Guide till sökordsplaneraren i Google Ads

En guide till Sökordsplaneraren i Google Ads

Publicerat av

Sökordsplaneraren i Google Ads!

Som ni säkert läst så lanseras det många nya spännande funktioner och uppdateringar under 2018 inne i Google Ads. Under 2018 ändrade sökordsplaneraren utseende och nya funktioner har tillkommit. Jag tänkte i dagens blogginlägg skriva ihop en guide till nya sökordsplaneraren, hur ni navigerar er och hur ni kan dra nytta av verktyget i ert arbete.

Vad är sökordsplaneraren?

Sökordsplaneraren är ett gratisverktyg inne i Google Ads som kan hjälpa till med att:

  • Ta fram sökvolym för era sökord.
  • Hitta förslag på sökord som kan vara relevanta för er utifrån er webbplats, produkt/tjänst och bransch. 
  • Visa ungefärliga klickpriser (CPC) för att synas på utvalda sökord. På så sätt kan man räkna fram en estimerad budget för annonseringen utifrån sökvolym och klickpriser.

Var börjar man?

Innan man beslutar vilka sökord man vill annonsera på eller vilka sökord man vill optimera sina landningssidor utifrån så är det viktigt att man tar reda på om det finns sökvolym. Det är ingen poäng att annonsera eller optimera en landningssida utifrån ett sökord om det inte finns någon sökvolym. Då använder man sina resurser fel och det genererar ej trafik till webbplatsen. Sökordsplaneraren kan hjälpa er hitta relevant data när ni tar fram en sökordsstrategi. Vill du läsa mer om tips på hur du gör en sökordsanalys kan du läsa det här i min kollega Anna-Karins guide.

Det är viktigt att tänka på att vårt sökbeteende förändras ständigt och därför är det inte alltid lätt att förutspå hur en potentiell kund söker efter din produkt/tjänst. Därav bör man undersöka sökvolym och göra sökordsanalyser kontinuerligt.

Här hittar ni sökordsplaneraren inne i Google Ads – under Verktyg.

Sökordsplaneraren Google Ads.

När vi klickar in möts vi av två olika alternativ. Hitta sökord eller Få information om sökvolymer och prognoser. Som ni ser nedan kan man fortfarande välja att öppna tidigare Sökordsplaneraren om man inte är bekväm med den nya.

Öppnat sökordsplaneraren i Google Ads

Hitta nya sökord

Om ni vill få hjälp med att hitta nya sökord så skriv in ord, fraser och/eller webbplats för att få fram sökordsförslag. Nedan ser vi hur de kan se ut när vi skrev in vår egna webbplats, totalt dök det upp 109 förslag. Det är viktigt att komma ihåg att ställa in rätt geografiska plats och språk för att få fram korrekt data. Det gör man uppe i vänstra hörnet.

Hitta förslag på nya sökord i sökordsplaneraren

Följande saker kan vi läsa av från vyn ovan: 

  • Genomsnittlig sökvolym per månad.
  • Konkurrensnivå per sökord.
  • Annonsexponeringsandel – Om ni redan annonserar på det utvalda sökordet i ert Ads-konto så kan ni se hur stor andel visningar ni får av det totala antalet sökningar under den senaste kalendermånaden.
  • Ungefärligt bud för visning högst upp på sidan utifrån om de är hög eller låg konkurrens.

Här kan man även direkt lägga till nya sökord i en befintlig kampanj eller skapa en ny kampanj. Man kan även markera de sökord man tycker är relevanta och trycka lägg till i plan för att sedan gå till översikt över plan och få direkt prognos på resultat såsom konverteringar, ROAS, kostnad, resultat utifrån olika enheter och geografiska platser. De här siffror får man ta med viss reservation då de endast är en prognos utifrån Googles algoritm. Det är även viktigt att komma ihåg att ett kampanjresultat beror på flera olika faktorer. Till exempel påverkas resultatet av vad för typ av produkt/tjänst man säljer, hur köpresan ser ut för din produkt/tjänst utifrån beteende och kvalitetsresultat mm.

Få fram sökvolymer och prognoser

Om ni redan gjort en grundlig sökordsanalys är det bra att använda sökordsplaneraren för att ta fram sökvolym och få fram en prognos. Google Ads fick kritik för några år sedan när de tog bort exakt sökvolym och endast gav siffror som visade på ett stort spann. Idag kan man se mer exakta siffror dock behöver kontot ha aktiva annonser för att få fram mer exakt sökvolym.

När ni har skrivit in era sökord visas en prognos på klick, exponeringar, kostnad mm.

Prognos - Sökordsplaneraren

Är du mer intresserad av sökvolym så väljer du äldre statistik. Här kan vi även se hur sökvolymen ser ut månad för månad. De kan vara till stor fördel att veta när man planerar budget för annonseringen på Google Ads. Sökvolymen kan variera stort månad för månad och därav rekommenderar vi att man sätter budget utifrån efterfrågan på månads basis för att säkerställa att man investerar i rätt kanal vid rätt tillfälle.

Äldre statistik i sökordsplaneraren i Google Ads

Ett tips är att de inte behöver nödvändigtvis betyda att de sökordet som har högst sökvolym är de sökordet ni bör synas på. Det är viktigt att tänka på vad intentionen är med varje sökord. Ibland kan de ge ett väldigt positivt resultat att annonsera på exempelvis ett sökord med låg konkurrens och lågt klickpris. = wiinning.

Okeej, så hur får man tillgång till sökordsplaneraren?

För att få tillgång till sökordsplaneraren så räcker det med att ni skapar ett Ads-konto och det kostar inget. Alltså måste ni ej annonsera för att kunna använda sökordsplaneraren. Här kan du klicka dig vidare för att komma igång.

Två sista tips på vägen

Jag tänkte avsluta bloggen med att ge er två tips på hur man kan använda sökordsplaneraren för olika syften:

  • För att få fram vilka sökord en konkurrent använder på sin webbplats kan man skriva in webbplatsen och få direkt återkoppling från sökordsplaneraren. Välj ut de konkurrenter som ni anser gör det riktigt bra och vips så har ni en rätt bra insyn i vilka sökord ni bör synas på eller inte synas på..
  • Ett annat tips är hur man kan använda sökordsplaneraren för att få fram bra tips på content till webbplatsen. Filtrera ut sökord > sökordstext > innehåller vad, vilka, varför, när mm. Där har ni tips på vad folk söker på och bra material till exempel blogginlägg.

Vill ni har ytterligare tips eller hjälp med att starta igång med Google Ads annonsering? Eller en sökordsanalys för att lägga upp en sökordsstrategi? Oavsett vad det gäller hör av er till oss så hjälper vi er mer än gärna. 

Dela gärna!