data neon sign

Utlösargrupper i Google Tag Manager

Publicerat av

Det finns många positiva fördelar med Tag Manager. Nu finns det ytterligare en! Google har äntligen gjort lite fler uppdateringar gällande Tag Manager.

I slutet av mars gick Google ut med Utlösargrupper. Detta ger oss ett nytt sätt att hantera hur ofta och under vilka omständigheter en tagg ska aktiveras i GTM.

Utlösargrupper tillåter dig att aktivera flera utlösare innan en tagg aktiveras.

Hur man skapar en utlösargrupp?

  • Börja med att gå till utlösare i ditt Tag Manager-konto och klicka på “Ny”.
Lägg till nya utlösargrupper
  • Klicka på fönstret Utlösarkonfiguration för att välja en trigger typ. Scrolla längst ner eller sök efter Utlösargrupp och välj den.
  • När du skapat Utlösargruppen klickar du på “Choose a trigger” i rutan som visas. Välj sedan den första utlösaren du vill inkludera.
Lägg till utlösare till din utlösargrupp
  • Efter du har lagt in alla utlösare kan du enkelt se dessa i det lilla utlösarfönstret i din utlösargrupp. Behöver du skapa en ny utlösare klickar du bara på plus-symbolen oven det högra hörnet.
  • När du har lagt in alla önskade utlösare kan du välja att lägga till villkor för hur dina utlösare ska aktiveras. Standardinställningen för en utlösargrupp är att den aktiveras endast om alla valda utlösare har aktiverats minst en gång. Här kan du då välja att lägga till dina egna kriterier genom att klicka på “Vissa villkor”.

Användning av utlösargrupper

Hur ska man då använda sig av utlösargrupper? Det finns oändligt med olika konfigurationer och villkor man kan göra. Här kommer tre praktiska exempel:

Spåra flera tack-sidor

Vissa webbplatser är utformade så att alla hamnar på samma tack-sida efter fyllt i ett formulär, oberoende av vilken landningssida hen kom från. I en perfekt värld skulle unika tack-sidor genereras vid de olika formulären för olika sidor alternativt att man skulle spåra själva formulären. Dock kan det finnas begränsningar vid sådan form av spårning då vissa CMS inte tillåter detta och ibland kan man behöva stöd av utvecklare.  

Med hjälp av en utlösargrupp kan du kombinera en trigger för en hänvisning till en specifik landningssida med en annan trigger för en sidvisning på tacksidan.

Med den här inställningen kan du ange användare som nådde tacksidan efter att ha skickat formuläret på den refererande målsidan.

När denna utlösargrupp har ställts in kan du använda den för att aktivera konverteringstaggar för annonsplattformar eller utlösa en Google Analytics-händelse.

Spåra engagerade användare

Utlösargrupper öppnar nya möjligheter att spåra användare baserat på flera engagemangspunkter med en webbplats. Du kan till exempel erbjuda både video- och blogginnehåll på en sida och vill hitta användare som tar tid att titta och läsa.

För att spåra någon som är exceptionellt engagerad kan du skapa en YouTube-utlösare för personer som har tittat på en inbäddad video och en rullningsutlösare för personer som har bläddrat igenom det mesta av innehållet på en sida. I det här exemplet har jag skapat utlösare för personer som tittade på 90% av en video och rullade 75% ner.

Därefter kombineras dessa i en utlösargrupp.

Du kan nu använda denna utlösargrupp för att aktivera en tagg när en användare slutför båda dessa åtgärder. Taggen kan aktivera en händelse i Google Analytics, som du då kan använda för att bygga en remarketing-målgrupp. Eller du kan aktivera en Facebook Ads-händelse för att skapa en audience på den plattformen.

Spårar flera klick

Om din sida innehåller olika möjligheter för användare att interagera med en sida, till exempel olika formulärfält eller olika knappar, kan du spåra användare som har klickat på flera element. Om du till exempel erbjuder flera nivåer av prenumerationspaket kanske du vill segmentera personer baserat på den prenumeration de väljer innan de också spårar om de skickar in ett formulär.

I det här exemplet har jag skapat en trigger för att spåra när någon klickar på ett “Deluxe” paketalternativ.

Nästa utlösare spårar när användaren fyller i formulärinsändning på den sidan.

Och slutligen kan kombinationen av utlösarna i en utlösargrupp låta dig spåra de personer som har klickat på Deluxe-alternativet OCH har skickat in formuläret. TADA!

Du kan sedan fortsätta att skapa separata utlösare och utlösargrupper för andra nivåer av paket och aktivera separata konverteringstaggar för varje enkilt paket.

Det var allt rån mig denna gång! Är du sugen på att veta lite mer om mätning och analys är du välkommen att kontakta mig här!

Peace!

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *