Brands

Att annonsera på sitt eget varumärke i Google AdWords? Eller inte? Den ständiga frågan

Publicerat av

Jag skulle tro att denna frågan kommer ungefär en gång i veckan, ibland oftare. Jag bloggade nyligen om hur du kan “äga” Googles förstasida genom att synas på en mängd olika ställen, däribland AdWords. Jag tänkte därmed följa upp detta spår.

Brands

Var stolt över ditt Brand och syns så mycket du kan – självklart ska du annonsera på AdWords

Jag är av åsikten att du bör annonsera på ditt varumärke.

“Varför då” säger du “jag ligger ju etta i det organiska med mitt varumärke, det är ju bara slöseri med pengar”

“Jo, förvisso” svarar jag då, “men om du inte har absolut megabegränsad budget tycker jag att du ska annonsera på ditt varumärke (och det är oftast en liten investering). Av följande anledningar.”

  • Du har möjligheten att synas med 2 länkar som leder till din webbplats högst upp.
  • Du kan ändra budskapet i din annons hur ofta du vill, det är svårare i det organiska
  • Du tar bort risken att en konkurrent hamnar ovanför dig genom att annonsera på ditt sökord. (Jo, det är tillåtet enligt Googles regler)
  • Det är ofta väldigt billiga klick
  • Kvalitetsresultatet på varumärkesorden är oftast de högsta i ert konto. Detta ger ju faktiskt en något högre kvalitetsbedömning för kontot i helhet.

Twilfit är ett exempel på ett företag som annonserar på sitt eget varumärkesnamn trots att de ligger högst upp i det organiska resultatet.

Titta på exemplet ovan. Twilfit har en bra synlighet på just ordet “Twilfit” i Googles organiska resultat. Dock kör de även annonser på ordet “Twilfit”. Här kan man uppdatera med olika erbjudande i deras webbplatslänkar, lägga till telefonnummer, adress, beskrivningstillägg m.m. Den kund som har gjort denna sökning har nu 10 olika möjligheter att klicka på för att komma till just den sidan som vill hos Twilfit.

När vi talar om varumärke vill jag även passa på att kort nämna utvärdering av annonsering på varumärkesord. Vi får ofta höra att det inte räknas om någon klickat på ett av varumärkesorden och sedan konverterat. Jag håller inte med eftersom en sökare gör ofta 7-8 olika beröringar/sökningar innan de slutligen bestämmer sig, kanske söker på ert varumärke och genomför sitt köp. Arbetar man med metoder där man mäter last-klick attribution kan det därmed bli lite missvisande om man inte ser på helheten. 

Hur ska jag tänka i mitt AdWords-konto?

Jag lägger alltid varumärkessökord i en egen kampanj som jag kallar Brand. Anledningen till detta är att jag vill ge kampanjen en egen budget och enkelt kunna filtrera mina kampanjer. Jag vill fortfarande kunna se skillnaderna i resultat mellan Brand- och icke-Brand-ord.

Vad tycker du? Kör ni annonser med ert eget varumärke som sökord? Hör av er och berätta!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *