Storytelling – Så jobbar du med berättande marknadsföring.

Lästid: 4 minuter

Vad gör en produkt eller ett företag särskilt intressant för dig som konsument? Är det bara prissättningarna, produktens funktioner eller utseende som lockar dig till ett köp? Det som gör att du fastnar för en specifik produkt eller ett särskilt företag beror till stor del på hur skickliga de är på att berätta en historia kring sig själva. Hur skickliga de är på storytelling i sin marknadsföring.

Gör ditt varumärke levande.

En bra berättelse etsar sig fast hos den som tar del av den. Den gör konsumenterna mer benägna att kunna identifiera sig med företaget ifråga och därmed också mer benägna att köpa just deras varor. 

En skickligt berättad historia fångar inte bara den som tar del av berättelsen, den gör också ett varumärke till något som känns levande, berörande och intressant. 

Storytelling

Storytelling på sociala medier

Få format är så passande och anpassade för storytelling som sociala medier. Där finns både utrymmet och en publik som gärna vill lyssna. Så hur kan ditt företag använda sig av storytelling i era sociala kanaler för att skapa just denna effekt? 

Vi guidar dig till att bemästra storytelling 👇

Vem lyssnar och varför? 

För att kunna fånga åhörarnas och betraktarnas intresse måste du ha en uppfattning vilka dessa är och vad de är intresserade av. Du har hört det förut men det tåls att upprepas igen; Lär känna din målgrupp och anpassa ditt material, dess tonalitet och berättarform därefter. 

För det spelar ingen roll hur välskriven och informativ din text om ingenjörsuppdrag i bilindustrin är om du läser den för en skara barn som egentligen vill höra en saga. De kommer garanterat att tappa intresset inom loppet av några sekunder, ditt budskap har inte gått fram och du har lagt ner en massa tid på ett material som inte når någon. Du förstår min poäng, eller hur?

Läs mer om hur du bemöter din målgrupp under kundresan här.

Val av kanal.

När du vet mer om din målgrupp så vet du också vilka plattformar de rör sig på. Fundera därefter på om din storytelling bör vara i rörligt eller skriftligt format? Kanske både ock? Vilka plattformar fungerar bäst för historien som du vill förmedla? Gå igenom alla sociala mediers olika format och prova dig fram.

Modern Storytelling – Så når du ut med din historia.

Storytelling

 

I vår värld, där vi utsätts för så mycket olika intryck och marknadsföring dagligen, kan det vara svårt för företag att nå ut och nå hela vägen fram till kunderna. Vikten av att jobba med varumärkeskännedom bland målgrupperna har därför blivit allt viktigare. 

Här är storytelling ett av de främsta marknadsföringsverktygen som du kan jobba med för att skapa en relation till dina kunder – Kunderna vill veta vem du är, vad du står för och varför de ska köpa just din produkt när det finns flera tusen liknande produkter på marknaden. Hur berättar du din historia, framför ditt budskap och samtidigt får dina kunder att köpa dina produkter? 

Autencitet – Skapa trovärdighet med storytelling.

Om du inte har koll på ditt “Varför” så blir det väldigt svårt att skapa en trovärdig berättelse som du delar med din kund – Varför jobbar du med det som du gör? Varför säljer du just den här varan? Varför ska din kund välja just dig som leverantör? Kunden vill inte ha något halvhjärtat budskap; Du måste kunna förmedla autencitet – att du tror på det du jobbar med och det du säljer. Då kommer det att nå kunden också. 

Transparens – Ge kunden en inblick i din verksamhet.

Dagens kunder är desto mer medvetna och ställer högre krav på de produkter som de konsumerar. Företag som inte kan redovisa för hur deras varor produceras, hur de ställer sig till olika aktuella politiska frågor osv., kan riskera att både ifrågasättas och försvinna i marknadsföringsbruset. 

Hur kan du berätta om vart du och ditt företag står i frågor som debatteras? Hur kan du visa upp hur ni jobbar som kan vara intressant och viktigt för din kund att se? Ge dem en inblick i er vardag och vad ni står för. Utgå ifrån företagets värdeord när du skapar en berättelse som du vill förmedla till kunden.

Mänsklighet

Både autencitet och transparens faller in under den här kategorin också – Mänsklighet. Konsumenter efterfrågar inte längre perfektion i marknadsföring;  vi vill se riktiga människor som hanterar riktiga problem. Att låta den perfekta ytan krackelera ibland gör att kunderna lättare kan relatera till dig, till ditt företag och det budskap som du vill förmedla. Det skapar ett starkare band mellan dig och din kund. Hur kan du visa för kunden 

Återberättande – Influencerns roll som storyteller.

En bra berättelse tål att återberättas, om och om igen. Då når den ut till fler och varumärkeskännedomen växer. Men här måste du hitta en influencer som kan återberätta din och företagets berättelse på rätt sätt –

Någon som står för liknande värderingar som dig och ditt företag, som gillar din produkt och som kan förmedla det på ett sätt som tilltalar din specifika målgrupp. Någon som kan återberätta din berättelse med autencitet, transparens och mänsklighet alltså. Här kan du läsa mer om influencer marketing.

Storytelling

Bygg upp din historia.

Alla bra berättelser kräver en viss struktur. En början, en mitt och ett slut? Nja, det är inte fullt så enkelt. Utan en genomtänkt struktur är det lätt att din berättelse blir svårförståelig och därmed också ointressant.

Nyckeln till en bra historia ligger i att alltid kunna behålla sina åhörares uppmärksamhet och engagemang genom hela berättelsen. Så genom att bygga upp både nyfikenhet och spänning i din historia, med hjälp av en viss berättarstruktur, har du större chans att nå fram till din målgrupp.

Storytelling Checklista

 

Fortfarande osäker på hur du ska använda storytelling i sociala medier? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig vidare!


Fanny Bjuvang

Fanny är Topvisibles nya tillskott på Content marketing-sidan. Behöver du hjälp med att skapa content till dina digitala kanaler eller bara bolla idéer så är det Fanny du ska kontakta!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *