instagram reels guide topvisible b2b och b2c

Instagram Reels Guide [2024] – Kom igång idag!

Lästid: 9 minuter

Instagram Reels – Allt du behöver veta och lite till! Vill du också få större spridning på Instagram, växa på plattformen och visa ditt företags expertis? Då har du kommit helt rätt! Vi har samlat massa information, tips och trix för att du ska komma igång så enkelt som möjligt. Bokmärk gärna denna sida i din webbläsare så kan du enkelt gå tillbaka när du behöver en recap av ämnet. Men såatteee – Då kör vi! 

Innehåll:

 

 

Vad är Instagram Reels och hur fungerar det?

Instagram Reels är en funktion på Instagram. 15-60 sekunders videoinnehåll som skapas i Instagram-appen och är i skrivandes stund aktivt i över 50 länder! 

Skapa kreativa och roliga videos med hjälp av effekter, ljud och andra kreativa verktyg, som du sedan kan dela med din community och alla andra på Instagram.   

Instagram Reels är innehåll som underhåller, inspirerar och engagerar din målgrupp genom kortare videoinnehåll helt enkelt, liknande TikTok. 

När du skapar en Reel kan du antingen välja att filma ett videoklipp direkt på plats eller ladda upp en för-redigerad video från din kamerarulle. 

​​När du är nöjd med dina klipp kan du använda rit- och textverktygen, samt välja bland ett urval av Instagrams-klistermärken

Dina Reels kan du dela på Stories, i utforska flödet och i Reels-fliken i din profil. Glöm inte att även lägga till din Reel i ditt vanliga Instagramflöde i profilen.   

Nyfiken på trendande Reels och hur andra har gjort? Ta del av ett flöde av bara Instagram rullar i Reels-fliken! 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Netflix US (@netflix)

 

______________________________________________________________________________

12 REELS IDÈER – utan att visa ditt ansikte!

Vill du eller kollegorna inte stå framför kameran? Kanske har du inte rätt utrustning, det känns obekvämt (ja, vi är många som känt så i början 🙂 ) eller så vill du kanske helt enkelt inte vara med i videon bara. Då kan du ladda ner lite inputs här!

Börja spåna direkt vad just ditt varumärke och företag kan göra via Reels, spara till en annan gång eller skicka vidare till en kollega kanske?

______________________________________________________________________________

 

Varför Instagram Reels för business? 

Instagram Reels är ett sätt för dig att effektivt marknadsföra ditt varumärke, nå nya människor och engagera din målgrupp, på ett enkelt sätt där din målgrupp redan befinner sig. Bli en del av vardagen och flödet hos de personer du allra helst vill nå. 

Vill du ha fler tips på hur du skapar engagemang på Instagram? Ta del av våra 6 tips här!

Visa ditt företags kunskap och expertis genom hela kundresan på olika sätt. Instagram rullar kan vara ett sätt för ditt företag att bli top of mind hos målgruppen, speciellt när personen, både B2B och B2C, är redo för köp.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av apple (@apple)

Instagram Reels längd och storlek

Reels på Instagram kan vara antingen 15 s, 30 s eller 60 sekunder långa. Vilken längd du vill ha väljer du med fördel i början när du ska börja skapa din nya Reel. 

Instagram Reels storlek. Om du spelar in dina korta videoklipp direkt med hjälp av kameran, behöver du inte oroa dig för filstorlek. Men om dina Reels innehåller uppladdade filmer, se till att de har rätt storlek och dimension för att undvika en suddig och dåligt beskuren Reel.

Reels är ett mobile-first format, utformat för att ta upp en hel vertikal skärm. Det rekommenderade bildförhållandet för rullar är 9:16 och den rekommenderade storleken är 1080 x 1920 pixlar.

Tänk på att när du publicerar din Reel i ditt vanliga Instagramflöde beskärs automatiskt videon för att passa formatet i det flödet. Se därför till att text och det viktigaste du vill förmedla syns i mitten av din Reel.  

Stories VS. Reels – De största skillnaderna

Instagram Stories exempel och Reels

Exempel Stories

Exempel Reels Instagram

Exempel Reels

  • Till skillnad från Stories försvinner inte Reels efter 24h. (Om du inte väljer att dela din Reel som enbart en Story)
  • Reels erbjuder flera kreativa verktyg, inklusive AR-effekter, hastighetskontroller och alternativet att anpassa videor med flera klipp för renare och mjukare övergångar.
  • Om du inkluderar originalljud kommer ljudklippet att tillskrivas dig och andra användare kan använda det för att skapa nya Reels.
  • Reels kan visas i Explore-fliken och delas på Stories. När du laddar upp en Reel kan du också välja att lägga upp den i ditt flöde. Alla rullar du skapar kommer också att visas i en dedikerad del av din profil, i Reels-fliken.

Så skapar du Instagram Reels

1. Gå till Reels-läget i din Instagram app. 

Välj en av tre vägar, antingen via:

  • Hemskärmen på Instagram. Där trycker du på det lilla plusset uppe i högra hörnet och väljer Reels i botten.
  • Kameran på Instagram och väljer även där Reels längst ner på skärmen.
  • Reels-fliken och tryck på den lilla kamera-ikonen i ena hörnet.

2. Förbered din inspelning. 

Tryck på Ljud (1) för att välja ljud från musikbiblioteket på Instagram och lägga till det i din video. Om du vill kan du välja att bara lägga till din favoritdel av musiken. Tryck på Längd (2) för att avgöra hur lång din video ska vara – 15, 30 eller 60 s. 

Functions Reels in Instagram app

 

Tryck på Hastighet (3) för att ändra hastigheten på din video, tryck på Effekter (4) för att tillämpa specialeffekter och tryck på Timer (5) för att ställa in för nedräkning, välj mellan 3 eller 10 sekunder. 

Beroende på om du spelar in din video utomhus eller inomhus kan du justera Blixten (6) för bästa resultat.

3. Börja spela in din Reel. 

Nu är det dags! Välj att antingen hålla nere inspelningsknappen, filma och spela in direkt på språng. Eller så väljer du att ladda upp en video direkt från din kamerarulle. 

Reels kan du spela in som en serie av små klipp (ett i taget) eller alla på en gång. Om du valt att ställa in en timer innan du filmar syns en nedräkning innan inspelningen startar.

Under inspelningen kan du trycka på inspelningsknappen för att avsluta ett klipp och sedan trycka på den igen för att starta ett nytt klipp. Därefter visas knappen Justera så att du kan rada upp objekt från föregående klipp innan du spelar in ditt nästa. 

Varför ska man göra så kanske du tänker? Jo, detta är användbart för att skapa sömlösa övergångar för tillfällen som att byta kläder, lägga till ny musik eller lägga till nya vänner i din rulle.

Om du vill titta på, ändra eller radera det föregående klippet du spelade in kan du trycka på Klippet och redigera det.

4. Efter inspelningen.

När du är klar med inspelningen kan du lägga till stickers, använda ritverktyget och lägga till text för att redigera din rulle.

Tänk på placeringen när du lägger till text i dina videor. Detta beror på att när du delar en Instagram-rulle i flödet, så beskär Instagram den till 4:5 format. 

Stickers Instagram Reels

För att undvika att viktig text beskärs eller att det ser konstigt ut, håll din text nära mitten av skärmen.

När du är klar kan du redigera omslagsfotot med en videominiatyr eller lägga till en omslagsbild från kamerarullen. 

Om du har någon form av speciell layout i ditt Instagram-flöde i din profil kan du välja att behålla det genom att ladda upp en bild som mer följer de grafiska riktlinjerna från kamerarullen.

5. GRATTIS! Nu är din Instagram Reel klar. 

Nu ska du bara låta alla andra ta del av ditt mästerverk. Dags att dela din Reel!

 

______________________________________________________________________________

12 REELS IDÈER – utan att visa ditt ansikte!

 

______________________________________________________________________________

Var hamnar Reels på instagram?

Vill du upptäcka Reels på Instagram kan du hitta dessa i utforska flödet och i fliken för Reels. Reels i utforska flödet är markerade med Reels-ikonen, se bild nedan. Utvalda Reels av Instagram och Reels gjorda av de du följer kan även dyka upp i det klassiska flödet. 

När du delar en Reel du själv skapat kan du välja att dela dessa via Stories, i Reels-fliken i din profil, samt i ditt standardflöde i din profil.  

Share Reels explore page in Instagram app

Kan man ta bort en Reel från sin Instagram?

Japp! Ibland blir det inte som man tänkt sig. Vill du ta bort en Reel du skapat går du till Reels-fliken. Tryck på den videorulle du vill ta bort och tryck sedan på de tre små prickarna längst ner. Tryck på Ta bort och sedan Ta bort igen.  

Tips och trix

Instagram Reels tips och trix, visst kan man aldrig få för mycket av det!? Ta mindre än 10 min av din tid till att kolla in denna video och ta del av råd från en reels-expert. Allt från content-tips till redigeringstips!   

TIMESTAMPS:

0:00 Intro

0:45 Hack #1: Create (Creative) Original Content

1:46 Hack #2: Remove the TikTok Watermark

3:26 Hack #3: Include Closed Captions

4:47 Hack #4: Optimize On-screen Text Placement

5:52 Hack #5: Keep Your Captions Short and Sweet

6:59 Hack #6: Provide Value and Share Educational Content

7:51 Hack #7: Include Hashtags

Instagram Collabs

Instagram fortsätter att leverera! Från och med oktober 2021 kan användare skapa Reels och inlägg tillsammans. Ett samarbetsläge med andra ord. Funktionen Collabs gör det möjligt att bjuda in en samarbetspartner, som i sin tur också kan dela innehållet i sin profil med deras följare.

Nyfiken hur det fungerar? Check this out!

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Instagram’s @Creators (@creators)

Andra användbara appar för dina videorullar

  • Trend Tok: Hitta nya trender, trendande hashtags och virala låtar
  • VN Video: Coola övergångar
  • Canva: Oändligt med fördelar! Skapa t ex animerade intros eller andra designs
  • VCUS: Animerade mallar och övergångar
  • Inshot: Voiceovers och videoredigering
  • CapCut: Filter och skönhetseffekter
  • Filto: Coola effekter och filters (Det kan man väl aldrig få för mycket av)
  • TIK SAVE: Ladda ner tik-tok videos utan Tik Tok-loggan och publicera sedan som en Reel. 
  • Life Lapse Stop Motion Maker: Skapa stop-motion-videos 
  • Preview: Schemalägg Reels

Instagram Reels analytics – Följ upp dina insatser

Instagram Reels insights

Källa: Instagram

​​Hur presterar dina Reels? Är de underhållande, inspirerande eller levererar kunskap enligt din målgrupp? Är du på rätt spår eller bör något ändras i din Instagram och Reels strategi

För att förstå om dina Instagram Reels engagerar dina målgrupper och ger de resultat du önskar bör du hålla koll på hur de levererar. Reels analytics är processen för att spåra, samla in och analysera data för att förstå hur dina Reels presterar.

Som med all social media-analys kan spårning av dina Reels resultat hjälpa dig att lära av dina fullträffar, identifiera möjligheter och förbättra dina prestationer över tid.

Business- och Creator-konton har tillgång till Reels-insikter i Instagram Insights / Reels Insights. Dessa insights finns både under fliken Insights och för enskilda rullar går du in på den specifika Reel du vill följa upp på.

För att se hur en specifik Instagram-rulle presterar, så besöker du alltså fliken Reels på din profilsida och öppna en rulle. Där trycker du på ikonen med tre prickar och väljer “Insikter”.

KPI:er Reels Insights inkluderar:

  • Plays – Antalet gånger din Reel har spelats upp. Detta antal kan vara högre än antalet Instagram-konton som nåtts. Då har en del användare tittat på din Reel mer än en gång. 
  • Accounts Reached – Antalet unika Instagram-användare som sett din Reel minst 1 gång. 
  • Saves – Antalet gånger din Reel blivit sparad/bokmärkt.
  • Shares – Antalet gånger en användare delat din videorulle i sin Story eller skickat till en annan användare. 
  • Comments – Antalet kommentarer
  • Likes – Hur många Instagram-användare som gillat din Reel. 

Reels Instagram insights person holding phone

Annonsering Instagram Reels

Reels är en utmärkt arena på Instagram för att nå personer som inte följer dig och är en global scen där varumärken och kreatörer kan upptäckas av vem som helst. 

Sedan 2021 är det även möjligt att annonsera med hjälp av Reels. Instagram Reels annonser hjälper helt enkelt företag att nå större målgrupper och personer som kan upptäcka nytt utbildande och inspirerande innehåll. Lär dig mer om hur du skapar målgrupper på Facebook och Instagram här!

Organiska Reels-videos i all ära, men att även annonsera dina bästa Reels blir din superkraft!

Reels-annonser visas i helskärm och vertikalt, på liknande sätt som annonser i Stories, och visas mellan enskilda Reels. Personer kan kommentera, gilla, visa, spara och dela Reels-annonser.

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Volvo Cars (@volvocars)

Skapa Instagram Reel annonser 

För att skapa en Reels annons loggar du in i ditt Ads manager och skapar en ny kampanj. 

1. Välj en av följande målsättningar:

  • App installs
  • Brand awareness
  • Conversions
  • Reach
  • Traffic
  • Video views 

2. Under placeringar väljer du med fördel “Manuella placeringar” och sedan klickar du i dina önskade placeringar. Vill du skapa en renodlad Reels-kampanj väljer du enbart Instagram Reels som placering under “Stories and Reels”. 

3. Välj en Call-to-action och färdigställ din nya annons. 

4. När du publicerat din annons/annonser skickas det in till Facebook för granskning. När annonserna har granskats och godkänts kan de visas i fliken Instagram Reels.

Vill du veta mer om Instagram Reels, annonsering eller komma igång direkt? 

Hör av dig till oss, så hjälper vi dig! 

 

 

PSST! Arbetar du med sociala medier på ett B2B företag?

Kolla gärna in “Sociala medier för B2B – Våra tips!” för mer inspiration och info 🙂