Leadsgenerering

Öka leadsgenereringen med en företagsblogg!

Lästid: 4 minuter

Vid det här laget har du säkert redan hört hur viktigt det är med en företagsblogg för att lyckas med den digitala marknadsföringsstrategin. En blogg ger dig resultat som mer trafik till webbplatsen, samtidigt som det är en väldigt kostnadseffektiv marknadsföring som kan användas i många kanaler. Det är också ett sätt för dig att driva in relevanta leads till din webbplats och ökar alltså din leadsgenerering. Visste du att företagsblogg ligger med på topp 3-listan när det kommer till strategi för content marketing för företag? 

I det här inlägget kommer jag att guida dig för hur du ska lyckas med din företagsblogg, din digitala marknadsföringsstrategi och funktionerna som du absolut inte får lov att missa i ditt blogginlägg. Det vill säga – Allt för att du ska lyckas med din leadsgenerering!

 

“A frequently updated blog with high qualityvaluable content is 

 a lead generation machine, when it’s done properly” – Neil Patel.

 

New call-to-action

 

Vad ska du tänka på när det kommer till blogg som leadsgenerering?

Först och främst ska du fråga dig vem bloggen riktar sig till, d.v.s. vem är målgruppen? Sen behöver du identifiera vad du vill ha ut av din blogg. Varför bloggar du, vad är syftet och vad är värdet för mottagaren?

För att få in fler leads till webben behöver du jobba med att öka den totala trafiken till webbplatsen, jobbar du dessutom med innehåll som är relevant för din målgrupp så ökar du kvalitén på dina leads. När du väl fått besökaren till din webbplats kan du skapa mer trafik till övrigt relevant innehåll, genom att använda dig av interna länkar. Här blir syftet att driva in trafik till övrigt content på webbplatsen, som också kan uppmana dina besökare att utföra någon typ av action, för att en leadsgenerering ska påbörjas. 

Hur kan du öka din leadsgenerering?

Det kan du göra genom att använda dig av olika CTAs (call to actions), det vill säga uppmaningar till besökaren, som ex: “Signa upp för att delta i vårt webinar om content marketing”. Det kan också vara i form av en enkel CTA som ett kontaktformulär där besökaren anger sin e-mailadress “Vill du veta mer? Skriv in din e-mailadress här så kontaktar vi dig”, “Vill du veta mer – länk i bion” eller varför inte “Ange din e-mailadress här för att inte gå miste om de senaste nyheterna inom den digitala världen?” Är du intresserad av den sistnämnda – klicka här för att komma till Topvisibles TopPicks som uppdateras varje vecka! 

"Call to actions bild till digital marknadsföringsstrategi"

 

Statistik över leadsgenerering med företagsblogg

Statistik visar att företag med en blogg genererar 67% fler leads/månad, än de som saknar blogg. Marknadsförare som prioriterar blogg, kommer högst troligt att se en 13 gånger mer positiv ROI (HubSpot) än andra företag. En av de största utmaningar som marknadsavdelningar kan stå inför är att driva in trafik och generera leads. Med en uppdaterad och relevant blogg får ni direkt en skjuts i leadsgenereringen, då nästan 80% av folket läser bloggar. Så här har du chansen – börja blogga och kom igång att generera kvalitativa leads! 

Vad ska du tänka på när det kommer till plattform för delning? 

Valet av plattform beror helt och hållet på vilken plattform din målgrupp befinner sig på. Så börja med att identifiera vilken plattform som din målgrupp rör sig på, undersök sedan vilka alternativ du vill dela på dina respektive sociala plattformar. Kanske är allt content inte menat för LinkedIn eller Facebook? Eller så är det kanske det! Våga testa – det skadar inte. Det ökar i all fall din synlighet inom SoMe (sociala medier).  

 

"Social media för leadsgenerering"

Vad får du aldrig missa i ett blogginlägg? 

Förutom tidigare nämnt bör en blogg alltid innehålla någon typ av CTA, utöver det så finns det några nyckelfunktioner som du alltid bör ha med i din blogg: 

  • Social Sharing
  • Interna länkar 
  • Använd mediafiler, tex: bilder, videos för att variera innehållet 
  • Kontext 

Utöver detta bör du alltid lägga tid på att sökmotoroptimera dina blogginlägg för att få en högre ranking. Tips på verktyg för SEO och content.

 

"Beskrivande bild av lyckad digital marknadsföringsstrategi""

 

 Fördelar med en företagsblogg:

  • Driver mer trafik till webbplatsen 
  • Ökar sidvisningar med interna länkar
  • Genererar 67% fler leads/ månad än de som inte använder sig av blogg 
  • ROI är 13 ggr större för företag som bloggar än de som inte gör det (HubSpot) 
  • Tydlig CTA (signa upp för nyhetsbrev) i samband med blogginlägget 
  • Högre ranking på Google (SEO optimerade inlägg) 
  • Effektiv & prisvärd digital marknadsföringsstrategi
  • Skapar långsiktiga resultat  
  • Blogg med bilder får 94% fler visningar 
  • Indexsidan påverkas med ca 434% 
  • De indexerade länkarna ökar med 97% 
  • Mindre till medelstora företag upplever en förhöjning med 126% av leads 

 

New call-to-action



Finns det några nackdelar med blogg som leadsgenerering?

Såklart! Även om det ökar trafiken till webbplatsen så garanterar det inte till leadsgenerering, tvärtom så påvisar en studie från “Forrester Research” att ett genomsnitt på 97-98% av dina besökare faktiskt lämnar din webbplats utan en händelse eller ett åtagande (tex; registrering av sin e-mail). Här måste du som marknadsförare aktivt både generera trafik och omvandla den till leads.

Vill du veta mer om hur du lyckas med dina blogginlägg och din leadsgenerering? 

Klicka här, för att komma till Topvisibles Marketing Coordinator Caroline och hennes bästa tips vad som krävs för ett lyckat blogginlägg, eller skulle du hellre vilja veta mer om hur du lyckas med lead scoring? Då har vi en guide till dig här!

Behöver du hjälp med leadsgenerering? Vi hjälper dig!


Natalie Andrejic

Mitt namn är Natalie och jag är 30 år gammal och går första året till E-Commerce Manager på IHM Business School i Malmö. Jag är riktigt taggad över att få vara med i Topvisible-gänget nu under de kommande 10 veckorna!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *