Custom Audiences Facebook

Såhär skapar du Custom Audiences på Facebook

Publicerat av

För ett tag sedan lanserade Facebook en nyhet som innebär att man nu kan bygga riktade målgrupper mot personer som på något sätt interagerat med ditt innehåll på Facebook eller Instagram, hur bra?! Jag tycker det är helt lysande med Custom Audiences på Facebook och har använt det massor när jag bygger nya kampanjer. Tänkte därför såklart att jag ska dela med mig av denna (väldigt enkla) process så att alla ni därute kan börja bygga listor och bygga riktade kampanjer på både Facebook och Instagram. Nu kör vi!

1. Skapa Custom Audiences på Facebook

Skapa ny Custom Audience Business Manager

Börja med att logga in på din Business Manager och gå till hamburgermenyn för att klicka dig vidare till Audiences under Assets.

2. Skapa ny målgrupp

Custom Audiences på Facebook

Gå till Create Audience och välj Custom Audience.

3. Välj vilken typ

Välj Custom Audience utifrån engagemang

Nu väljer du det alternativet som heter Engagement.

4. Välj vad du vill utgå från

Välj engagemang baserat på facebook-sida

I nästa steg väljer du vilket typ av engagemang du vill bygga listan utifrån. I det här exemplet ska jag visa hur man bygger lista baserat på de som interagerat med innehåll på en Facebook-sida. Väljer därför alternativet Facebook Page.

5. Ange kriterier

Det första du väljer är om du vill ange ett eller flera kriterier samt om personerna i fråga ska ha uppnått något av eller alla de kriterier du anger för att läggas till i din nya lista. Det väljer du genom att ange ANY eller ALL.

Jag väljer i det här fallet ANY och går vidare till att välja vilken typ av engagemang/interaktion jag vill att min målgrupp ska ha gjort. Jag börjar med att välja Anyone who visited your Page.

6. Ange tidsperiod & döp din målgrupp

Välj tidsintervall och namn

Jag lägger till ytterligare ett kriterium, People who engaged with any post or ad. Vidare kan man även välja att exkludera vissa av kriterierna om man så önskar, det gör man under Exclude. Jag anger också under vilken tidsperiod jag vill att kriterierna ska ha uppnåtts. I detta fallet vill jag ha en relativt “färsk” målgrupp och anger 60 dagar. Sedan döper jag min målgrupp till passande namn och sparar.

7. Grattis – din nya målgrupp är klar!

Färdig ny Custom Audience

Et voilá! En riktigt fin Custom Audience är på plats, redo att börja användas! det är superenkelt att bygga Custom Audiences på Facebook och man kan experimentera med massa olika kriterier. På Facebooks egna hjälpsidor kan du hitta mer matnyttig information om Custom Audiences! Behöver du sätta upp Business Manager? Kolla vår enkla guide här!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *