LinkedIn Ads guide

LinkedIn Ads guide: Skapa framgångsrika kampanjer!

Publicerat av

LinkedIn Ads Guide – grunderna till annonsering

I vår LinkedIn Ads guide bjuder vi på en heltäckande guide för hur du enkelt kan komma igång med annonsering via LinkedIn. Vi går igenom hur du sätter upp ett annonskonto och de olika typer av annonser som finns att välja på.

Så lägger du upp annonser på LinkedIn

Innan du kan komma igång med din annonsering så måste du sätta upp ett LinkedIn-konto och du behöver en företagssida att annonsera för.

1. Sätt upp ett annonseringskonto

Börja med att sätta upp en campaign manager, det är riktigt enkelt och tar inte mer än någon minut.

Annonseringskonto LinkedIn

2. Välj annonsformat (du kan läsa om de olika formaten lite längre ner i inlägget)

I detta steg, när du valt att skapa en kampanj, så väljer du ditt annonsformat – sponsrat innehåll, text-annons eller sponsrat InMail.

Annonsformat LinkedIn

3. Skapa din annons

I nästa steg skapar du din annons, här hjälper campaign manager dig med varje steg i processen. Nedan ser du ett exempel på hur du sätter upp en textannons.

Text ad LinkedIn

 

4. Välj målgrupp

Nu är det dags att välja målgrupp för din kampanj, dessa målgrupper kan du spara för framtida bruk. Det är lätt att nå rätt publik med LinkedIns annonsverktyg och det går att vara väldigt specifik i urvalet av målgrupp. Du kan exempelvis välja att rikta dina annonser mot en viss bransch eller ett specifikt företags anställda, en yrkesgrupp, ett geografiskt område och mycket annat.

Audience targeting på LinkedIn

Utöver detta finns möjligheten att:

  • Annonsera med retargeting för att nå dina webbplatsbesökare
  • Ladda upp eller integrera dina e-postlistor för att annonsera mot dina prenumeranter
  • Nå specifika företag genom att ladda upp listor med företagsnamn

5. Budget och schema

Nu är det dags att välja budget för din kampanj och att schemalägga den. Minsta möjliga budget per dag är 70 kr. Du kan välja en livstids-budget för kampanjen och sätta start/slutdatum.

Budget på LinkedIn

6. Mät utfall

I campaign manager kan du sedan mäta utfallet för annonseringen med ett antal olika mätpunkter för och optimera och mäta dina kampanjer. Du ser visningar, klick och spend samt sociala interaktioner.

Annonsformat på LinkedIn

Det finns ett antal olika annonsformat på LinkedIn, nedan går vi igenom dessa lite mer ingående för att du ska få en förståelse för vad som bäst passar ditt företag och syfte med annonseringen.

Sponsored Content

I denna typen av annons kan du sponsra innehåll som du delar på din företagssida. Du kan sponsra bilder, videos och länkar. Annonsen dyker upp i användarens feed och på högersidan och kan ledas till ett lead gen form (läs mer under bilden), till din webbplats eller till din företagssida.

Sponsored Content LinkedIn

Lead gen forms

För sponsored content finns det möjlighet att välja lead gen forms som call-to-action vilket ger dig möjlighet att direkt via annonsen skapa leads. Du får all den information som kan vara intressant – namn, senioritet, jobbtyp osv. med ett förifyllt formulär. Koppla direkt till ditt CRM eller hantera dina leads via campaign manager.

Text Ads

Text ads LinkedIn

Driv trafik till din företagssida eller till din webbplats med textannonser. Du skriver en rubrik och en annonstext tillsammans med en utvald bild. Din annons kan dyka upp under avsnittet “ads you may be interested in” eller överst på sidan i formatet som du ser här ovan.

Text Ads är väldigt enkelt att använda och bygga annonser med, tänk bara på att (som vanligt) vara relevant och intressant för att få ett bra utfall.

Sponsored InMail

En kampanj med sponsrade InMail ger dig möjligheten att kommunicera exempelvis ett erbjudande, en möjlighet eller en nyhet på ett personligt sätt direkt till din målgrupps inbox. Mottagaren tar enbart emot meddelanden när de är aktiva på LinkedIn – på så sätt får de en notifikation om ditt meddelande direkt.

Sponsrade InMail är perfekt för exempelvis inbjudningar till evenemang, webinars och för att få ut kampanjer.

Sponsored InMail LinkedIn

Upcoming: Video Ads

I detta nu testas Video Ads av ett begränsat antal företag, mer information om detta tillkommer så snart det rullats ut till oss alla! Läs teaser om detta här.

Mät utfallet på din annonsering

LinkedIns Insight Tag hjälper dig att få insikt i dina webbplatsbesökare, genom en enkel implementation av tagen i din webbplatskod kan du arbeta med retargeting, konverteringsspårning och webbanalys för dina LinkedIn-kampanjer.

Läs mer om hur du installerar Insight Tag här!

Annat annonserings bra-att-ha:

Lär dig hur du sätter upp ett Facebook Business Manager-konto eller skapar custom audiences på Facebook med min kollega Annahs eminenta guider!

Låter det krångligt eller alltför tidskrävande det här med annonsering på LinkedIn – vi hjälper dig gärna med att komma igång! Kontakta oss för att boka in ett möte på info@topvisible.se

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *