voice search analytics

Hur optimerar jag min webbplats för voice search?

Lästid: 7 minuter

En sökning sker på ett ögonblick, miljarder gånger om dagen, världen över. Du söker efter ett svar, inte miljontals webbplatser. Där kommer Googles algoritmer in. De letar efter ledtrådar på webbplatser för att ge dig ett svar som är anpassat till ding fråga. I denna djungel av hemsidor måste vi stå ut. Det är här den stora frågan kommer in: Hur optimerar jag min webbplats för voice search?

Vissa påstår att vi är på väg in i en röstsöksrevolution. Stämmer detta eller är det en överdrift?

Ser vi till den senaste statistiken visar den följande:

  • Enligt Google använder 41% av alla vuxna (55% av tonåringar) voice search dagligen.
  • 20% av Googles mobil queries är voice search.
  • Voice search har vuxit 35x sedan 2018.

För att svara på frågan om röstsök är “the next big thing” skulle jag säga nej. Röstsök är redan här. Om ni inte är övertygade kommer här lite mer smaskig statistik:

  • 25% av alla Windows 10 DESKTOP sökningar sker via röst. Detta visa att röstsök inte endast sker via mobil. Fler och fler pratar med sina datorer och smarta högtalare.
  • 65% av Google Home och Amazon Echo ägare skulle inte kunna tänka sig att gå tillbaka till att inte ha en digital assistent i sitt hem.
  • Smart speakers tros vara det nästa kylskåpet – alla har ett hemma. I och med det ser våra sökningar annorlunda ut idag, och våra SEO- strategier måste anpassas därefter.
  • År 2020 spås 50% av alla våra sökningar vara via röstsök. Detta är något som förutspås och ingen vet helt säkert, men i och med den kraftiga ökningen där röstsök äter upp traditionella tangentbords-sökningar är det inte en dum idé att redan nu börja anpassa våra strategier.

Varför växer röstsök så fort?

Det går fort! Att söka med rösten är 3,7X snabbare är att skriva. Snabbare sökningar = snabbare svar.

Det finns två typer av röstaktiverade interaktioner. Röstsökning och konversationsinteraktion – de två olika sätten att interagera med varumärken och tjänster.

Röstsök:

Definition: Sökning av produkter och tjänster genom att använda det talande språket.

Huvudsaklig plattform: Sökmotorer.

Exempel:

“Vad blir det för väder i Malmö idag?”

“Vilken är den mest populära låten av Rihanna?”

“Vilken är den bästa tatueringsstudion i Malmö?”

Konversationsinteraktion:

Definition: Ställer en fråga och får ett svar, informationssökande eller slutföra en handling på ett naturligt, “samtalande” sätt.

Plattform: Digital Assistent

Exempel:

“Lägg till att jag har en ett lunchmöte klockan 12 på onsdag.”

“Påminn mig att ringa mamma klockan 18 ikväll.”

“Öppna min PowerPoint”

Dessa två typer av röstaktiverade interaktioner skiljer sig åt naturligt och påverkar företagets digitala aktiviteter på olika sätt.

Innan du börjar är det viktigt att du ställer dig ett par strategiska frågor för att bestämma hur konversationella interaktioner påverkar din verksamhet. Detta för att hjälpa dig att forma hur du kommer igång:

  • I vilka användningsfall vill folk delta i konversationer med ditt företag, och kan du ge värde till kundens upplevelse?
  • Vilken digital persona passar din varumärkesidentitet?
  • Hur kan du se till att användare vill delta i konversationen med ditt varumärke över andra?
  • Vilket av innehållet ska kunna upptäckas av assistenter?

Om konversationella interaktioner är värdefulla för ditt företag kan du börja anpassa dina digitala aktiviteter genom att följa dessa steg:

Egenskaper för röstsök

Röstfrågor innehåller konversationsord och är längre. Varför? När vi använder en dator söker vi korta fraser för att hitta informationen eftersom det sparar fysisk ansträngning medan på mobilen är sökningarna en konversation med en virtuell assistent. Hitta inspiration hos Answer the public.

  1. 22 % av röstfrågorna är för lokalt innehåll. Google avslöjade att “nära mig” sökningar har ökat mer än 130% YOY. 50% av lokala mobilsökningar utförda av av konsument leder till ett butiksbesök. Du kan få mycket mer affärer genom att noga interagera följande nyckelord i din SEO- strategi: De fraser som folk använder för att beskriva grannskapet runt din plats.
  2. “Nära mig” i dina titlar, metabeskrivningar, interna länkar och ankare.
  3. Landmärken runt din företagsplats.
  4. Titlarna på lokala institutioner som är relevanta för ditt företag.

Användare vill ha omedelbara resultat.

Hur optimerar jag min webbplats för voice search?

Nedan följer lite härliga tips på hur du optimerar din webbsida VEO.

1. Strukturerad data

Man lägger in strukturerad data med hjälp av HTML-taggar som organiserar informationen i kodform vilket bidrar till att Google lättare kan tyda vilken typ av innehåll sajten handlar om.

Structured data of Google

Schema markup, även känd som strukturerad data, är en faktor som optimerar innehållet ytterligare för sökmotorer. Det påverkar inte rankningen direkt, men det kan ge dig ett försprång gentemot dina konkurrenter.

I huvudsak är det metadata om informationen på din webbplats. Detta ligger i din webbplats källkod.

Besökarna ser det inte, men mikrodata hjälper sökmotorer att organisera och klassificera ditt innehåll. Det är för många företag en outnyttjad strategi eftersom det kräver en hel del arbete.

Du kan också använda schema.org för att aktivera sökförbättringar och få ett visuellt tilltalande resultat i SERPen, sk featured snippets.

Andra faktorer som påverkar din ranking:

  • Antal och kvalité på backlinks
  • Social media engagemang
  • Säker sida
  • Site speed/load time
  • Google My Business/Online Directories
  • Auktoritet på sidan

Varför är då detta relevant för röstsökning?

När användare söker efter lokala företag söker de ofta efter öppettider, kontaktuppgifter, adress, riktningar från motorvägar och liknande. Du kan använda mikrodata för att se till att sökmotorer klassificerar denna information.

Det är även fördelaktigt om du skickar in en detaljerad webbplatskarta till Google. Säkerställ även att dina strukturerade datasidor inte blockeras med robots.txt och andra kontrollmetoder.

Företag kan uppleva en minskning av trafik och försvinnande från rankningar på grund av en mindre ändring av robots.txt-direktiven.

2. Gör anspråk på Google My Business

Se till att din Google My Business och lokala sökmotorer på nätet är NAP (Name, address, phone number) konsekventa (särskilt ditt postnummer).

Lokala röstsök är väldigt vanliga. I och med detta blir det ännu viktigare att göra anspråk på Google My Business samt lokala sökmotorer (Eniro, hitta.se, etc). Dela med dig av företagsinformationen i tex sidans sidfot i textformat. Det är oftast där användare är vana att hitta företagsinformationen.

Google My Business voice search

Det finns två olika sätt en användare gör sökningar på lokala företag:

  • “Raw Food i Malmö” – I detta fall, om du nu har optimerat din sajt för lokala sökord, har du chansen att visas högre i SERPen.
  • “Raw Food nära mig” – I detta fall beror det på användarens fysiska plats och Google vänder sig mot Google My Business. Därav vikten att ha en korrekt uppsatt Google My Business.

Telefonnumret ska innehålla riktnummer, och använd din företagsdomän i GMB-inloggningen istället för ett gratis Gmail-konto.

Intro-fältet är väldigt viktigt. Här är det viktigt att skriva vad det är för typ av företag och att vara väldigt relevant. Backa sedan upp det med minst 400 ord som beskriver företaget, dess produkter och tjänster.

Du måste även koppla ditt konto till relevanta kategorier. Google vill att man ska använd kategorier för att beskriva vad ditt företag gör. Att välja kategori kan vara skillnaden mellan att visas överst och försvinna helt från SERPen. Det är även fördelaktigt att ladda upp några högkvalitativa bilder från ditt företag.

3. Var mobilvänlig

  • Laddtiden på sidan blir en ännu mer viktig ranking-faktor i SERPen. Sidan ska ladda klart på max 3 sek.
  • Page Speed har en stor roll i voice search när det kommer till SEO. Det genomsnittliga voice search resultatet laddas på 4,6 sekunder (52% snabbare än den genomsnittliga sidan).

Röstsökning sker framförallt på mobila enheter. Det är uppenbart att din webbplats måste vara mobilvänlig.

Google rekommenderar en responsiv webbdesign. I de flesta WordPress-teman är kan du enkelt gå in och aktivera detta.

Man kan enkelt testa detta i Googles mobila testverktyg. Om allt är bra kommer du att få ett meddelande som säger “sidan är mobilvänlig”. Google kommer även med konkreta tips på hur du optimerar din sida så att den blir så mobilvänlig det bara går.

Tyvärr räcker det inte endast med en responsiv design, utan sidan behöver även ladda snabbt. Med våra korta uppmärksamhetstider kommer det inte som en överraskning att vi förväntar oss att webbplatser laddas omedelbart.

Du kan ansluta din sida i PageSpeed ​​Insights för  att samla information om din laddtid. Där kommer det även upp tips på hur man kan optimera sidan så den laddar snabbare.

4. Skapa blogginlägg som svarar på dina kunders frågor

Som vi tidigare nämnt, finns det en skillnad på hur man söker via skrift och voice search. Ett exempel är t.ex. när man skriver: salong nära mig. Via röstsök skulle man snarare säga: vart är den närmaste salongen?

Lyssna noga på hur folk talar och anpassa ditt content efter det. Gör sökordsanalys för long tail och när denna klar kan du sätta din sökordsstrategi som leder till en contentstrategi. De flesta företag begränsar dessa ansträngningar till en enda FAQ-sida. Ännu bättre är att du skapar dedikerade blogginlägg baserat på dina kunders frågor.

Du kan också optimera det befintliga innehållet på dina bloggar och produktsidor för dessa frågor. Att skapa innehåll kring kunders frågor ökar dina chanser att visas högre i röstsökresultat.

  • Svara på frågor som folk ställerSvaret på frågan ska visas först på sidan (håll den inledande paragrafen/förklaringen till omkring 30 ord.)
  • Skriv som du talar – Kort och gott: svara på frågorna när du skriver ditt content. Skulle en 15-åring förstå vad du skrivit?
  • Använd sidrubriker (H1, H2, H3, etc.)
  • Long-Tail keywords blir ännu viktigare – long-tail keywords just got longer (5-7 words)
  • Använd keywords i din URL
  • Titel Taggar Berätta för både användare och sökmotorer vad ämnet på en viss sida handlar om (cirka 50-60 tecken)
  • Metabeskrivning  – Använd “trigger” keywords i metabeskrivningen.

Bra verktyg för sökordsanalys:

  • Answer the Public
  • Google Trends
  • Google Suggest
  • SEMrush topic researcher.
  • hubspot.com/blog-topic-generator

Här kommer lite extra SEO-tips som kan hjälpa dig att optimera inför röstsök:

  • HTTPS – Ha en säker sida. Installera ett SSL Certifikat.
  • Starka domäner med hög kvalité producerar voice search resultatet betydligt mer än icke-relevanta och oseriösa domäner
  • Ha en hög auktoritet på din sida – bygg upp sidan med content av hög kvalité och relevant innehåll för din sida.

Konsumenternas sökbeteende ändras  och utvecklas. De engagerar sig i varumärken på andra sätt än med text, däribland via rösten. Den stora game changern här är övergången till konversationsinteraktioner med de digitala assistenterna.

Många är fortfarande lite skeptiska, men vi tror att det är viktigt att börja anpassa sig redan nu och börja experimentera med konversation interaktioner. Ju tidigare ni börjar göra tester med röstsök och optimera era sidor därefter, desto större försprång får ni när det väl smäller. Och glömt inte: With Voice Search You Either Win Or Lose. There’s No Second Place.

Vill du veta mer om hur du optimerar din webbsida för röstsök eller bara vill snacka om annat nördigt är du välkommen att kontakta oss här!