsraden visas inte heller alltid. Om den visas följer den direkt efter beskrivningsrad 1. Vi kan dessutom nämna att beskrivningsraden nu blir upp till 90 tecken lång!

Google Ads textannonser

Ett exempel på hur en annons kan se ut med en 3e rubrik och 2 beskrivningsrader

Varför gör Google på detta viset och vad tycker vi?

Dessa nya annonsrader är tänkta att visas när Googles robot tror att du som annonsör kan uppnå bättre resultat. Som ni vet är det alltid viktigt med mål för din annonsering och om du delar dessa mål med Google så kanske deras algoritm kan hjälpa dig att uppnå detta.

Vi tycker det är en positiv förändring eftersom du tvingas tänka lite annorlunda med dina annonser och du får mer annonsutrymme. SEO-teamet är dock lite bekymrade att bli nerknuffade ännu mer!

Slutligen – responsiva sökannonser – OBS – ännu i Beta

 

Jag kommer inte gå in på detaljer men vi har börjat få en Beta-version av ytterligare ett textannonsformat i Google Ads – nämligen responsiva textannonser. Här kan man lägga in upp till 15 (!!) olika rubriker och 4 olika beskrivningar. Sen kommer Google att testa olika kombinationer och hitta bästa annonsen för er. Utmaningen här blir att hitta många rubriker som är fristående men ändå passar ihop, utan att det låter som en massa tillägg. Ska bli kul att testa!

Google ads responsiva sökannonser

Såhär kommer det se ut när ni vill lägga till 15 rubriker och 4 beskrivningar för responsiva sökannonser

 

Vill ni ha hjälp att fylla på era annonser med fler rubriker? Ja då vet ni vem ni ska ringa/maila: 0406160888, ppc@topvisible.se

 

Dela gärna!