HubSpot CRM

HubSpot CRM – kom igång direkt (gratis)!

Lästid: 4 minuter

CRM står för Customer Relationship Management. Precis som det låter handlar det om ett system som hjälper dig att hantera relationer med dina kunder. För vad är väl egentligen viktigare än dina kunder? Det finns många olika CRM-system att välja mellan men vi har lite extra kärlek till just HubSpot CRM. En stor fördel är att det dessutom finns en gratis version. Hur bra är inte det!

Boka demo av HubSpot

Vad är HubSpot CRM?

HubSpot CRM-system erbjuder en gratis variant, som tro det eller ej, fungerar hur bra som helst. Logga in på ett och samma ställe och ta del av all din data. HubSpot CRM hjälper dig som säljare, dig som marknadsförare och dig som jobbar med service att spara tid och lägga mer tid på det som faktiskt är viktigt. HubSpot har stort fokus på användarvänligheten och för en strukturmänniska som mig själv är just HubSpots CRM väldigt tilltalande.

Få hjälp på traven att kvalificera dina allra mest köpsugna leads och ro dom hela vägen i hamn. Du får fler varma leads och ökar din omsättning snabbare!

Ta del av löpande uppdatering kring frågor som exempelvis:

  • Hur många leads har kommit in denna veckan?
  • Hur många nya kunder har du fått in?
  • Har en säljare varit i kontakt med dina leads?
  • Hur sannolikt är det att en affär går i hamn?
  • Vilka sidor på webbplatsen besöker dina leads?

Vad får man i HubSpot CRM?

I CRM-systemet har du en företagsdatabas, en kontaktdatabas och en affärsdatabas. Du kan även skicka mejl direkt via ditt HubSpot-konto och vill du hellre koppla ett befintlig system för mejl, exempelvis Mailchimp så går det lika bra. Integrationerna är även näst intill oändliga, spana in dom här. Vad sägs om att integrera både mejl och kalender till CRM-systemet så du har allt på ett och samma ställe. I “deal-verktyget” kan du enkelt lägga till och följa utvecklingen av din försäljning. Du och dina kollegor får en översikt av ekonomin i varje deal, vilket stadie det befinner sig i samt se hur stor sannolikhet det är för att avtalet går i hamn.

Nedan är några grymma funktioner:

För marknadsföraren

  • Formulär
  • Email Marketing
  • Live Chat
  • Chatbot
  • Landningssidor
  • Deal dashboard
  • Tredjepartintegrationer

För säljaren

  • Contact Management
  • Möteslänkar
  • Deals & Tasks
  • Deal tracking
  • Company Insights
  • Pipeline Management
  • Reporting dashboard

Fördelar i CRM-systemet

Om du inte har använt dig av ett CRM-system tidigare kan det vara svårt att veta vad som faktiskt är viktigt för just dig och ditt företag. Nedan listar jag några av fördelarna med HubSpot CRM som jag uppskattar och drar nytta av dagligen.

1. Håll din säljprocess organiserad

Din säljprocess får en tydlig struktur och är lättillgänglig för alla på företaget. En funktion kallas för “deals” och här får du en tydlig överblick av din försäljning och dina leads. Du kan även uppskatta sannolikheten om en deal kommer avslutas eller inte. Med HubSpot kan du stänga fler affärer med mindre ansträngning!

hubspot-deals-dashboard

2. Automatisera processer

Automatisera alla dina manuella processer som du i vanliga fall lägger onödigt mycket tid på. Ställ in automatiska påminnelser, räkna ut sannolikheten för försäljning, skicka ut automatiska mejl till dina leads och kunder.

7 tecken att du borde använda Marketing Automation!

3. Följ köpresan direkt i HubSpot

Beroende på vilket stadie ditt lead befinner sig i vill du anpassa din kommunikation. I CRM-systemet kan se du tydliga pipelines över köpresan och hur du guidar ditt lead framåt till nästa steg. När dina MQL’s (Marketing Qualified Leads) är redo blir dem SQL (Sales Qualified Leads) och pingas hos en säljare direkt.

4. Följ dina webbplats-besökare

Om kopplar ihop HubSpot CRM och din webbplats kan du få notiser om nya leads som besökt din webbplats. Vilka sidor har de besökt? Vilka formulär har de fyllt i? När var de senast inne på din webbplats? När du samlat tillräckligt mycket information kan du även kategorisera dem enligt ditt företags personas.

Med HubSpot får du en överblicksbild över varje enskild kontakt. Från hur personen först hittade till din webbplats tills dess att personen blivit nöjd och en återkommande kund. Hela företaget har full insyn på varje fotavtryck dina leads gör och ni kan då enkelt anpassa era insatser efter vad leadsen faktiskt är intresserad av. Win-win!

5. Enkel kommunikation

Koppla ihop din mejl och kalender direkt till CRM-systemet. Genom att göra det kan du enkelt följa mejlkonversationer direkt i kontaktens profil, du kan även skicka mejl direkt från systemet och använda dig av färdiga mallar för automatiska mejl. Passa på att boka ett möte och lägg in det direkt utan att behöva gå till din kalender.

Vill du tracka telefonsamtal? Då kan du även välja att koppla din telefon och ringa samt logga samtal i HubSpot CRM.

6. Smart rapportering

Skapa skräddarsydda dashboards och följ dina leads, dina KPI:er och kunder. Se vilka av dina aktiviteter som har gett högst ROI!

HubSpot-CRM-rapportering

7. Allt samlat på samma ställe

Slipp den onödiga tiden med alla excel-ark, flera olika verktyg och inloggningar att lägga på minnet. I HubSpot CRM kan du koppla dina sociala plattformar som Facebook, Instagram och Twitter. Skapa leadsannonser direkt i HubSpot. Glöm inte att koppla dina konton för Google Analytics och Google Ads när du ändå är i farten.

Jag lovar, din rapportering och dina skräddarsydda dashboards kommer vara riktigt lätt överskådliga och enkla att förstå när du har allt på samma ställe.

Skaffa HubSpot CRM gratis!

  1. Gå till HubSpots webbplats och klicka på “Get free CRM”.
  2. Fyll i dina personliga uppgifter så som namn, mejl och lösenord.
  3. Klart! Nu är du redo att kicka igång ditt nya CRM-system.

Vill du ha en demo av HubSpot? Lämna din e-post så hjälper jag dig!




Caroline Skogh

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *