Content marketing B2B - kreativa moln

Lär dig grunderna i Content Marketing för B2B!

Lästid: 5 minuter

Content marketing för B2B – Visste du att hälften av dina kunder kommer titta på tre till fem typer av content innan de blir en del av din säljprocess? Därför är Content Marketing en viktig del i din marknadsföringsstrategi! Content Marketing genererar fler kvalitativa leads och förbättrar din SEO. Vi förklarar fördelarna med Content Marketing och varför det är så viktigt för dig och ditt varumärke, häng med!

Vad är Content Marketing?

Content marketing för B2B - färger i guld

Content Marketing som också kallas för innehållsmarknadsföring är en strategisk marknadsföringsstrategi som fokuserar på att skapa och leverera värdefullt och relevant innehåll till din målgrupp. Allting som du skapar och som målgruppen engagerar sig i på något sätt är content marketing. Det kan vara videos, text i olika format och bilder. Du kan skapa innehåll för ägda kanaler såsom webbplats eller app, men också till sociala medier.

Målet är att attrahera och engagera din målgrupp, för att öka möjligheten att konvertera fler leadsContent marketing är när du kommunicerar med din målgrupp genom att förse dom med värdefullt innehåll och ny kunskap, utan att behöva sälja. 

Skiljer sig B2B Content Marketing från B2C? 

Skrivmaskin - something worth reading

Du är säkert redan medveten om skillnaderna mellan B2B och B2C inom försäljning. Men hur skiljer sig B2B content marketing och B2C content marketing? B2B kundresan och dess egenskaper gör det extra viktigt att förse din målgrupp med utbildande, inspirerande och värdefullt content. Här tar vi upp varför:

  • Som B2B företag uppskattas en långsiktigt relation. En leverantör som är pålitlig och kommer fungera i lång tid framöver prioriteras ofta eftersom det kostar pengar och tid att byta leverantör. Genom att använda content marketing får du möjlighet att bygga förtroende för dina tjänster och produkter. 
  • Många köpbeslut baseras ofta på rekommendationer vilket gör det väldigt viktigt att bygga upp word-of-mouth. Genom att skapa inspirerande och utbildande innehåll, visar du på kunskap och expertis. Andra rekommenderar gärna en expert och någon som är unik. Därför kommer kunder att dela ditt innehåll och rekommendera andra att använda dig som leverantör. 
  • Inom B2B vill beställaren gärna arbeta med account managers som gör kundresan mer personlig. Med hjälp av content marketing kan du tidigt i köpprocessen visa kunden att du erbjuder personlig service. 
  • B2B köpare vill göra ett utbildat och informerat beslut och har därför en längre köpprocess. Om du lyckas med att guida och utbilda kunden i kundresans olika steg vinner du förtroende och skapar en relation med kunden. Utbildande innehåll är därför extra viktigt när man arbetar inom B2B.
  • B2B kunder är också drivna av logiska och ekonomiska beslut. Content marketing är en utmärkt metod för att visa statistik från tidigare projekt som gör det enkelt att förstå hur du kan lösa målgruppens utmaningar.

New call-to-action

Varför är Content Marketing viktigt för B2B?

Penna av fjäder med bläck

Content marketing hjälper dig att bygga förtroende hos din målgrupp. Förtroendet skapar i sin tur bättre förutsättningar för framtida affärer. För att lyckas med att kommunicera med din målgrupp är content marketing nödvändigt. Om du lyckas med content marketing kommer du att kunna hjälpa kunden framåt i kundresan och du kommer vara “top of mind” när de är redo för ett köpbeslut. 

När målgruppen får förtroende för ditt innehåll kommer de associera dig som en expert inom ämnet. Vilket ger dig en säker position på marknaden, priset kommer inte vara lika viktigt i köpprocessen. Målgruppen behöver inte heller utvärdera varje val innan de tar ett informerat köpbeslut. 

Genom content marketing kan du attrahera fler besökare till din webbplats, skapa engagemang, skapa leads och nya relationer. Om du lyckas med att tillfredsställa dina besökare kommer de också att dela och sprida ditt innehåll, vilket gör dem till viktiga ambassadörer för ditt varumärke. 

Fördelar med innehållsmarknadsföring

Skrivmaskin med flygande papper

  • Stärker din SEO 

Content och SEO är sammanflätade, på så sätt att content marketing hjälper dig att förbättra din SEO. Du kommer inte bara ranka högre för nyckelord och fraser utan också bygga ett internt länknätverk som förbättrar din crawlability. Genom att uppdatera din webbplats och fylla på med relevant content kommer Google föredra att visa din webbplats i sökresultatet före dina konkurrenter. 

  • Visar på kompetens inom företaget 

Att kontinuerligt använda content marketing som en del av sin marknadsföringsstrategi gör att målgruppen ser dig som en expert inom ämnet. När du delar med dig av kunskap och förser din målgrupp med information blir din verksamhet en ledare i branschen. Ofta bidrar content marketing till att medarbetarna behöver hålla sig uppdaterade gällande trender och nyheter, en förmåga som är värdefull i dagens digitala klimat. Att hålla sig uppdaterad kan också bidra till en innovativ kultur i företaget som är ovärderlig. 

  • Genererar kvalitativa leads

Content marketing är ett effektivt sätt att driva trafik till din webbplats. När din målgrupp söker efter lösningar på deras utmaningar kommer de hitta dig genom sökfraser och sökord som matchar det som dem letar efter. Så genom att skapa innehåll som svarar på din målgrupps frågor kommer dina framtida kunder hitta dig lättare. Om du dessutom lyckas med att kommunicera värdet du tillför kunden och ditt “varför” kommer du dessutom generera kvalitativa leads!

  • Öka varumärkeslojalitet 

Genom innehållsmarknadsföring är det möjligt för dig att ge målgruppen värdefull kunskap som visar att du förstår deras behov. Genom att skapa kvalitativt innehåll håller du också befintliga kunder engagerade och fortsätter att tillfredsställa dom och kan då förhoppningsvis utveckla ännu starkare relationer som gör up-selling och cross-selling möjligt. Dessutom gör den starka relationen dina kunder lojala och chanserna att de rekommenderar dig till andra blir större!

  • Content marketing skapar gemenskap

Genom att dela innehåll som är relevant och värdefullt skapar du ett centrum för din publik, där de kan ta del av ditt innehåll. Att dela innehåll på sociala plattformar stärker också gemenskapen eftersom de tillåter din publik att prata med varandra. Du får också tillfälle att engagera din målgrupp och skapa gemenskap!

 

New call-to-action

 

Nu är du redo att börja med content marketing! Det kan vara bra att ha med sig att content marketing är en långsiktig strategi som kräver investering i form av tid och tålamod. Sätt igång idag och skapa förtroende och relationer med din nästa kund. Om du fortfarande känner dig osäker på var du ska starta, kontakta gärna oss så hjälper vi dig vidare med nästa steg!

 


Fredrika Lundgren

Fredrika är praktikant på Topvisible. Studerar Internationella marknadsföringsprogrammet på Högskolan i Halmstad, tar examen våren 2021.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *