ToppenMorgon: 13 tips på Branding via Digitala Kanaler

Publicerat av

Digital marknadsföring är ofta synonymt med mätbarhet, KPIer och resultat! Vi håller helt med. Går det att mäta – så ska det mätas. Ingen diskussion. Det finns dock en liten risk att företag glömmer bort att även marknadsföra det som är svårare att mäta – ditt varumärke.

Det finns en känsla kring ditt varumärke, ett rykte, en attityd. Står ett köp mellan två likvärdiga val i form av pris, kvalitet, leverans – vad är det då som avgör konsumentens val? Jo – känslan för företaget – alltså ditt varumärke. 

Det finns oändligt med utbildningar och strategier för hur företag kan bygga varumärken och det finns konsulter att anlita – detta är “serious business”. Ska ni göra ert varumärkesarbete riktigt seriöst (och har rejält med pengar att satsa) så rekommenderar jag självklart att ni hittar proffsen inom området och lägger ner mycket tid och pengar på detta!

Det är dock inte alla som har mycket tid och/eller pengar – jag vill därför dela med mig av några tips på hur du kan arbeta med branding via digitala kanaler.

Detta är ingen uttömmande lista, utan det är ett ovetenskapligt urval av tips från oss på Topvisible!

1. Skapa innehåll som kan synas på Google – genom att svara på frågor

Ni har säkert gjort en sökning på Google – t.ex. “kalka av kaffekokare med ättika?” eller något annat viktigt. Har du tänkt på att du ofta får svaret serverat direkt på Google men från olika webbplatser? 

google answear box

Detta kallas för en “Answer box” – det är innehåll som Google lyfter fram från din webbplats och är något Google gör för att premiera experter inom området. Du ser alltså smart ut!

2. Blogga om intressanta ämnen och få nya besökare till din webbplats

Detta blir en variant av punkten ovan men istället för att läsa direkt på Google kommer besökaren till din webbplats och då blir ditt varumärke ännu mer synligt. Ett tips är att göra en sökordsanalys och identifiera vilka sökningar som görs som kan vara tänkbara för era kunder och potentiella kunder i olika faser av kundresan. 

Under ett år skrev vi 70 blogginlägg åt en kund vilket genererade 88083 NYA sessioner! Alltså 462% ny trafik!

Annah Odehammar, Digital Marknadsföringskonsult

3. Köp ditt varumärke som sökord på Google Ads

Vi som arbetar med Google Ads får ofta frågan varför vi alltid lägger in våra kunders eget varumärke som sökord i deras annonsering. De menar oftast att de ändå syns tydligt i det organiska resultatet och har en stark SEO för varumärket. Allt det stämmer helt säkert, men det finns några fördelar med att lägga in ditt varumärke som sökord – här kommer några av de punkter vi brukar nämna:

  • Billigt CPC – kostnaden för ett klick på ditt eget varumärke brukar ligga långt under dina övriga ord – knappt så det märks 😉
  • Det finns en risk att dina konkurrenter köper ditt varumärke som sökord för att framhäva sitt företag – skydda dig mot dem
  • Du har en möjlighet här att skriva en unik annonstext som särskiljer sig från det som står i ditt organiska sökresultat – en chans till mer fantastisk information om er!
  • Det är ett steg i strategin att “äga” alla resultat på Googles förstasida (exempel på andra sätt att “Dominera på SERPen” kan ni läsa om i ett tidigare blogginlägg)

Detta är ett tydligt exempel på “Pullannonsering” – vad vill du säga till de som aktivt söker på ditt varumärkesnamn?

4. Kör bannerannonsering

Bannerannonsering är ett exempel på motsatsen till pullannonsering, alltså “Pushannonsering”. Du visar upp fina banners till dina kunder och potentiella kunder när de surfar på olika webbplatser, nyhetssidor och forum. Detta kan du göra via Google Ads lösningar för Displayannonsering men det är även möjligt via en uppsjö av lösningar och nätverk för programmatic.


Vill du spara ner listan i ett kort format till ett senare tillfälle?

Fyll i din email enkelt här!


5. Var överst på YouTube för en dag

Visste ni att det är möjligt att synas överst på YouTube ett helt dygn? Detta kallas Masthead går endast att göra genom att kontakta någon fysisk person på Google men det kan vi hjälpa er med. Det kostar olika beroende på vilken dag det är. Är du nyfiken på hur det kan ser ut kan du testa för er själva på deras “Preview for Masthead

Topvisible YouTube masthed

Youtube i Sverige har 5,7 miljoner tittare per månad så det blir en potentiellt stor publik då det tydligen är 34% som besöker Youtube flera gånger om dagen och 15% som besöker Youtube varje dag.

Källa: https://www.statista.com/statistics/656118/youtube-usage-frequency-in-sweden/

6. Hitta din målgrupp när de slukar videos

Youtube-exempel igen men det ÄR en stark kanal för att bygga varumärke digitalt. Medlemmar från din målgrupp hänger troligtvis på Youtube och bara slukar videos på olika sätt – du kan hitta nya medlemmar till din målgrupper genom att jobba med intressen och tittarens intentioner. 

Jag måste bara slänga in detta som ett exempel på en ganska knäpp video från MEDS med Måns Zelmerlöw – lite flippad men den väcker onekligen känslor!

7. Bumper ads på YouTube

Jag vet – Youtube igen! 

Detta handlar om att få fram ditt budskap – skapa en känsla för dig på 6 sekunder! Snacka om en “elevator pitch”. För att kunna ta fram en bumper ad måste du mer än någonsin fundera på vem ni som varumärke är!

20 exempel på bumper ads: 

8. Visa er personlighet på Instagram och våga visa känslor

Humor och engagemang säger mycket om ert varumärke. Det går självklart inte att skoja om allt – men i ett exempel med Innocent är det en som kommenterar på en av bilderna att hen skulle vilja jobba där – snacka om employer branding!

Innocent Instagram

Det är trendigt och coolt att visa att allt inte alltid är en dans på rosor. Självklart vill ni visa upp en bild att det oftast går bra för er och att ni är glada. Men det finns också ett värde i att visa att ni ibland får hantera motgångar. Som i exemplet nedan med fotbollsklubben MFF – de visar en seger-glad bild, men bilden under känns aningen mer kämpig.. Det väcker onekligen sympati!

Malmö MFF instagram

9. Skaffa lite känslo-poäng med strategiska bilder

Här tänker jag hundar, kärlek, fest-känsla, glada människor. Bilder som visar hur ni har det, vad ni gör, men som samtidigt är fina och väcker en känsla hos den som följer er!

topvisible instagram

10. Var thought-leaders – Använd LinkedIn som lämplig kanal

De flesta företag vill visa sin kompetens inom sitt område. LinkedIn är det optimala nätverket för att visa hur smarta och uppdaterade ni är. Hur kan ni göra detta? Med intressanta artiklar, infographics, branschundersökningar, siffror, nyheter m.m. Allt måste inte vara material som ni själva forskat fram utan dela gärna andras. Ett tips och exempel här är Ola Andersson – han bloggar aktivt och delar med sig av intressanta branschnyheter – alla vi på kontoret följer honom på LinkedIn – gör det du också!

11. Visa er kompetens och forskning

Om punkten ovan handlar om att dela med sig att nyheter och andras artiklar så handlar detta mer om att lyfta fram den forskning eller annat genuint material som ni producerar. Ni kan t.ex. publicera case om era kunder och vilka resultat det gett?

12. Visa att ni bryr er om era kunder via tillgänglighet

En kanal där ni kan göra detta är Facebook – ni kan visa hur snabbt ni svarar på kundernas frågor och kommentarer. 

stadium facebook

13. Visa att ni bryr er genom att skapa communities

Se exemplet från Stadium nedan. De tjänar inga pengar på att organisera löpgrupper men deras produkter används och syns i sitt rätta sammanhang!

stadium branding

Hoppas att några av dessa föll er i smaken och att ni kan prova några av dem. 

Det viktiga att komma ihåg (som med all marknadsföring) är vem som är din målgrupp och vad syftet med din annonsering är! Vilket skede är kunden i och utifrån det – hur kan du bäst anpassa ditt budskap?

Kundresan

Branding är viktigt genom hela kundresan – för att göra kunden medveten om att ni finns, när de vet att ni finns och överväger alternativ, och om de väljer er – hur ser ni till att bygga relationen vidare utifrån de värderingar som finns i ert varumärke?

Lycka till ha roligt i detta arbete – ni marknadsför ju trots allt er själva! Skulle ni vilja ha råd och stöd i ert arbete – ja, då vet ni var vi finns!


Vill du dela listan med någon annan? <3

Fyll i din email enkelt här – Vi skickar den direkt dig. Dela med vem du vill!

Dela gärna!