Marketing Automation

Marketing Automation – Kom igång enkelt redan idag!

Publicerat av

Långa to do-listor, post-it lappar fastklistrade på skrivbordet och en kalender som knappt har rum för lunch. Känner du igen dig?

I en sådan vardag är det lätt att glömma återkoppla till den där kunden, eller alla prospects som väntar på dig. Det är lätt att saker blir halvbra eller helt glöms bort. But no more! Som tur är finns det en lösning. Det finns en lösning som får dagarna att kännas lite enklare och samtidigt hjälper dig att effektivisera dina marknadsaktiviteter. Lösningen? Marketing Automation!

Kom igång med Marketing Automation och glöm aldrig bort ett prospect igen. Bli den säljaren eller marknadsförare som når ut till rätt person, vid rätt tillfälle, med rätt information.

“If you’re not managing leads properly, you’re wasting your time, marketing resources, and money.”

Glöm aldrig en kund igen med Marketing Automation

Vad är Marketing Automation?

Kort och gott refererar Marketing Automation till en mjukvara som hjälper dig att automatisera dina marknadsaktiviteter. Med hjälp av en marketing automation mjukvara (ex. HubSpot) kan du bli mer relevant i din kommunikation, du kan spara tid och ändå nå dina mål snabbare.

Som marknadsförare är det ditt jobb att attrahera och bearbeta leads. Det är ditt jobb att driva marknadsaktiviteter framåt som leder till nya affärer för ditt företag. Det är så klart inte helt lätt, då varje lead är unikt. Vi bör inte bemöta alla våra leads på samma sätt. Marketing Automation hjälper dig att skräddarsy din kommunikation utifrån dina leads preferenser.

Med Marketing Automation kan du gruppera dina leads beroende vilken typ av persona det är eller vart i kundresan dom befinner sig. Du kan dela upp dina leads utifrån relevans, bransch eller vilken position dom har i sitt arbete. På så sätt kan du identifiera de allra mest köpkvalificerade leadsen och lägga din tid på de som faktiskt är intresserade av dig och ditt företag.

Hur fungerar Marketing Automation?

Många marknadsförare förlitar sig på email marketing idag och att det ska generera i resultat. De flesta lägger ner tid, energi och kreativitet på sin kampanj och sedan skickas det ut till den stora massan och hoppas på att det träffar rätt hos någon av alla som finns med på listan. Funkar det? Svårt att säga. I vissa fall kanske men i många fall inte.

Risker med att skicka ett och samma mejl till hela sin kontaktlista:

  1. Värdefull tid och pengar går åt spillo som du istället kunde ha lagt på kvalificerade leads som du vet är intresserade av dig och ditt företag.
  2. Dina kontakter i din lista riskerar att bli irriterade av dina utskick som inte är dom av intresse, vilket resulterar i onödiga unsubscribes.

Det är dags att börja använda smarta verktyg och skicka det dina leads faktiskt är ute efter och vill ta del av, vilket i sin tur gör dom sälj-redo mycket snabbare!

Marketing-Automation

Marketing Automation flöde

  1. Du skickar ut ett mejl med en nedladdningsbar guide om Content Marketing till en riktad målgrupp.
  2. Alla som valde att ladda ner din guide får ytterligare ett mejl med ett tack för att dom laddade ner guiden.
  3. Några dagar senare skickar du ett uppföljnings-mejl till dom som laddade ner guiden med ett kundcase som går i linje med ämnet.
  4. Tillslut, när någon har läst detta kundcase så går det en notis till en säljare på ditt företag. Dom som valde att läsa det du skickade är mer kvalificerade leads och är troligtvis i slutet av kundresan. 

Detta är endast ett av hur många exempel som helst på hur ett flöde i Marketing Automation kan se ut. Dessa utskick går alltså ut per automatik. När du startar ett flöde av kommunikation så sätter du upp olika regler och triggers beroende på hur personen beter sig.

När du väl har satt upp dina flöden så krävs inte mycket mer från din sida. Dina flöden jobbar för dig 24 timmar om dygnet och dina leads kommer bearbetas och börja trilla in! Sounds pretty good!

Hur kan Marketing Automation konvertera fler leads?

Marketing Automation ger dig otroliga möjligheter att segmentera dina leads. Genom att gruppera dina leads baserat på olika egenskaper och beteende innebär att du kan rikta dina mejl och din lead nurturing process till deras specifika intressen och behov.

Hur går man från leads till business? Läs mer här!

Segmentera leads:

  • De som har sett en speciell sida på sin webbplats
  • Leads från företag som har mer än x anställda
  • Leads från företag i X bransch eller X plats
  • De med som har gjort specifika actions så din webbplats som sidvisningar, klickat på call-to-action eller laddat ner material etc.

I en undersökning från Market2Lead fick dom resultatet att leads som går igenom en marketing automation process har 23 % kortare säljcykel.

Tänk att ha 23 % mer tid i arbetet! Vad skulle du ha gjort?


När ska man använda Marketing Automation?

Det finns inget rätt svar på den frågan, det är helt upp till dig och ditt företag när det känns rätt. Men nedan kan ni se några påstående och stämmer flera av dessa in på dig och ditt företag så kan det vara en god indikation på att du bör överväga att använda Marketing Automation.

  • Du genererar leads men ignorerar dom som inte helt är redo att köpa
  • Leads som går vidare till sälj är inte kvalificerade  
  • Du skickar samma mejl till alla i din lista 
  • Du samlar in värdefull information om dina leads,
    men använder den inte så som du skulle kunna 
  • Du riktar inte din kommunikation baserad på dina leads behov
  • Du lägger tid på att skicka uppföljnings-mejl manuellt
  • Du uppdaterar dina kontakter information manuellt 
  • Du önskar att konvertera fler leads till kunder

Tips på MA-system!

Att jobba med Marketing Automation kräver ett tillförlitligt och kraftfullt verktyg. Som det mesta så finns det många alternativ på marknaden. Hitta det som passar dig och ditt företag bäst! Vi har valt att använda HubSpot, då vi kan ha vårt CRM och alla våra marknadsaktiviteter samlade på ett och samma ställe. Det är dessutom ett av de mest kraftfulla och populära systemen från listan nedan.

Vill du ha en demo eller testa HubSpot gratis? Skriv din mejladress så löser vi det! 😀

Dela gärna!