Pillar page guide banner vad varför hur Topvisible

Pillar page [Guide 2021] – Vad? Varför? Hur?

Lästid: 6 minuter

Vill du också ha en starkare inbound marketing strategi, komma högt i det organiska sökresultatet, samt driva trafik och leads till din webbplats? Samtidigt som du levererar ett stort värde för din målgrupp. Då bör du bygga en Pillar Page! 

Vad är en Pillar Page?

En pillar page är en samlingssida, fullproppad med massa information och inspiration kring ett ämne eller sökfras, optimerad för både användarna och sökmotorerna – Om du gör rätt! 

För att ge extra styrka till din pillar page skapar du blogginlägg som sedan alla länkar till just din pillar page sida.  

Pillar pages är längre än vanliga blogginlägg eftersom de täcker alla aspekter av ämnet du försöker ranka på – men de är inte lika djupgående. Det är vad blogginläggen är till för.

Du vill skapa en pillar page som svarar på frågor om ett visst ämne, men lämnar utrymme för mer detaljer i relaterade blogginlägg som du länkar till från pillar pagen. 

Glöm inte att länka till pillar pagen från dina tillhörande blogginlägg också. Gör du ett riktigt bra arbete med din samlingssida ökar du dessutom chanserna till att andra delar ditt innehåll, vilket ger dig externa länkar till din webbplats – vilket är topp!  

För att ge 3 exempel, 

Exempel 1: Du skriver en pillar page som är optimerad för “Ta körkort” ett brett ämne helt enkelt. Till denna pillar page länkar du sedan blogginlägg som handlar förslagsvis om “Trafikskola nära mig/Stockholm/Lund/Jönköping”, “Så klarar du klarar teoriprovet” eller “Tips inför uppkörning”. Mer specifika sökord inom huvudämnet. 

Exempel 2: Du väljer att skapa en samlingssida optimerad för “Content marketing”. Då skapar du och länkar blogginlägg som handlar om t ex “Vad är en persona?” eller “Content marketing genom hela kundresan”. 

Exempel 3: Pillar pagen optimeras för “Hudvård”. Här kan du förslagsvis skapa blogginlägg med rubriker som “7 tips för en torr hy”, “Så tar du hand om din 40+ hy”, “Ansiktskräm för män” och “5 matrecept för en friskare hy”.

 

pillar page struktur på webbplats exempel topvisible

Exempel på strukturen av pillar pages på en webbplats. 

förklaring pillar page struktur

Därför ska du ha Pillar Pages på din webbplats

  • Hjälper dina målgrupper tidigt i kundresan att få svaren och inspirationen de aktivt söker efter – om du gör rätt!
  • Driver organisk trafik
  • Visar att ditt företag och varumärke är experten inom området
  • Stärker din SEO
  • Strukturerar ditt innehåll på din webbplats och visar Googles algoritm att din webbplats har svaren på det som eftersöks och inte bara ett specifikt sökord.
  • Gör du en riktigt bra pillar page är det större chans till att andra också delar din sida i sina sociala kanaler eller länkar till den från sin webbplats eller plattform.
  • Alla dessa blogginlägg du tagit fram är perfekt content att distribuera i företagets sociala kanaler och hjälper dig att hålla dem kanalerna aktiva också. 
  • Stärker din inbound marketing strategi.
  • Ja fördelarna är många, men huvudsaken är ändå någonstans att du erbjuder värdefullt innehåll till målgrupp – helt gratis. 

Hur skriver man en Pillar Page?

1.Ditt första steg mot en effektiv pillar page är att börja tänka ut vilka ämnen du vill att ditt företag ska ranka på. 

2. Därefter brainstormar du (och förslagsvis några kollegor) fram idéer till vilka bloggämnen baserade på mer specifika sökord, kopplade till det bredare och övergripande ämnet. Här är det viktigt att ha i åtanke vilka intressen och utmaningar företagets primära målgrupper och personas har.

Välj ett ämne som är brett nog för att skapa många relaterade blogginlägg kring, men heller inte så brett att det inte kan få plats på en pillar page. Då är det kanske  bättre att segmentera upp ämnena och skapa fler pillar pages.

3. Se till att din pillar page svarar på frågor eller fraser en användare kan ha om ämnet – vilket i så fall kommer få dem att vilja klicka på din pillar page när de använder en sökterm eller fras din sida rankar på i sökresultatet.

Väl inne på pillar pagen kommer de sedan kunna ta reda på mycket mer information och inspiration kopplat till det de redan aktivt sökt efter – de olika nischade blogginläggen som pillar pagen länkar ut till.

Börja skapa content i form av nischade blogginlägg och publicera på din webbplats

4. När du har några blogginlägg att länka till kan du börja skriva ihop små sammanfattningar av de nischade blogginläggen. Var kreativ med din copy så att användarna blir intresserade av att läsa mer – så de klickar sig vidare på din site.

5. Börja bygga din pillar page med dessa sammanfattningar och internlänka till de tillhörande blogginläggen. Glöm inte att länka tillbaka till pillar pagen från blogginlägget.

Grattis! Nu har du skapat grunden för din pillar page! 🙂 

Hur lång ska en Pillar Page vara?

Hur lång ska en pillar page vara topvisible white stairs

Hur långt är ett snöre? Ett riktmärke kan vara att den ska innehålla 3000 ord, men kan likaväl innehålla 5000 ord. 

Se din nya pillar page som ett öppet dokument som gärna får fyllas på och uppdateras med diverse content (text, bilder,videos,infographics osv). Googles algoritmer gillar också när din webbplats lever, uppdateras och kommer med mer content.   

Kommer du upp mot 10 000 ord, då snackar vi power page! 😀

Är en Pillar Page en landningssida?

Är en pillar page ett blogginlägg eller en sida på din webbplats? Svar: Antingen eller, eller både och! Beroende på din webbplatsstruktur. 

Kan man ha flera Pillar Pages?

Pillars kan man ha flera pillar pages

Ja absolut! Det gäller att ta fram en strategi och struktur från början. Vilka ämnen är relevanta för målgruppen och kopplat till de produkter/tjänster du erbjuder? Mappa upp de ämnena och börja skriv helt enkelt. 

Prioritera de områden och ämnen som är mest relevanta för din målgrupp och verksamhet. Se gärna över sökvolym på sökord/fraser kopplat till de olika ämnena och ta beslut utefter det.

Hur stärker du din SEO med Pillar Pages?

Precis när du trodde att du förstod SEO – ändrades algoritmerna. Igen.

Det är ett konstant arbete att hela tiden utveckla och utföra den optimala SEO-strategin.   

Sökmotoralgoritmerna förändras i snabb takt och det kan vara svårt att hänga med i de bästa strategierna för att optimera sin blogg och innehåll för att hamna högt på första sidan i SERP:en. 

Det mänskliga sökbeteendet har förändrats, och fortsätter att förändras, precis som tekniken som används för att tolka och servera det bästa sökresultatet

Google vill hela tiden leverera det bästa svaret baserat på sökningen användarna gör. Och resultaten vi får blir hela tiden smartare och mer knivskarpa. Därför vill du skriva och strukturera innehåll både för användarna och sökmotorerna.

Sökbeteendet nu har utvecklats till att söka mer specifikt. Tidigare söktes det kanske på “CRM-system” medans nu är det oftare längre sökningar som “Bästa CRM-systemet för B2B företag i Stockholm”. 

Tänk dig då en enda sida fullmatad med massa kunskap och inspiration kring det ämnet, som kan fånga upp många olika sökningar med olika intentioner.  

Det gäller att strukturera sitt innehåll på webbplatsen och på så sätt visa Google att det finns svar på så mycket mer som berör ämnet som eftersöks och inte bara ett specifikt sökord.

Hur hänger Inbound marketing och en Pillar Page ihop?

Inbound marketing and pillar pages digital marketing

Inbound marketing handlar om att leverera ett värde, attrahera din målgrupp och få din målgrupp att komma till dig självmant.

Att inte vara den störande säljaren som ringer och ställer massa frågor när du är på väg hem från jobbet eller ska sätta tänderna i din nylagade pasta. 

Så hur kan en pillar page och inbound marketing vara bästa kompisar då kanske du tänker? 

Jo, eftersom en pillar page samlar massa värdefull information om ett ämne, gör det lätt för din målgrupp att hitta informationen och är optimerad för både sökmotorerna, samt användarna som söker just den informationen du vill leverera. 

Du med andra ord förbättrar både din webbplats SEO, bygger ett trovärdigare varumärke och stärker din content marketing och inbound marketing strategi.

Inspiration och Exempel Pillar Pages

HubspotHubspot är i grunden ett CRM system och ett verktyg som hjälper företag att öka den inre effektiviteten, få en starkare inbound marketing strategi. Hjälpa företag att växa och att hela tiden ha användaren i fokus helt enkelt! Här har de skapat en pillar page om produktivitetsappar

ProAd – ProAd är en influencer marketing byrå som är mellan handen i samarbeten mellan företag och influencers. Passande nog har de skapat en pillar page för ämnet “Influencer marketing”.

Ranktrail – Ranktrail är ett verktyg för att skaffa fler leads och kunder via SEO och Content marketing. Perfekt för dig som vill arbeta med det inhouse och samtidigt ha ett bollplank längs vägen i form av en expert varje månad. Här kan du ta del av deras pillar page om sökmorotoptimering.

Vill du snacka mer om content, pillar pages och hur du driver gratis trafik?

Skriv en rad i formuläret nedan! Eller hör av dig till mig eller någon av mina digitala superheroes till kollegor! 🙂

 


Alexandra Rönndahl

Kundresan | Sociala medier | Content marketing | Digitala strategier | Inbound marketing
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *