Enhetsbudjusteringar i Google Ads

Enhetsbudjusteringar i Google Ads – Så funkar det!

Publicerat av

Budjusteringar, enhetsbudjusteringar, mobila budjusteringar, device bid adjustments. Kalla det precis vad ni vill! Frågan är bara vad NI vet om dessa justeringar?

Har ni stenkoll på vad enhetsbudjusteringar är så kan ni sluta läsa dagens blogginlägg redan nu.

Men är ni däremot en av dem som förväntas rodda runt i företagets Google Ads-konto på deltid och som aldrig stött på begreppet bid adjustments tidigare? Då är det hög tid att ni slänger på läsglajjorna för att ta del av dagens blogginlägg.

Vad är budjusteringar?

Budjusteringar, som jag för enkelhetens skull väljer att kalla det i detta blogginlägg, är en typ av “budgivningsstrategi” som man kan använda sig av i Google Ads. Med budjusteringar kan vi välja hur vi vill buda för trafik på olika enheter.

Exempel: Vi sätter upp en ny kampanj i ert Google Ads-konto. Vi ställer in Max CPC på 10kr. Vi är alltså villiga att betala max 10kr för att få ett klick på en utav våra annonser i kampanjen.

Vi tittar på statistik från tidigare kampanjer och ser då att annonsklick från desktop har mycket högre konverteringsfrekvens än annonsklick från mobil. Vi kommer då till slutsatsen om att vi kan tänka oss att betala ett högre klickpris för all trafik från desktop, då desktopanvändarna historiskt sett varit mer villiga att konvertera.

I det här fallet skulle jag i initialskedet testat en budjustering enligt nedan:

Max CPC: 10kr

Computers: +20% = 10kr + 2kr (20%) = 12kr/maxklickpris på alla annonser på datorer

Mobile: -30% = 10kr – 3kr (30%) = 7kr/maxklickpris på alla mobiler.

Tablet: Skippar budjustering. Maxklickpris blir då 10kr på tablet.

När man ställer in enhetsbudjusteringar kan man höja buden med max 900% och sänka dem med -90%. Vill man helt utesluta en enhet kan man förstås ställa in -100%. Då slutar dina annonser helt och hållet att visas på den enhetstypen.

När vill man använda sig av enhetsbudjusteringar?

Budjusteringar för olika typer av enheter kan vara bra att använda sig av vid flera tillfällen. Ska jag tala för mig själv så brukar jag använda enhetsbudjusteringar vid följande tillfällen:

  • Om vi har kraftiga begränsningar i vår kampanjbudget och vi ser att en typ av enhet konverterar väldigt bra/dåligt.
  • Om vi riktar oss mot större marknader än Sverige. Läs: UK, Tyskland, Frankrike, USA osv. där klickpriserna är högre och sökningarna betydligt fler. I dessa stora länder testar jag ibland att strypa annonsvisningar helt och hållet för mobila enheter.* Många gånger med en ökad konverteringsgrad som följd.
  • För att bara göra tester och se ifall vi kan få bättre resultat med någon typ utav budjustering.

Hur implementerar man budjusteringar för olika enheter?

Så hur börjar vi implementera enhetsbudjusteringar?

  1. Gå till Kampanjöversikten i Google Ads-kontot och välj den kampanj som ni vill lägga till budjusteringar i.

2. Väl inne i kampanjen, klicka på “Devices”-fliken.

3. Gå till kolumnen “Bid Adj.” och börja budjustera!

Precis som alltid är det trial and error som gäller. Testa er fram och se vad som funkar bäst för er business!

Har ni frågor, funderingar eller tankar om Budjusteringar? Tveka inte att höra av er!

*Tänk på att om ni helt och hållet utesluter annonsvisningar på mobila enheter så kommer ni missa en hel del relevant trafik.

Dela gärna!