Välja digital byrå

Digital byrå – så väljer du rätt partner för digital marknadsföring!

Lästid: 4 minuter

Att välja en digital byrå som ditt företag ska jobba tillsammans med är inte helt lätt. För det första finns det ganska många aktörer på marknaden, det är svårt att veta hur expertisen faktiskt ser ut på byrån. Och vilken typ av avtal passar egentligen era behov? Här kommer några tips på vägen mot ert nästa samarbete.

Kom väl förberedd!

För att ni ska få bästa möjliga utfall av ert första möte med en potentiell digital byrå så är det viktigt att ni är väl förberedda. På så sätt minskar ni risken för missförstånd – ni har koll på vad ni är ute efter och byrån får en tydlig överblick över vad ni behöver. Vi som byrå vill gärna ha så mycket värdefull information om er som möjligt!

Det här vill vi gärna veta:

Målgrupp: Vem är det ni vill nå ut till med ert budskap och er verksamhet. Har ni tagit fram personas sedan tidigare och har ni koll på kundresan, så som den ser ut idag?

Mål och KPIer: Vad är framgång för er och vad är era mål med den digitala närvaron? Vill ni få fler leads, sälja mer i webbshopen, få fler prenumeranter på nyhetsbrev, sänka klickkostnader, öka den organiska trafiken till webbplatsen eller få fler engagerade följare på sociala medier? Detta är bara några förslag på vad ni kan ha för mål med det nya samarbetet.

Kanaler: Har du klart för dig vilka kanaler det är du vill vara synlig(are) i? Vill du satsa på Inbound Marketing, SEO, annonsering, YouTube eller sociala medier? Om du inte redan vet vad du vill ha hjälp med så kan en erfaren byrå guida dig rätt.

Budget: Det är värdefullt om du har lagt upp en budget inför det första mötet, både för konsultkostnader och för eventuella annonsinvesteringar (om du vill ha hjälp med annonsering).

Förväntningar: Var tydlig med vilka förväntningar du har på byrån. Hur vill du få rapporter, hur ser en optimal mötes- och avstämningsstruktur ut för dig? För vissa är en rapport på mail en gång per månad perfekt, andra vill ha ett fysiskt möte en gång per vecka. Och vad förväntar du dig för resultat från byrån?

Typ av samarbete: Ta gärna en funderare över vilken typ av samarbete du är ute efter. Är det så att du vill ha hjälp med strategi och behöver ett bollplank, vill du ha ett samarbete där din digitala partner utbildar dig samtidigt som arbetet utförs eller vill du helt lägga över uppdraget på partnern.

Erfarenhet: Berätta för byrån hur er erfarenhet av digital marknadsföring ser ut sedan tidigare. På så sätt kan vi bättre skräddarsy ett upplägg som passar just er.

Vi vet att ni kanske inte har koll på allt ovan, men det är viktiga saker att fundera över!

Avtalets längd – kort eller långt?

Bindningstid digital byrå

Det är värt att fundera över hur ni vill att avtalstiden ska se ut, vissa företag vill ha långa bindningstider (1-3 år). Andra uppskattar möjligheten att kunna byta digital byrå om annat behov uppstår med en kortare bindningstid. Det allra mesta går såklart att förhandla om men det är viktigt att ha koll på att båda alternativen finns på marknaden.

Byråns kompetensområden

Hur bred är byråns kunskap och kompetens egentligen? Just nu kanske ni “endast” vill få hjälp med annonsering, men längre fram vill ni kanske lägga till områden som sökmotoroptimering, sociala medier eller Inbound Marketing – till exempel. Det är värdefullt att veta att byrån har kompetensen att hjälpa er även framöver så att ni kan dra nytta av synergier mellan de olika kanalerna.

digital verktygslåda

Referenser – hur nöjda är andra kunder?

Hur bra känsla du än fått från ett säljmöte med byrån är det alltid bra att be om referenser. De flesta byråer har dessutom case på deras webbplats där ni kan läsa om andra kunder som de jobbar/jobbat med.

Vad ska det kosta egentligen?

Här vill jag gärna dra fram det berömda citatet “en får vad en betalar för”. Självklart måste det finnas gränser för konsultkostnader, men tänk på att det är expertis du köper in till ditt företag. Du betalar för att den digitala byrån ska få ditt företags marknadsföring att flyga genom hårt arbete, kunskap och smarta strategier.

Vad kostar en digital byrå

Kompetensutveckling

Fråga gärna byrån hur de håller sig a jour inom digital marknadsföring. Avsätter de tid för kompetensutveckling och hur ser det upplägget ut? Har personalen möjlighet att lära sig från andra branschexperter på konferenser? Har de avsatt tid veckovis/månadsvis för att läsa på om allt nytt som händer i branschen? Hos oss är detta inte bara en möjlighet, det är ett krav att alla anställda ska vidareutvecklas.

Närhet och personkemi ❤️

Sist men inte minst, det måste kännas bra. När du ska välja vilken byrå du kommer att jobba tillsammans med så är det såklart väldigt viktigt att samarbetet blir bra. Har du fått träffa eller prata med den person som kommer att vara din kontaktperson? Hur kändes det?

För många är det viktigt med närheten. Finns byrån i samma trakt som er? Det gör det såklart väldigt mycket enklare att ses för både möten och gemensamt arbete. För andra spelar det mindre roll var byrån finns rent geografiskt. Telefon, Skype, Google Hangouts, Trello eller Slack funkar alldeles utmärkt för kommunikation. Det viktiga är att du vet hur du vill ha det.

Hoppas ni har fått med er lite bra tips inför byråvalet. Behöver du fler tips, eller vill prata om ett framtida samarbete? Hör av dig till mig!


Anna-Karin Persson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *