Så här skapar du målgrupper på Facebook & Instagram

Lästid: 5 minuter

Undrar du hur man bygger målgrupper på Facebook och Instagram? Undra inte mer! En av de stora fördelarna med att annonsera på Facebook och Instagram är ju som bekant att man kan rikta sig mot väldigt specifika målgrupper. Det här är en stor fördel för många annonsörer som vill nå en viss typ av personer via plattformarna. I det här inlägget ska jag därför dela med mig av en enkel guide till hur du bygger målgrupper på Facebook och Instagram. Nu kör vi!

Målgrupper på Facebook & Instagram – olika varianter

Det finns fyra olika målgrupper på Facebook och Instagram och de är:

  • Anpassade målgrupper
  • Sparade målgrupper
  • Lookalikes
  • Speciell annonsmålgrupp

Målgruppsalternativ Facebook och Instagram

Den sista målgruppen är endast tillgänglig för annonser i en speciell annonskategori. I detta inlägg går jag igenom de tre första målgrupperna och hur man bygger dem i några få enkla steg.

1. Skapa anpassade målgrupper på Facebook & Instagram

Vi börjar med en anpassad målgrupp! Logga in på din Business Manager och gå till menyn för att klicka dig vidare till Målgrupper under Annonsera. Gå till Skapa målgrupp och välj Anpassad målgrupp. Här kan man välja på en hel massa olika alternativ men i den här guiden ska jag visa hur man bygger en målgrupp baserat på aktivitet man har på sitt Instagramkonto.

Alternativ för anpassad målgrupp på Facebook

Välj kriterier för målgruppen

Kriterier för målgrupp på Instagramkonto

Först väljer man huruvida man vill att de som ska ingå i målgruppen ska matcha ett av flera eller alla kriterier man sedan anger. 

 

Kriterier Instagram målgrupp

Nu väljer du vad målgruppen ska ha gjort för att inkluderas i din målgrupp. I detta exempel väljer jag det bredaste alternativet Alla som har interagerat med ditt professionella konto.

Målgrupp - tidsspann

Vidare väljer jag  vilken tidsperiod jag vill använda, i detta fall 90 dagar.

 

Specificera målgrupp Instagram

Nästa steg innebär att jag kan välja att inkludera eller utesluta personer som gjort specifika saker kopplat till mina Instagramkonton. Jag kan till exempel välja att inkludera personer från andra Instagramkonton – detta kan vara bra om man har flera konton som vänder sig mot samma typ av målgrupp. I mitt exempel ovan har jag istället valt att exkludera personer som har tagit en mer specifik action på Topvisibles Instagramkonto. Genom att inkludera fler eller exkludera vissa personer kan man bli bredare eller mer specifik i sin målgrupp.

Namnge din Instagram-målgrupp

 

I sista steget ger man sin målgrupp ett namn och en beskrivning så att det blir lätt att hitta och använda målgruppen i sina kampanjer. Det tar oftast någon dag innan målgruppen fyllts på och du kan se hur stor den blev. 

2. Skapa en sparad målgrupp på Facebook

Nu ska jag gå igenom hur du skapar en sparad målgrupp, en målgrupp skapad från scratch som är baserad på Facebooks data. 

Sparad målgrupp på Facebook och Instagram

Välj alternativet Sparad målgrupp.

Välj kriterier för målgruppen

Namnge målgrupp

Börja med att namnge din målgrupp. I steg två kan du välja att använda en anpassad målgrupp som du vill specificera ytterligare. Här skulle du till exempel kunna använda en anpassad målgrupp för remarketing och sedan bryta ut personer som uppfyller ytterligare krav t. ex. specifika åldergrupper, geografiska platser etc. Detta alternativ är valfritt och kanske har du inte ens någon anpassad målgrupp du vill använda. Då kan du bara hoppa över det steget. 

Geografisk inriktning målgrupper på facebook

Gå vidare till Platser. Här kan du välja att rikta dina annonser på lite olika sätt beroende på var målgruppen befinner sig. 

Välj geografisk plats - Facebook och Instagram målgrupper

Nästa steg blir att välja själva platsen. Börja skriv i fältet för att få förslag eller välj att släppa en nål där du vill att annonserna ska synas. Här kan du välja om du vill ha en radie runt själva platsen för att fånga upp personer runt om eller om du bara vill rikta dig mot den plats du valt. 

kön, ålder och språk målgrupp Facebook

Välj nu ålder, kön och ev. språk på din målgrupp. Du behöver bara ange ett språk för att visa dina annonser för personer som talar ett språk som är ovanligt för din plats. Exempelvis kan du här välja danska om du ska köra danska annonser i Sverige.  I annat fall kan du lämna detta tomt.

Intressen målgrupper facebook och Instagram

I nästa steg väljer du om du vill snäva av målgruppen ytterligare genom att lägga till kriterier som rör demografi, intressen och beteenden. 

 

Kopplingstyp facebook och instagram målgrupper

Som sista inställning kan du välja om du vill ha en kopplingstyp, t. ex. personer som för närvarande gillar din Facebooksida eller personer som liknar dem som för närvarande gillar din sida. 

Så! Nu har du skapat en målgrupp från scratch som du kan använda i din annonsering! 

3. Skapa en lookalike på Facebook

Sista typen av målgrupp är en så kallad lookalike. Det är en målgrupp som utgår ifrån en redan befintlig anpassad målgrupp och som samlar personer med liknande profiler i en ny målgrupp. Ett smart sätt att nå helt nya personer som liknar personerna i din befintliga målgrupp.

Skapa lookalike målgrupp Facebook och Instagram

Gå till Skapa målgrupp och välj Lookalike-målgrupp.

lookalike-målgrupp facebook och instagram

Här väljer du enkelt först vilken källa du vill använda till din lookalike.

 

Plats -lookalike-målgrupp facebook

I steg två väljer du var du vill att målgruppen ska finnas. Här kan man bara välja hela länder. När du sedan bygger din kampanj kan du välja att snäva ner lookalike-målgruppen ytterligare om du önskar.

Sist väljer du hur stor målgruppen ska vara. Klart!

Et voilá! Tre fina målgrupper är på plats, redo att börja användas! Det är superenkelt att bygga målgrupper på Facebook och Instagram och man kan experimentera med massa olika kriterier. Behöver du sätta upp Facebook Business Manager? Kolla vår enkla guide här!


Anna Odehammar

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *