Vad är Voice Search?

Publicerat av

Voice Search eller röstsökning innebär att du säger istället för att skriva det du vill veta när du söker information. Siri, Google home/Assistant, Amazon Echo är bara några exempel där man använder röstsökning eller röstkommando. Voice Search finns även som funktion i din android mobil och i Googles sökmotor.

Voice Search är en av de stora digitala trenderna 2018

Voice Search är än så länge i “early adopters”-stadiet men det har ökat drastiskt bara det senaste året.  Alphine.AI uppskattade i början av 2018 att det i snitt görs minst 1 miljard röstsökningar/månad och 60 % av alla som använder röstsökningar började med det förra året. 

År 2020 förutspår Comscore att 50 % av alla sökningar kommer ske via voice search. Ökningen på röstsökningar beror dels på den förbättrade tekniken, allt fler mjukvaror erbjuder tjänsten och men även den ökade försäljningen av digitala assistenter. För mer statistik, läs här!

Google har hittills inte presenterat så mycket statistik kring hur många som använder röstsökningar men man kan se att de successivt anpassar deras sökningar för det. I Knowledge Panel för lokala platser har de det senaste året utvecklat en Q&A för företag att kunna besvara de vanligaste frågorna som kunder ställer. Google utformar även fullständiga meningar/frågor för dina sökord. Och det är ingen slump att Google bytt ut tangentbordet mot en mikrofon.

Är ditt företag redo för det förändrade sökbeteendet?

Longtails

Det som skiljer Voice search från traditionell sökning är att vårt talspråk inte är detsamma som när vi skriver. Sökningar i form av fullständiga frågor har blivit allt vanligare. Exempel: Låt oss säga att du vill ha ett recept på kanelbullar, vid traditionell sökning skriver du troligtvis “bästa kanelbullarna recept”. Vid röstsökning däremot är det mer naturligt att säga “vad är det bästa receptet för goda kanelbullar?”

Featured snippets

Flera sidor har redan börjat med featured snippets med korta svar på frågor i början på deras inlägg för att de ska kunna tillfredsställa sökares behov och ranka etta. Det finns inget andra eller tredje alternativ när Google läser upp svaret för sökaren. Mest relevant svar på frågan är det som gäller.

Anpassa efter enhet

Hur du svarar på frågor bör även anpassas efter om kunden söker via mobil, desktop eller Google Home, då dessa kan skilja sig. En del nyckelord är vanligare vid mobilsökningar än andra så som “öppettider” eller “i närheten”. Och hur du formar innehållet kan vara avgörande för om du är den google väljer. Läs mer om hur du optimerar för Voice Search här!

voice serach

 

Trenden med röstsökning är bara ett av flera exempel på varför det är viktigt att ständigt uppdatera sin hemsida och anpassa SEO och adwords-kampanjer regelbundet. Behöver du hjälp med att optimera din hemsida för voice search, kontakta oss!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *