Grå macbook på skrivbord som visar animerad bild av grafer och google tag manager

Fördelarna med Google Tag Manager

Publicerat av

Google Tag Manager – eller GTM som jag hädanefter kommer referera till, är en av mina stora kärlekar här i livet. Tyvärr är det ett verktyg som enligt mig används allt för sällan.

Jag tänkte bjuda på en liten smakbit av vad detta underbara verktyg erbjuder och belysa de, enligt mig, största fördelarna med Google Tag Manager, så du kan utveckla dina analyser, SEO-resultat och annat nyttigt.

Vilka är fördelarna med Google Tag Manager? 

Vi börjar med att dra lite kort om vad Google Tag Manager är. Den korta versionen är följande: GTM är ett så kallat Tag Management System som hanterar taggar (tags), som är snippets av JavaScript. Dessa tags skickar information till tredje parter från er webbsida eller app.

Lite mer i detalj möjliggör GTM att du istället för att ändra källkoden till sidan, använder dess interface för att skapa, ändra och kontrollera vad som spåras på sidan och hur. Detta skall inte förväxlas med Google Analytics då det är ett separat verktyg. Visst kan det komplettera spårning som vi sedan kan läsa av i Analytics, men det är så mycket mer. GTM går alldeles utmärkt att även använda tillsammans med program som Hotjar, Google Ads m.fl. Det bästa av allt? Allt styrs från GTMs interface och du behöver inte kontakta utvecklare för att ändra i källkoden. Fattar du hur mycket tid som företaget sparar på det och hur snabbt du kan fixa roliga saker på sajten?

Få bättre koll på webbplatstrafiken!

Det är inte ett okänt faktum att vi ofta måste identifiera och utesluta olika typer av trafik i Google Analytics. Man brukar vilja filtrera ut spam, trafik från partners och intern trafik. Vanligtvis görs detta genom att använda avancerade filter.

Tyvärr finns det en begränsning i GA på 100 filter. Om du har ett stort antal IP-filter du vill utesluta är detta ett perfekt tillfälle att dra in GTM för att implementera en blockerande trigger. Blockerande triggers är byggda med en anpassad variabel och en anpassad händelse trigger. Låter inte så avancerat, eller hur (Mvh miss nörd)?

Tänk på att om du använder en blockerande trigger kommer dessa trafiktyper att uteslutas från alla eller alla GA-vyer inklusive den ofiltrerade vyn.

Implementera Strukturerad Data

Strukturerad data <3 är ett mycket viktigt sätt att förbättra organiska sökresultat, men det kan vara svårt för marknadsförare att genomföra- särskilt om du inte är tekniskt lagd. GTM gör det enkelt för icke-utvecklare att implementera strukturerad data på en sida på en webbplats.

google tag manager och olika kopplingar

Säkerställ att rätt sidor indexeras

Det går även att definiera en URL-variabel med GTM för att ta bort ytterligare parametrar som eventuellt kan ha skapats. Då kan man bygga en anpassad HTML-tagg med JavaScript-kod för att infoga en kanonisk länk med self referral i avsnittet <head> på sidan. Detta säkerställer att endast den vanliga webbadressen indexeras av Google, och inte de andra onödiga.

På samma sätt kan du infoga mobile switchboard taggar om din webbplats använder mobila subdomäner.

Importera Marketing Automation parametrar

Många företag använder Marketing Automation- system för att samla in leadsgenererande data via en försäljningstratt. Med GTM kan du enkelt implementera spårnings parametrar för leads och kombinera denna data med Google Analytics-information.

Med den inbyggda variabeln av first-party cookies kan GTM överföra lead ID nummer, tillsammans med andra parametrar, vidare till Google Analytics.

Förstå webbplatsbeteende (ännu mer!)

Med GTM är det enkelt att spåra användarbeteende, åtgärder och konverteringar med automatiska händelser . Du kan till exempel spåra klick på vissa delar av en sida, interaktioner med en video eller användarnas scroll-beteende.

Automatiska händelser kan också spåra nedladdningar och ifyllda formulär. Dessa insikter är viktiga för att hjälpa marknadsförare att förbättra engagemang och konvertering.

Känner du dig redo att ta tag i GTM nu? Eller vill du veta mer om fördelarna med Google Tag Manager? Kontakta mig här om du vill veta mer om GTM, behöver hjälp med det eller bara vill snacka analys.

Peace!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *