Annonsering på Youtube via Google Ads

Annonsera på YouTube – Så fungerar det!

Publicerat av

Visste du att alla under 26 år tittar på Youtube? Att titta på tv och video på nätet växer. Störst av allt är Youtube! Som dessutom är den andra största SÖKmotorn efter Google.

Hela 87% av Sveriges internetanvändare använder videoplattformen, och det stannar inte där. Andelen procent av 40-, 50-, 60- och 70-talisterna som är internetanvändare, ligger också högt i användandet av Youtube enligt Svenskarna och Internet 2018. Rapporten konstaterar även att videotittandet online ökar i alla åldrar.

Användare lägger över 1 timma per dag på att titta på YouTube via mobilen.*

Så, vad väntar du på? Annonsering via YouTube är enkelt (när du väl kommit in i det), kostnadseffektivt och träffsäkert!

Vem når du?

Visa dina annonser för djurälskare i kvarteret bredvid eller för de fotbollstokiga på andra sidan jorden. Visa dina annonser för rätt personer, vid rätt tillfälle i kundresan helt enkelt.

Nå specifika eller nischade målgrupper baserat på vilka personerna är, vad de är intresserade av och vilket innehåll de tittar på med hjälp av ett brett utbud av inriktningsmetoder. Läs mer om exakt vilka inriktningsmetoder du kan välja vid annonsering på YouTube här.

Vad kostar det?

Kostnaden för din videoannonsering beror på vilket annonsformat du väljer. För en del format betalar du enbart när någon klickar på din annons, när någon ser minst 30 sekunder av din video eller baserat på hur ofta din annons exponerats (CPM-bud, kostnad per tusen visningar).

De olika betalningsmodellerna gör det enkelt för dig att själv bestämma hur mycket varje visning maximalt får kosta.

Det krävs inga stora investeringar för att komma igång med din YouTube annonsering! Du sätter gränserna själv och ställer in din annonsbudget efter företagets möjligheter.

Mäta resultatet?

Mät dina resultat! Då vet du vad du gör bra, och hur du kan göra det ännu bättre. När dina annonser har visats i två veckor kan du ta hjälp av statistiken för att nå de rätta kunderna för ditt företag och få ut så mycket som möjligt av din budget för videomarknadsföring.

Mätvärdena för videokampanjer omfattar bland annat Visningslängd, samt Klick- och Engagemangsresultat. Här kan du ta reda på mer om vilka resultatmätvärden som används för att utvärdera dina videoannonser.

via GIPHY

Vilka annons-format?

Bumperannonser: Vill du nå ut med ett kort och kärnfullt meddelande är bumperannonser det absolut bästa! Bumperannonser är ett videoformat på max 6 sekunder, och går inte att hoppa över. Detta formatet bör du välja om ditt främsta kampanjmål är branding och att få räckvidd. Annonserna visas i videor på YouTube, på partnerwebbplatser och i appar i Googles Display-nätverk.  

TrueView InStream-annonser: En överhoppningsbar videoannons som visas före, under eller efter huvudvideon. Lämpliga kampanjmål för denna typ av annonsformat är potentiella kunder, branding och räckvidd, trafik till webbplatsen, övervägande av produkt och varumärke, samt för kampanjer utan ett specifikt mål. Detta videoformatet kan visas på YouTube-visningssidor, i videor på partnerwebbplatser och i appar i Display-nätverket.  

TrueView Discovery-annonser: Relevanta kampanjmål för discovery-formatet är övervägande av produkt och varumärke, samt för kampanjer utan specifika mål. Dessa annonser visas där användare upptäcker innehåll, som te x en del av sökresultatet på Youtube, YouTubes startsida på mobilen och bredvid andra YouTube-videor.  

Outstream-annonser: Videoannonser för mobila enheter (mobiler och surfplattor) som spelas upp på partnerwebbplatser och i appar. Lämpar sig för branding och räckvidd. Outstream-annonserna kan visas på en mängd olika sätt, t ex som banners, i flöden och som integrerade annonser. Specifikt för detta format är att här börjar videon spelas utan ljud, och användaren klickar på skärmen för att ljudet ska starta.

Vill du djupdyka lite mer i de olika formaten hittar du ytterligare information här.

De senaste funktionerna från Youtube?

1. Textannonser kan nu synas vid sökningar på Youtube. Nu inkluderas alltså Youtube i Googles sökpartner nätverk. Enligt Google själva visar tidiga testar att textannonserna på Youtube ger liknande resultat, som annonserna i det vanliga Google sök – google.se.    

Dina textannonser visas på YouTubes-sökresultatsidor när användare söker efter nyckelord som är relevanta för din kampanj på plattformen. Än så länge är funktionen  bara möjlig att ta del av på mobilen, (vilket kanske är det viktigaste eftersom mobilen är den mest använda enheten för internet) samt utan tillägg.

Yotube_Kids_i_Sverige

2. Youtube kids har kommit till Sverige! Detta innebär en säkrare onlineupplevelse för barnen. YouTube kids gör det enklare och säkrare för barnen att titta och för dig som förälder att kontrollera användandet. Alla kanaler och videos ska vara familjevänliga. Några av de kontrollerande funktionerna är:

  • Timer – Sätt en gräns för hur länge ditt barn kan använda appen.
  • Olika barnprofiler – Skapa upp till åtta barnprofiler med olika inställningar.
  • Sökfunktion – Aktivera eller avaktivera sökfunktionen.
  • Visningshistorik – Se vad dina barn har tittat på.
  • Godkänt innehåll – Välj ut vilka kanaler, videor och samlingar som får visas.

Läs mer om YouTube Kids och dess fördelar. Laddar ner gratisappen på App store och Google play här!

Vill du komma igång med din YouTube-annonsering? …men inte har en strategi eller vet vart du ska börja? Kom förbi på en kaffe (det kan man väl inte få för mycket av?!). Slå en pling eller maila till oss, så hjälper vi dig gärna! 🙂 / Alexandra

via GIPHY

*YouTube Internal Data, Global, januari–juni 2017

Dela gärna!