Skapa engagemang på Instagram 6 tips Topvisible

Skapa Engagemang på Instagram – 6 tips hur du lyckas!

Lästid: 5 minuter

Engagemang på Instagram – vad är den gyllene formen egentligen? Du har lagt tid, pengar och massa slit på att öka antalet följare på din Instagram. Trots det ekar kommentarerna tomma och like:sen är knappa. Att användarna sparar dina inlägg är tyvärr lika med noll (eller nästan i alla fall). Men du, du är inte ensam! 

Öka engagemanget på dina inlägg i Instagram flödet

Följarna har börjat trilla in, men tyvärr inte engagemanget på dina inlägg. Se detta som ett tecken, nu är det dags att power-up. Att få många följare på ditt Instagramkonto är viktigt, men det innebär absolut inte att du får massa engagemang på köpet. Men fear no more!

Vi har samlat lite superkrafter för att hjälpa dig som marknadsförare att öka engagemanget på företagets Instagram här!   

1. Skapa sparbart innehåll

Jag säger bara Värdefullt innehåll – Skapa innehåll som är värt att spara! 

Du har säkert lagt märke till den lilla spara-symbolen i form av en flagg-ikon som är placerad intill din bild. Genom att klicka i den kan användaren spara inlägget för framtida bruk.

Inlägget hamnar nämligen under en “Spara”-flik hos användaren, ett flöde som består av bara intressanta och sparade inlägg som är lätt att komma åt från sin egen profil. 

 

Engagemang Instagram Spara ikon exempel

 

Så, skapar du värdefullt innehåll och dessutom uppmanar användarna att spara ditt inlägg, så är chansen mycket större att dom faktiskt sparar ditt innehåll. Och vad blir då den positiva effekten av att användarna sparar ditt inlägg?

Jo, de ryktas om att Instagrams algoritmer boostar inlägg som många användare sparat. Vilket även vi på Topvisible kan se i våra resultat på våra Instagram inlägg. Känslan när vi ser antalet som sparat bara tickar uppåt är ju helt fantastisk!

Exempel spara ikon Instagram statistik

Hur många som sparat ett specifikt Instagraminlägg kan endast du som hanterare av Instagramkontot ta del av.

2. Skapa delningsbart innehåll

Få dina följare och målgrupp att se lite extra bra ut. Skapa värdefullt innehåll som är så pass bra att målgruppen vill dela inlägget i sina egna kanaler, framför allt i sina stories eller skicka DM (direktmeddelande) till någon av sina kontakter när vi nu pratar om Instagram.

Med andra ord – Delningsbart material är content som får målgruppen att se lite extra smarta och bra ut. Vem vill inte dela med sig av smart och juicy information eller inspiration liksom?! 🙂

För att dela ett inlägg i sin story eller skicka till någon av sina Instagramkontakter trycker man helt enkelt på ikonen som är i form av ett pappersflygplan.

 

Dela ikon Instagram inlägg

 

—————————

Vill du ha 9 tips hur du ökar antalet följare på Instagram också? 

Läs vår artikel: Öka antalet följare på Instagram – 9 actions ditt företag kan göra idag [Infographic]

—————————

3. Skriv längre inläggstexter för högre engagemang på Instagram

Inläggstexterna på Instagraminläggen, även kallat captions, blir bara längre och längre. Bilder och videos i alla ära, men din caption till ditt innehåll är faktiskt väldigt viktig också. 

Varför är det så egentligen då? Jo, det beror på att “historien” du berättar är lika viktig som de bilder och videor du delar – den ger sammanhang, lägger till personlighet och kan till och med inspirera dina följare att agera. Speciellt om du använder dig av en CTA (Call-to-action).

Hösten 2020 blev dessutom sökord och SEO lika viktigt på Instagram som på Google

En högre engagemangsgrad innebär inte bara att ditt innehåll går hem hos användarna, utan också att du får ännu mer synlighet på Instagram. 

Med längre captions, stannar förhoppningsvis användarna längre på ditt inlägg – vilket Instagram algoritmen gillar!

Ju mer engagemang ett inlägg får, desto mer sannolikt kommer det att visas i Explorer-fliken (Utforska sidan) eller högre upp i dina följares flöden. Så att skriva längre captions kan hjälpa dig att inte bara bygga en djupare relation med dina följare, utan också att skapa en bättre ROI på dina inlägg.

Utforska flöde Instagram

Enligt undersökningar gjorda av Fohrs har den genomsnittliga inläggstexten på Instagram mer än fördubblats sedan 2016. Från 142 tecken 2016 och 281 tecken 2018 till ca 400 tecken 2020!

Men vad är den optimala längden för en caption på Instagram i år egentligen? 

Jo, 2021 kommer våra flöden att fyllas med en genomsnittlig caption på 405 tecken – vilket i genomsnitt är 65-70 ord! Så börja släppa loss din inre August Strindberg eller Astrid Lindgren och skapa långa, värdefulla inläggstexter!

4. Förvandla dina bilder och grafiska material till video!

Vid detta laget har vi hört sen länge att rörligt och video är lättare för den mänskliga hjärnan att bearbeta och engagerar mer. 

Så testa att skapa videos av dina statiska bilder med hjälp av någon app eller ta in kompetensen utifrån och skapa ett gäng med videos att kunna använda framåt i dina inlägg på Instagram. Och andra kanaler för den delen!

5. Publicera Reels eller IGTV

Använd dig av Reels eller IGTV, som du sedan publicerar i ditt flöde. När du publicerar dessa format för första gången får du automatiskt ett eget flöde i din profil för dem. När du sedan fortsätter att posta dessa format på Instagram så kommer dessa nya flöden att fyllas på.

Det viktiga här då, glöm inte att aktivera “Preview in the feed”, vilket gör att du då även gör plats för dina Reels och IGTV i det “vanliga” inläggsflödet. Detta ska på så sätt boosta antalet views av ditt innehåll. Vilket både Instagram och vi själva gillar! 🙂

 

Reel Instagram ger mer engagemang Topvisible

6. Få ökat engagemang på Instagram – Testa något nytt!

Mitt sista, men absolut inte minsta, tips för att öka ditt engagemang på Instagram är att våga testa något nytt! 

Experimentera dig fram vad som fungerar för just din målgrupp. Är det memes och gifar? Eller är det statistik, grafer och Reels? Eller en mix kanske?

Ditt flöde kanske inte blir designmässigt lika “fabulöst”, men snygg design är verkligen inte lika med högre konverteringsgrad. Många ggr är det faktiskt tvärtom 🙂 Designen på ditt Instagram flöde spelar faktiskt inte så stor roll längre. 

Med det sagt, där finns såklart vissa basic “designregler” man ändå kan förhålla sig till. T ex att bibehålla företagets grafiska profil eller att endast vart fjärde inlägg får vara produktfokuserat osv.  

Josåattee… dags att sätta igång och testa något nytt kul nu då! 🙂

Mer engagemang på instagram sammanfattning Topvisible

Engagemang Instagram 6 tips – Summering

  1. Skapa värdefullt innehåll som är värt att spara
  2. Skapa delningsbart innehåll
  3. Skriv längre inläggstexter
  4. Förvandla dina bilder och grafiska material till video
  5. Publicera Reels eller IGTV i flödet
  6. Testa något nytt!

 PSST! Självklart gäller dessa Instagram-tips för företag inom både B2B och B2C!

Vill du ha hjälp att boosta ditt Instagram konto?

Kontakta oss via formuläret nedan eller HÄR, så kan vi ta reda på hur vi kan hjälpas åt! 🙂

 


Alexandra Rönndahl

Kundresan | Sociala medier | Content marketing | Digitala strategier | Inbound marketing
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *