Digital marknadsföringsstrategi
En strategi för digital marknadsföring är grunden för all din marknadsföring online. Strategin bottnar i era målgrupper, er verksamhet och era mål. Strategin innehåller beslut om vilka kanaler och metoder för synlighet ni bör använda.

Alla verksamheter har behov av en digital marknadsföringsstrategi. Denna berättar hur ni ska kommunicera online, oavsett bransch och storlek.
När vi tar fram en digital marknadsföringsstrategi bottnar den i era mål – både de långsiktiga och kortsiktiga. Målen kan variera, ni kanske vill öka antal leads till säljavdelningen, öka er försäljning online eller locka fler jobbsökande till er organisation. Era huvudmål bryts ned i mindre mål, så kallade micromål, och era resurser i kunskap och budget öppnar upp för vilka strategier som är möjliga.
Marknadspotentialen analyseras av oss samt konkurrenternas aktiviteter för att få en större förståelse för hot och möjligheter. Vi kan med våra analyser förstå er intäktspotential och bidra till ert budgetarbete och förståelse för en ROI, return on investment.
I en nulägesanalys går vi bland annat igenom era nuvarande insatser i både egenägda kanaler som exempelvis er webbplats och externa som sociala medier. Syftet med analyserna är att identifiera förbättringar och om det ligger i linje med vad ni bör göra.
Definition och prioritering av era målgrupper är en viktig del i det strategiska arbetet för att kunna identifiera lämpliga kanalstrategier. Om ni har flera affärsområden så tenderar åsikterna att gå isär om målgruppsprioriteringarna och det kan påverka er kommunikation.
Innehållsstrategier för olika kanaler definieras tillsammans så att din organisation kan ta det vidare till det kreativa arbetet. I strategin lyfter vi fram relevanta nyckeltal som ni bör mäta och analysera från ett övergripande perspektiv och som är relaterade till era övergripande mål.
Er Digitala Marknadsföringsstrategi blir en viktig ledstjärna för hela organisationens digitala marknadsföring.