TikTok

TikTok – 5 anledningar för ditt företag att satsa!

Lästid: 5 minuter

Har du och ditt företag funderat på att skaffa TikTok? Då har du kommit helt rätt! I detta inlägg kommer jag nämligen sopa bort alla dina tvivel vad det gäller appen TikTok. Du kommer att få ta del av 5 anledningar till varför TikTok is the place to be för företag 2021 på sociala medier! 

TikTok FACTS

Världsfenomenet TikTok har med raketframgång kommit att bli en av världens största sociala medier plattformar. Appen har under sin livstid laddats ner över 2.6 miljarder gånger och har ungefär 1 miljard aktiva användare 2021. I nuläget domineras appen utav Generation Z, men den äldre generationen Millennials har ökat i antal. Det är alltså inte bara tonåringar som använder TikTok numera!

Även om detta får TikTok att låta som en guldgruva för marknadsförare, finns där hos många av oss ändå en viss skepticism gentemot plattformen. Är den verkligen ämnad för företag, varumärkesbyggande och marknadsföring? Eller är den helt enkelt avsedd för roliga klipp på djur, människor som mimar och dansande tonåringar med sjuka redigeringsskills? 

5 Anledningar att sats på TikTok

Såhär ligger det till! Det ovanstående kanske stämde till viss del i plattformens initiala skede. Men appen har utvecklats en hel del under sin framgångssaga (för att inte tala om världen runt omkring den). Vi ska nu gräva djupare i 5 anledningar till varför just ditt företag bör satsa på TikTok!

1. Generation Z är äldre än vad ni tror!

Generation Z sitter med datorer och telefoner

Generation Z  (Gen Z) är påväg att bli den största generationen till antal i världen, därmed också en dominerande konsumentgrupp. Därför är det är viktigt att poängtera att närmare bestämt hälften av Gen Z är mellan 18-24 år, alltså myndiga konsumenter på marknaden. Dessutom är många av dem redan utbildade och/eller etablerade på arbetsmarknaden, vilket betyder att de har egna pengar att spendera.

Om du och ditt företag vill nå Gen Z, vare sig det är nu eller om några år, måste ni vara aktiva på plattformarna de använder. TikTok fortsätter bara att växa och utvecklas tillsammans med sina användare, och dem kommer inte vänta på er i all evighet!

2. TikTok Ads och Analytics välkomnar företag med öppna armar!

Analytiska grafer och diagram

Bara under det senaste året har appen släppt flera nya uppdateringar som är mer orienterade mot företag. TikTok vill alltså att företag ska etablera sig på deras plattform! I våra digitala nyheter berättade vi till exempel om funktionen TikTok Shopping  som gör att användaren skickas direkt från videon till företagets varukorg.  

Plattformen låter dig välja mellan två olika typer av konton: Business eller Creator Account. Med ett Business Account kan du få tillgång till värdefull statistik i TikTok Analytics och utvärdera hur väl ditt content presterar på plattformen. Dessutom erbjuds även TikTok Ads Manager som gör det möjligt för dig att annonsera i appen. Spana in vårt blogginlägg om att annonsera på TikTok om du vill veta hur! 

3. Det finns mer till TikTok än TikTok-danser!

Populära kategorier på TikTok

Många tror att man måste lära sig danskoreografier för att lyckas på TikTok, men sanningen är att plattformen är mer komplex än så! De mest populära kategorierna år 2020 var Entertainment med 535 miljarder visningar, följt av Dance och Pranks. Självklart kan inte alla företag koppla sin verksamhet till dans och skämt, men underhållning är helt öppet för tolkning – var kreativ! 

Underhållning behöver inte vara något som är kul och showigt, utan kan även handla om saker som väcker nyfikenhet. Till exempel “Bakom kulisserna…” “Tips för att lyckas med…” eller “Visste du att…”. Dessutom finns det en rad fler populär kategorier (visserligen med bara 10-50  miljarder visningar…) som du kan koppla ditt företag till; Fitness/sports, Home reno/DIY, Beauty/skincare, Fashion eller Life hacks.

4. Video content is key!

Telefon som filmar content

Vi lever onekligen i en värld som blir allt mer visuell, och dessutom med ett allt större fokus rörligt innehåll. TikTok var unika i sin lansering eftersom de fokuserade helt och hållet på den yngre generationen (när många andra haft en bredare målgrupp). Gen Z är uppvuxna i en värld där de ständigt är uppkopplade och exponerade för allt möjligt content. Dessutom med ett uppskattat uppmärksamhetsspann på 8 sekunder, är det inte konstigt att just video är det innehåll som slår bäst hos dem.  

I våra digitala nyheter berättade vi att TikTok har till och med gått om videojätten YouTube i antalet visningar per användare.  Det går nu dessutom tydligt att se hur andra plattformar har influerats av TikTok (t.ex. Instgram reels) och deras användare. Videoformatet tar över allt mer och är den typ av innehåll som tenderar att få mest uppmärksamhet. Så se till att börja skapa rörligt innehåll, och publicera det på den plattform som är optimerad för just det!

5. Kunskapsdelning, förtroende och varumärkesbyggande.

Grupp människor som tittar på en telefon

TikTok är en unik plats att bygga ditt varumärke på. Ett fantastiskt exempel är tidningen The Washington Post (@washingtonpost) som publicerar underhållande och satirliknande videos på TikTok om aktuella nyheter för att locka fler läsare! 

Till skillnad från Instagram så värderar TikTok inte polerade och välgjorda inlägg är utan snarare vad det faktiskt innehåller – autenticitet värderas högre än yta! Här vill följarna få komma bakom kulisserna, bli underhållna, inspirerade, ta del av kunskap, processer och berättelser. De vill helt enkelt lära känna er på ett mer personligt plan. Om ni lyckas med det, ökar inte bara förtroendet för er utan också sannolikhet för att användarna kommer välja just ert företag framför era konkurrenter!

Är du övertygad ännu?

Ja det hoppas jag minsann! Men på samma sätt som med andra sociala medier plattformars format inte passar alla företag, gäller givetvis detsamma för TikTok. Det är en avvägning du och ditt företag måste göra.

Oavsett hoppas jag att din bild av och förståelse för TikTok kanske har ändrats till det bättre! Och är du en av dem som efter att ha läst inlägget får massa tankar och ideer – vad väntar du på? Skapa ditt Business Account direkt här!

Vill du ha hjälp med att komma igång med TikTok? Hör av dig till oss här!

 

 


Amanda Nilsson

Amanda går just nu en master i strategisk kommunikation och ska spendera sina 16 veckor praktik på Topvisible! Hon har ett stort intresse för kommunikation, människor och marknadsföring. I övrigt älskar Amanda att driva projekt, sträck-skrolla på sociala medier och ta hand om sitt växthus till hem!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *