vad är inbound marketing?

Vad är Inbound Marketing?

Publicerat av

Inbound Marketing är ett begrepp som kan kännas lätt förvirrande. Men inte länge till! Nu ska vi reda ut begreppet och förstå vad det faktiskt innebär att arbeta med Inbound Marketing. Begreppet myntades av grundarna från HubSpot en gång i tiden, närmre bestämt år 2006.

Jag har tänkt att jag ska dela med mig av en serie blogginlägg där vi fördjupar oss i Inbound Marketing, steg för steg. Idag börjar vi med att snudda på begreppet Inbound Marketing och vad skillnaden är jämfört med Outbound Marketing. Så, Välkomna till Del 1.

Inbound Marketing – metodiken

Inbound Marketing är en slags filosofi och metodik som är baserad på att hjälpa människor omkring sig. Det handlar om att skapa meningsfulla 1:1 relationer med allt ifrån främlingar, något bekanta människor till dina närmsta kunder. Just ordet inbound handlar om att möta människor på deras villkor. Varje individ är unik och så bör man också möta dom, enligt Inbound Marketing.

inbound marketing

Idag är vi mer pålästa än någonsin. Vi vet redan ofta väldigt mycket om företag, dess produkter och konkurrensen som finns. Och något väldigt viktigt – vi vill inte bli störda eller avbrutna i vår vardag (!). Däremot vill vi hitta svar och lösningar på våra problem. Och precis där och då kommer Inbound marketing metodiken in. Den hjälper människor på deras egna villkor. Med rätt information, till rätt person och vid rätt tillfälle.


Vad är Outbound Marketing?

Nu när ni förhoppningsvis har lite bättre förståelse för vad inbound marketing innebär så kan jag enkelt berätta att outbound marketing är det motsatta. Outbound Marketing kan också ibland kallas för den mer traditionella marknadsföringen.

Det kan handla om tidningsannonser, radio- & tv-reklam, kalla säljsamtal och affischer. Innehållet är utformat för den breda publiken och kan där av bli väldigt opersonligt. En fördel med outbound marketing är att du kan nå ut till en stor målgrupp men en nackdel är att det är svårt att mäta hur din kampanj faktiskt lyckats eller inte.

Att outbound marketing inte fungerar lika effektivt idag tror jag dels kan bero på att vi har hittat många sätt att blockera denna typ av reklam på. Exempelvis spamfilter. Men också för att outbound marketing ofta stör människor i deras vardag utan att de själv bett om det.


Attract – Engage – Delight

inbound marketing

Inbound är en metod där man attraherar, engagerar och tillfredställer människor för att bygga ett företag som bistår med värde och bygger tillit. Det handlar om att marknadsföra på ett mänskligt och hjälpsamt sätt.

Att bilden är rund och att alla delar går samman med varandra är så klart en tanke bakom. HubSpot kallar det för flywheel (mer om det i ett annat inlägg). Den ska symbolisera ett hjul som snurrar och går som en röd tråd genom hela företaget. Inbound Marketing räcker alltså inte att bara ta med sig till sin marknadsavdelning. Det krävs att den genomsyrar både sälj, marknad och service.

Det krävs mycket jobb, men det resulterar i glada och nöjda kunder som får ut värde och känner tillit, vilket i sin tur också ger värde till företaget som vidare gör att företaget växer bättre och i ett mer långsiktigt perspektiv.


Härligt att ni orkade hänga med hela vägen! Jag hoppas att ni har fått en lite bättre förståelse för vad begreppet Inbound Marketing innebär. Kändes det lite intressant? Håll då utkik efter Del 2 där det blir mer konkret. 

/ Caroline 🙂

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *