Sociala medier B2B så bygger du ditt varumärke

Sociala medier för B2B-företag: Så bygger du ditt varumärke!

Lästid: 4 minuter

Sociala medier är kraftfulla plattformar för B2B-företag och marknadsföringsmixen. Ditt företags sociala profiler kan ofta utgöra den första touch point:en som leads och kunder har med din organisation. Därför är de sociala kanalerna viktiga verktyg för varumärkesbyggande. Det påverkar hur varumärket uppfattas, känslan det skapar, auktoriteten och förtroendet för det.

Kommer du ihåg tiden då sociala medier “inte är något för oss” eller mer ett “nice to have”? 

Sorry to say it, men den tiden är förbi. 😊

Idag är sociala medier en nödvändig förutsättning för alla B2B-företag. 

Och i dagens digitala landskap, där sociala medier även utmanar de stora sökmotorerna, är det viktigare än någonsin. Därför är begreppet social search så aktuellt! 

Branding på sociala medier sker inte av en slump; det kräver genomtänkta överväganden, kontinuerligt och långsiktigt engagemang. 

Att ha en stark och enhetlig närvaro på sociala medier är en av de mest kraftfulla metoderna för att bygga igenkänning och medvetenhet kring ditt B2B-varumärke. Det kan vara avgörande för att ditt företag sticker ut i bruset och skapar förtroende hos potentiella och befintliga kunder.

I detta blogginlägg guidar vi dig i vad varumärkesbyggande på sociala medier innebär, varför det är viktigt och en hel del tips som vanligt!

build brand on social media b2b marketing

Vad innebär branding på sociala medier för B2B-företag?

Kort och gott; Att använda sociala medier för att förmedla ditt varumärkes identitet, uppdrag och budskap till din målgrupp och persona. Till dina leads, kunder och lojala ambassadörer. 

Precis som du har en övergripande varumärkesstrategi för din B2B-organisation, bör du också ha en för ditt varumärke på sociala medier.

Den bör fungera som en del av ditt företags större varumärkesstrategi – och en förlängning av den – men kommer oundvikligen att skilja sig på vissa områden baserat på faktorer som är unika för sociala medier.

Några av de viktigaste delarna i din strategi för branding på sociala medier inkluderar:

Varumärkesidentitet: Hur ditt varumärke syns på olika sociala medieplattformar. Visuella element såsom logotyper, färgkoder, typsnitt och en övergripande visuell strategi.

Tone-of-voice: Din ton bör överensstämma med dina varumärkesvärden, budskap och tala till din målgrupp. Du bör anpassa den baserat på den sociala plattformen, men kärnan i din varumärkesröst bör kännas konsekvent och igenkännbar.

Innehållsstrategi: Det innehåll du delar på sociala medier spelar en viktig roll för ditt varumärkesbyggande. Att utveckla en innehållsstrategi för ditt B2B-företag hjälper dig att definiera vilket typ av innehåll, format och ämnen som ger mest mening och levererar ett värde för din målgrupp.

Engagemang: Bra varumärkesbyggande på sociala medier är mångfacetterat och inkluderar att engagera sig med din målgrupp. Du bör interagera med dem för att skapa och vårda en emotionell koppling – och se till att göra det med din varumärkes ton och budskap.

Oavsett om det handlar om din visuella identitet, ditt budskap och ton, eller hur du interagerar med dina följare och vilka berättelser du delar, är det avgörande att du bygger en sammanhängande varumärkesnärvaro. En digital närvaro som din målgrupp kan känna igen och lita på.

sociala medier för b2b-företag

Varför är det så viktigt för B2B-företag att fokusera på sitt varumärkesbyggande på sociala medier?

Som vi tidigare nämnt utgör sociala medier en central del av en effektiv marknadsföringsstrategi för B2B-företag – och hur ditt varumärke presenteras där spelar stor roll! Viktigt att ha med sig är att dina insatser på sociala medier även bidrar till att stärka företagets övergripande marknadsföringsinsatser.

Tänk på hur ofta du själv stöter på ett annat varumärke för första gången på sociala medier och tar dig tid att undersöka dess profiler innan du bestämmer dig för att följa det, besöka deras webbplats eller göra ett köp.

Din närvaro på sociala medier kan ha en betydande inverkan på hur personer och företag uppfattar och känner för ditt varumärke. Om du är top-of-mind. Vilket i sin tur kan påverka antalet leads, beslutet att bli kund, bygga upp varumärkeslojalitet, rekrytera nya samarbetspartners/medarbetare och öka företagets lönsamhet.

Sociala medier är ett utmärkt sätt för att kommunicera med din målgrupp och en viktig del av marknadsmixen. Just därför är konkurrensen väldigt hög på de allra flesta sociala plattformar. 

För att sticka ut krävs det att du har din varumärkesstrategi för sociala medier på plats och i de allra flesta fall boostar den med annonsering.

Vi kan väl alla känna igen hur svårt det är att nå ut enbart organiskt på sociala medier. (Lite som att sälja sand i Sahara?) 

I princip alla plattformar erbjuder idag en annonseringsplattform. Ofta är det ett kostnadseffektivt sätt att nå ut och du har stor chans att nå väldigt många.

 

Vill du veta mer om hur ditt företag kan utnyttja kraften i annonsering på sociala medier?

Kontakta oss enkelt här – Så kan vi göra en behovsanalys tillsammans för att nå era affärsmål!

 

Så bygger du ditt varumärke på sociala medier – B2B!

 

infographic branding på sociala medier b2b företag

 

B2B-företag på sociala medier

Att bygga ditt varumärke på sociala medier är en viktig del av din marknadsföringsstrategi inom B2B-sektorn. 

Dina potentiella kunder och affärspartners måste förstå vad ditt B2B-företag står för, vilka värderingar det representerar, vilket budskap det förmedlar och varför de ska välja att samarbeta med just dig. 

Därför är det extra viktigt att ha en aktiv digital närvaro och medvetet bygga ditt varumärke på sociala medier. En av de populäraste sociala plattformarna för just B2B-företag är framförallt LinkedIn.

Tänk på att även om du riktar dig mot andra företag, så är vi alla individer och privatpersoner bakom dessa företag 🙂 Med olika pain points, utmaningar, behov och intressen.

Hoppas du blivit inspirerad till att lägga lite extra kärlek på din sociala medier strategi och dina sociala kanaler för att bygga ett starkt varumärke.  

Stort lycka till nu!

/ 🦸‍♀️ Alexandra Rönndahl

Vill du ha hjälp att skapa långsiktig framgång och tillväxt för ditt B2B-företag i sociala medier? 

Hör av dig till oss här:

⭐ Tips på mer läsning för marknadsförare!