Email Marketing

Email Marketing – Så lyckas du med din kampanj!

Publicerat av

Email håller inte på att dö ut. Tvärtom. Email Marketing är ett vinnande koncept, om man gör det rätt. Nästan alla av oss, närmre bestämt 97 % använder email, och 68 % av dem använder email dagligen.

Visste ni att världens allra första mejl skickades 1971? Sedan dess har mejlen bara fortsatt att trilla in i våra inkorgar. Här kan ni se hur många mejl som faktiskt skickas per dag. 67 % av alla mejl är dessutom spam. Det är egentligen helt galet!? Det är inte konstigt att det är svårt att nå fram.

Här kommer några tips för att lyckas med Email Marketing!

Email Marketing

Hur fungerar email listor?

Att få ihop en lista med mejladresser kan göras på olika sätt. Email marketing är något som tar tid och snabba lösningar är ofta inte dom bra lösningarna. Jag förstår att man är ivrig att komma igång och vill ha en lång email lista. Men att köpa sin lista är inte att rekommendera. Du blir snabbt en ovälkommen gäst och mest troligt, inte heller så uppskattad. Kom ihåg – du är en gäst i deras inkorg. Som gäst vill du också vara välkommen och uppskattad.

För att lyckas med sin email marketing behöver man en mejllista med kontakter som faktiskt vill ta emot dina mejl. För att få kontakter kan man göra på olika sätt. En del föredrar att ge något värdefullt i utbyte mot en mejladress medan andra helt enkelt erbjuder dem att följa nyhetsbrev eller andra bransch-uppdateringar. Det finns inget rätt eller fel, det viktiga är bara att ha ett tydligt syfte med varför man samlar in mejladresser.

Hur skriver man ett bra mejl?

Du har troligtvis bara 1-2 sekunder på dig innan mottagaren valt att läsa ditt mejl eller inte. Varje liten bit är alltså avgörande om ditt mejl öppnas, kastas direkt i papperskorgen eller sjunker längre och längre ner i inkorgen. Låt dina vackra mejl bli lästa och uppskattade!

En klockren rubrik

Att jobba med en riktigt bra rubrik eller väcka nyfikenhet genom en cliffhanger ökar din open rate. Tänk på att skriva en super tydlig rubrik och inte för lång. Tänk 30 – 49 tecken (det inkluderar mellanslag) så din klockrena rubrik inte kapas. Detta sker speciellt om man öppnar mejl via mobilenhet.

Tänk på att inte använda versaler och utropstecken när du inte behöver. En del spamfilter reagerar nämligen på detta. Om du överskrider dina maxtecken i rubriken kan även detta göra att du blir spamklassad.

Förhandsvisnings text

email preview text

Visa förhandsvisnings texten lika mycket kärlek som rubriken. Detta är ett enkelt misstag jag kan se i många mejl utskick. Förhandsvisnings texten är en kort sammanfattning som kommer direkt efter rubriken när man kollar på mejlet i inkorgen. Använd denna för att ge en kort hint om vad du erbjuder, håll texten till max 50 tecken. Hur mycket av texten mottagaren kommer se beror på vad för enhet som används eller inställningar som är satta. Som sagt, varje litet tecken är avgörande.

Vem är avsändaren

Skicka ditt mejl från en riktig person, inte från ett företag. Vanligtvis är mottagarna mer benägna att lita på ett personligt namn än ett företagsnamn. Exempel “Caroline Skogh, Topvisible” istället för bara “Topvisible”. Detta gäller egentligen mer saker än bara mejl. Jag läser hellre ett blogginlägg där jag vet vem skribenten på företaget är än bara undertecknat med exempelvis “Marketing Team”.

Tydligt budskap

Håll dina mejl kortfattade. Vi alla har våra 24 timmar om dygnet och har ofta en redan överfull inkorg. Håll ditt mejl kort och koncist, det ska gå lätt att ögna igenom och ändå fortfarande förstå budskapet. Tänk ett budskap per mejlutskick.

Call-To-Action

email marketing

Använd en CTA (call-to-action) knapp per mejlutskick. Kom ihåg att många bara ögnar igenom ditt mejl. Med en tydlig CTA får du fram ditt budskap även för dom som läser ditt mejl allra snabbast. Placera din CTA där den är synlig och tydligt framgår med sitt syfte.

Glöm inte att ge din CTA en alt-text (!). Många mejlprogram väljer att blockera bilder, vilket innebär att dom inte kommer se din snygga CTA och mejlet tappar då hela sin poäng. Detta gäller så klart även dina bilder i mejlet, lägg till en alt-text på dem med.

Här ser ni exempel på en CTA utan alt-text och en med alt-text.

cta-utan-alttext
cta-med-alt-text

Hyperlänkar

Ge dina bilder en hyperlänk. Människor dras generellt sätt mer till bilder än till text. Och vi vill så klart ge våra mottagare alla chanser att klicka sig vidare från mejlet till huvudbudskapet. Så glöm inte ge dina bilder en hyperlänk. Utöver din CTA, använd även 1-2 hyperlänkar i din text.

Responsivt mejl

Se till att ditt mejl fungerar på alla enheter. Idag öppnas mer mejl på mobilen än på datorn. Mejl öppnas också från alla möjliga olika leverantörer, som Gmail, Outlook eller Hotmail. Se till att ditt mejl är lika snyggt och prydligt för alla!

Tidpunkt

Ännu en avgörande faktor. Du vill så klart hamna i inkorgen när det passar för mottagaren. Är det på helgen? Är det tidigt på tisdagsmorgonen? Eller torsdag eftermiddag? Här gäller det att lära känna sin målgrupp, sina olika personas och sen testa sig fram!

Testa, testa & testa

Skicka ett eller till och med två testmejl, till både dig själv och till en kollega. Det är lätt att bli blind när man sitter fokuserad med något länge. Ta för vana att alltid dubbelkolla ditt mejl innan du klickar på skicka knappen utan återvändo. Passa även på att kolla hur det ser ut för olika mottagare och på olika enheter.

A/B testing

A/B testa dina mejl. Att A/B testa innebär helt enkelt att ena halvan av din lista får en version av mejlet och den andra halvan får en annan version. Därefter kan du utvärdera vilket mejl som gick bäst hem hos mottagarna.

Prova att skriva två olika rubriker, gör två olika call-to-action knappar eller skriv olika förhandsvisningstexter. Du kan egentligen A/B testa allt. Resultatet kan komma att förvåna er!


Lycka till med er Email Marketing! 😀 Vill ni inte skriva era mejl på egen hand så hjälper vi er gärna! / Caroline

Dela gärna!