annonsera på tiktok

Annonsera på TikTok: Allt du behöver veta! [2020]

Lästid: 4 minuter

När det kommer till digitala trender så kan man ju fråga sig om det finns något hetare än TikTok just nu? Svaret är nej och jag ska nu förklara allt du behöver veta om att annonsera på TikTok. 

Varför ska man annonsera på TikTok?

TikTok har tagit världen med storm och i skrivande stund finns det 800 000 000 aktiva användare över hela världen. Inte nog med det, TikTok-appen har laddats ner över 2 biljoner gånger på App Store och Google Play!

TikTok-statistik:

  • TikTok var den mest nedladdade appen i Apples iOS App Store under första kvartalet 2019, med mer än 33 miljoner nedladdningar
  • Användare spenderar i genomsnitt 52 minuter per dag på appen
  • TikTok finns i 155 länder och på 75 språk
  • 90 procent av alla TikTok-användare använder appen minst en gång i månaden

tiktok statistik

Finns min målgrupp på TikTok?

Det är många som tror att TikTok endast är en app för småbarn, men faktum är att 41 procent av användarna på TikTok är mellan 16 och 24 år gamla. Dessutom visar data att allt fler vuxna skapar konton på appen. På mindre än 18 månader ökade antalet vuxna amerikanska TikTok-användare 5,5 gånger och den uppåtgående trenden förväntas bara att fortsätta!

vuxna på tiktok

Hur fungerar annonsering på TikTok?

För att komma igång med att annonsering på TikTok behöver du ett TikTok-annonskonto. För att sedan ta reda på om ditt företag kvalificerar sig för annonsering på TikTok kan du kontakta TikTok Ads direkt.

Att annonsera på TikTok påminner väldigt mycket om att använda Ads Manager för att annonsera på Facebook och Instagram. Likt Facebook Ads manager har TikTok’s annonseringsplattform verktyg som automatiserar processen när det kommer till att skapa, leverera och optimera annonser. 

annonsera på tiktok

När du annonserar på TikTok anger du en budget för varje annons du kör. Det finns för närvarande två typer av budgetar som du kan ställa in för att styra hur mycket du spenderar på ett visst Ad Set:

  • Daglig budget:

Det belopp som du vill spendera på ett Ad Set varje dag

  • Livstidsbudget:

Beloppet du vill spendera under hela körningstiden för ett Ad Set

Men kom ihåg att oavsett vilket alternativ du än väljer så är du inte låst till detta val eller belopp. Du kan justera din budget när som helst under hela din kampanj.

Du kan välja din målgrupp efter kön, plats, ålder, intressen och andra unika variabler. Och precis som på Facebook- och Instagrams Ad Manager så kan du skapa “custom audiences” och “lookalike audiences” för att nå nya målgrupper som liknar dina befintliga.

Vilka annonsformat finns på TikTok?

Låt oss gå igenom hur annonser på TikTok faktiskt ser ut och vilka alternativ du har att välja mellan. TikTok erbjuder en mängd olika kreativa annonsformat och du har säkert sett de flesta om du, precis som jag, brukar scrolla ändlöst på TikTok.

Det finns 5 typer av annonsformat på TikTok:

annonsformat tiktok

  • In-feed ads

In-feed annonser är de annonser som dyker upp när du scrollar i ditt TikTok-flöde. De är upp till 60 sekunder långa och kan vid första anblick se ut som organiskt användargenererat innehåll. Dessa annonser har bara några sekunder på sig att fånga publikens uppmärksamhet innan de fortsätter att scrolla.

  • Brand Takeover

Har du någonsin fått upp en annons så fort du öppnat upp appen? I så fall är det en Brand Takeover-annons du sett. Detta är ett av TikToks bästa alternativ för att öka varumärkeskännedom och driva försäljning eftersom du kan placera dina annonser direkt framför din målgrupp. Men även om dessa annonser är väldigt effektiva så är de också dyra, detta eftersom TikTok dagligen bara visar en Brand Takeover-annons per användare.

  • TopView

Detta format är likt Brand Takeover men ger användaren 3 sekunder av scrollande innan den dyker upp i ditt flöde.

  • Branded Hashtag Challenge

Alla företag kan skapa en “Branded Hashtag Challenge” utan att behöva annonsera men då är det inte säkert att din utmaning kommer ta fart. Du har förmodligen sett hashtag-utmaningar som visas på TikToks discovery-sida och dessa är oftast synliga eftersom företaget betalat för att synas. I likhet med vanliga hashtag-trender och utmaningar på TikTok erbjuder Branded Hashtag Challenge både organiska och sponsrade möjligheter för att få sin utmaning att synas på på TikToks Discover-banner och förhoppningsvis gå viral.

  • Branded Effects

Företag kan skapa unika, delbara klistermärken, filter och effekter på TikTok. Dessa kan spridas organiskt eller så kan företag be TikTokare att använda deras filter för en shout out eller liknande.

Bör mitt företag annonsera på TikTok?

Med nedladdningssiffror som inte visar några tecken på att minska kan vi bara förvänta oss att TikTok kommer bli större än vad det redan är. Men, eftersom appen är så pass “ny” och annonser fortfarande är ganska sällsynta, kommer det att kosta dig en hel del om du väljer att annonsera på appen. Du behöver minst 500 dollar för din annonsbudget och det är faktiskt den lägsta budget som Tiktok kräver av annonsörer.

TikTok-annonser kan kännas väldigt annorlunda i jämförelse med de andra sociala plattformarna du annonserar på. Men när du förstår grunderna kan det ge imponerande resultat för ditt företag. Om du vill testa på att annonsera på denna plattform så rekommenderar jag att du är så direkt och enkel som möjligt i dina annonser så du enkelt kan förmedla det du vill till appens breda och snabba publik.

TIKTOK annonskampanj

Resultat från Guess annonskampanj på TikTok

Om du har råd med den lägsta annonsbudgeten och du tycker att annonser på Tiktok är en värdefull investering så är det faktiskt bara att tuta och köra! Har du frågor eller behöver hjälp med annonsering på TikTok – hör av dig till oss, så löser vi det! 🙂


Hanna

Hanna studerar Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet i Malmö och har sin praktik här på Topvisible. Hon brinner för digital marknadsföring och ska de nästkommande 10 veckorna fördjupa sig inom sociala medier och content!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *