vad är inbound marketing?

Vad är Inbound Marketing?

Publicerat av

Välkomna till Inbound Marketing, Del 2.

I vårt tidigare inlägg kan ni läsa om skillnaden på Inbound Marketing och Outbound Marketing. I detta inlägg kommer vi först ta upp några begrepp och ge er en snabb ordlista. Därefter tar vi med dig steg för steg i vad Inbound egentligen handlar om.


Content Marketing vs. Inbound Marketing?

Inbound Marketing

Ovan ser ni exempel på begrepp som trendar upp och ner. Vissa så kallade buzzwords. För att förklara Inbound Marketing så behöver man ha koll på vissa begrepp. Inbound Marketing är helheten av dina digitala marknadsaktiviteter. Sambandet mellan aktiviteterna som exempelvis Content Marketing och Social Selling.

En snabb ordlista

  • Earned Media: Media som du inte betalar för. Exempel: delningar, reposts och reviews.
  • Ephemeral Content: Inlägg som bara varar en specifik tid. Exempel: Snapchat, Instagram Stories.
  • Long-Form Content: Innehåll som är djupgående, omfattande och detaljerat. Detta har visat sig ranka högre på Google.
  • Content Shock: Ett begrepp som uppkommit just av att volymen av publicerat innehåll ökar.
  • Content Marketing: Syftet är att dra till sig målgruppens intresse genom att producera content som är engagerande och relevant.
  • Social Selling: Det handlar mer om ”Social” än om ”Selling”.
  • Marketing Automation: Automatiserad och riktad marknadsföring.
  • Chatbot: Ett program som simulerar ett mänskligt samtal (i form av en chatt) med hjälp av AI.
  • Inbound Marketing: Helheten av alla dina digitala marknadsaktiviteter
Inbound Marketing

1. Content Marketing

Att lyssna på någon som bara pratar om sig själv är (oftast) inte en meningsfull konversation. I verkligheten står man inte och pratar om sig själv (återigen, förhoppningvis) utan att intressera sig för den andra personen. Om så ändå är fallet, kommer den andra personen antagligen inte vilja ha en konversation med dig igen. Offline som online, möt dina besökare på webbplatsen som du skulle ha mött dom i verkliga livet.

Låt content vara hjärtat i din Inbound Marketing modell.

Skapa värdefullt och relevant innehåll på din webbplats. Se till att hjälpa människor runt omkring dig med information, inspiration och kunskap. Låt kunderna hitta dig och förtjäna sedan deras uppmärksamhet genom ditt innehåll. Tänk på kvalité före kvantitet.

Inbound Marketing

2. Driv trafik till din webbplats

Nu när du har all denna fantastiska content på din webbplats så vill du också att alla där ute ska få ta del av det. Låt dom hitta det content du har skapat. Det finns en mängd olika kanaler att välja på men egentligen bara två vägar – organiskt och betalt.

Hur driver man trafik till sin webbplats?

  • Betalt sök, genom att köpa annonser i en sökmotor, som exempelvis Google eller Bing, hamnar du högst upp i sökresultatet och finns där för dom som söker efter just det du erbjuder.
  • Sökord (SEO), genom att optimera din webbplats med rätt sökord så hamnar du högt upp i det organiska sökresultatet och finns där för dom som vill läsa det du skriver om.
  • Sociala Medier organiskt, genom att synas på sociala medier kan du öka din kännedom och få ut ditt budskap. Publicera content, var aktiv och socialisera dig på de kanaler som passar ditt företag. Har du en produkt som fungerar på Instagram? Eller kanske artiklar att dela på LinkedIn? Testa dig fram!
  • Sociala Medier annonsering, ta mer plats och få ut ditt budskap lite snabbare genom annonsering. Köp annonser och visa upp ditt företag på exempelvis Instagram Stories eller på YouTube.

3. Knyt an till dina besökare

Så där, nu har du fått in dina besökare till din webbplats. Dom kanske till och med gillar det dom läser och vill ta del av ännu mer.

Hur knyter man an till sina besökare på webbplatsen?

  • Remarketing, genom remarketing kan du ge dina besökare några påminnelser om att du finns där. Denna variant kan ibland upplevas som irriterande, så var noga att ställa in rätt inställningar!
  • Formulär, via ett formulär på din webbplats kan dina besökare ta ett aktivt val att lämna sina kontaktuppgifter så att du kan kontakta dom vidare med relevant information eller nerladdningsbart material.
  • Nyhetsbrev, låt dina besökare aktivt välja att prenumerera på dina nyhetsbrev.
Inbound Marketing

4. Inbound Marketing system

Fram tills hit är många väldigt duktiga. Men vad händer sen? När besökarna lämnar sina kontaktuppgifter så vill vi att personerna hamnar i ditt Marketing automation system där ditt företag bland annat kan kartlägga vem som är intresserad av vad. Detta bör även kopplas ihop med ditt CRM system så du har allt samlat.

Sälj + Marknad = ROI

Vi vill att vårt marketing automation system samarbetar med vårt CRM system för att få hela organisationen involverad i kundresan. I många fall vet oftast sälj mer om kunden och vad den har för utmaningar. För att då marknad ska kunna producera det content som är värdefullt för kunden är ett tätt samarbete och ett Inbound system till fördel.

5. Skräddarsy din kommunikation

Nu vet du vad dina besökare är intresserade av och dom har aktivt sagt ja till att få ta del av mer information från dig och ditt företag. Nu har du chansen att skräddarsy din kommunikation och ge dom mer kunskap om det som dom är intresserad av.

Anpassa ditt content efter vad dina besökare vill ha. Med ditt marketing automation system kan du skapa anpassade maillistor och skicka ut personliga nyhetsbrev. Är det någon som klickar sig vidare på en länk så ska den personen få ett visst innehåll medan någon som inte klickar sig vidare bör ska få något annat.

Erbjud livechat för att svara på kundens frågor, enkelt och snabbt. Gör hela kundresan mer personlig och effektiv och få fler kunder och fortsätt håll alla kunder nöjda!

Två sista ord:

Våga satsa!


inbound marketing

Är du intresserad av Inbound Marketing? Ta gärna kontakt med mig så berättar jag mer om hur ni kan komma igång! / Caroline 🙂

Dela gärna!