Q_A webinar sociala medier

Q&A webinar: Få svar på alla dina frågor om Sociala Medier!

Lästid: 10 minuter

Tack till alla er som var med på ToppenMorgon på temat Q&A Sociala Medier! Så kul att så många vill lyssna och hänga med oss! Här har jag sammanställt de frågor med svar som vi fått in för er som vill ha det i textformat. Tveka inte att höra av er om ni har frågor kring sociala medier, jag och mina kollegor hjälper er gärna! 

Här kan ni se inspelningen av ToppenMorgon den 18 juni 2020 – Q&A Sociala Medier:

Fråga 1 – Hur tar man bäst reda på vilka yrkesgrupper i Sverige som rör sig på LinkedIn och inte? 

Mycket bra fråga! Generellt skulle jag vilja säga att LinkedIn själva är ganska snåla med att delge den här typen av statistik. Det man absolut kan börja med är i alla fall att kolla på sin egen statistik på sidan. Under Analytics och Visitors kan man se Visitor Demographics och få ut en hel del intressant information om vilka som besöker just ens egen sida. För mer allmän statistik om yrkesgrupper som använder LinkedIn i Sverige är den årliga rapporten Svenskarna och internet en bra källa till många insikter. 

Fråga 2 – Hur håller man sig bäst uppdaterad kring vad som händer inom sociala medier?

Det finns otroligt många smarta sätt att hålla sig uppdaterad – problemet är väl att man ska hinna med allt annat i livet samtidigt! Jag tror man måste hitta det som funkar bäst för en själv, men generellt skulle jag säga att det är en bra idé att följa plattformarnas egna flöden och bloggar – Facebook Newsroom, Instagram Business Blog, Official LinkedIn Blog, Twitter Blog, Snap Inc. News, Pinterest Newsroom, TikTok Newsroom etc.  

Sen finns det väldigt många bra aktörer som snackar om nyheter som rör sociala medier. Några bra exempel som jag gillar är Hootsuite, SocialMediaToday, Falcon.io, Marketing Land och ehandel.se. Och så självklart vår gode vän Ola Anderssons spännande blogg om digitala spaningar! 

Ett annat hett tips är att sätta upp keyword alerts i olika verktyg. Då kan du få mail/pingar när ditt valda sökord/sökfras används. Google Alerts använder jag till exempel! 

Fråga 3 – Utöver Svenskarna och internet, kan ni rekommendera fler årliga rapporter eller djupdykningar i svenskarnas användning av sociala medier?

För hårdkokt statistik kan man alltid vända sig till SCB. Huruvida du hittar statistiken du söker här är inte självklart. Sen framställs ju bara ren statistisk fakta utan några analyser etc. Generellt har jag svårt att hitta fler motsvarande rapporter kring svenskarnas användande av sociala medier. Däremot finns en del utländska källor som kan vara värda att kolla upp. Statista.com och i viss mån även socialbakers.com har en del intressant info som riktar sig mot svenska marknaden. Dessvärre är kanske inte all statistik helt gratis.

Fråga 4 – Vi får in mycket trafik från Facebook med otroligt dåliga KPIer. Bounce rate >99,5% och time on site < 1 sekund. Vi kör inga annonser, utan endast inlägg och erbjudande. Vad kan anledningen vara till den höga Bounce raten och den korta tiden på sidan? Har kollat vår Facebook pixel och den ser rätt ut. Får även mycket trafik från USA men säljer endast i Sverige.

Det här låter märkligt. Dessvärre är det nästan helt omöjligt att svara på en så specifik fråga utan att veta mer. Vad är mycket trafik i sammanhanget? Vilken typ av företag handlar det om? Hur ofta delar man inlägg på Facebook? Hur ser målgruppen/följarna på Facebook ut? Vilken typ av inlägg delar ni? Får inläggen mycket engagemang? Är allt korrekt uppsatt i Google Analytics (vilket jag antar är verktyget man använder)? Många frågor – färre svar tyvärr. 

För vidare detektivarbete, ta gärna kontakt med oss direkt så kan vi kanske gå till botten med detta märkliga problem! 😀

Fråga 5 – Hur får man fler internt i bolaget att vara aktiva i sociala medier och dela det vi lägger ut?

Yes, bra och väldigt aktuell fråga! Det handlar ju väldigt mycket om intern kommunikation och att förmedla till medarbetarna hur viktigt det är med sociala medier. Många företag brottas nog fortfarande med en inställning till sociala medier som något som man kanske inte behöver ägna sig åt och som “inte är så viktigt”. Här är det ju upp till de som ansvarar för företagets marknadsföring att informera om (och kanske bevisa) hur viktigt det är att jobba med sociala medier. Få medarbetarna att förstå hur räckvidd i sociala medier påverkas av att man engagerar sig och att det i sin tur kan leda till ökad trafik och fler affärer för företaget. 

Lyssna också in medarbetarna, varför använder de i dagsläget inte sociala medier som ett verktyg i jobbet? Om man jobbar på att förstå orsakerna kanske man kan ge verktygen för att förändra ett beteende. 

Ett bra exempel på vad man kan göra är till exempel att anordna en workshop där man tillsammans arbetar med olika frågor under en dag för att öka förståelsen för sociala medier. Oftast grundar sig nog inaktiviteten i att man inte vet hur man ska hantera sociala medier. Utbilda, ge exempel och inspirera medarbetarna och man kommer en bra bit på vägen! 

OBS! Vi hjälper gärna till med den här typen av aktiviteter och kan givetvis skräddarsy en rolig workshop som passar just er och era behov. Kontakta oss för mer info!

Fråga 6 – Varför ska man inte länka till sin webbplats på LinkedIn?

Vem har sagt att man inte ska länka till sin webbplats på LinkedIn? 🤔 Jag håller absolut inte med om det! LinkedIn, precis som andra sociala plattformar, är ett verktyg för företag att nå ut med sina tjänster och produkter och att då inte länka till sin webbsida är faktiskt direkt olämpligt. 

Däremot jobbar oftast de sociala plattformarnas algoritmer på det viset att de vill hålla kvar dig på plattformen. Det kan alltså betyda att genom att dela en länk till din webbsida (en länk som leder användaren bort från plattformen) kommer algoritmen nedprioritera ditt inlägg till förmån för andra inlägg där man inte leder användarna bort från plattformen. Om man inte jobbar med betald trafik på sociala kanaler kan det kanske finnas en poäng i att försöka jobba i algoritmernas favör, men betalar man så spelar det ingen roll! 

Givetvis handlar det även om vad man vill uppnå med sina sociala medier. Om huvudsyftet är att skapa engagemang/bygga fanbase kanske man inte behöver dela länkar till sin site. Men om du vill använda sociala medier till att driva försäljning/affär skulle jag vilja påstå att det är ett måste att försöka driva trafik till din site via dessa. 🙂

Fråga 7 – Hur omvandlar man följare till sina kunder, dvs försäljning?

Här finns ju inget framgångsrecept utan man får jobba på flera fronter för att kunna konvertera sina följare till kunder. Sätt upp en strategi för försäljning via era sociala kanaler – hur vill ni att de ska bete sig? Se till att använda de försäljningshjälpmedel som plattformarna erbjuder, Instagram Shopping är ett bra exempel. Sen handlar det såklart väldigt mycket om att engagera sig i och vara närvarande i sina sociala medier. Dela värdefullt innehåll, snacka med sina följare, visa att man bryr sig helt enkelt. Ett enkelt knep är också att be kunder dela med sig av deras bilder/recensioner av era produkter. För ökad spridning gäller det såklart också att betala för sig. På så vis kan man också nå nya potentiella kunder och specifika målgrupper som ni vet är intresserade av era produkter/tjänster. 

Fråga 8 – Om man jobbar B2B, vilka sociala kanaler rekommenderar ni? Jobbar idag med Instagram men funderar på Facebook eller LinkedIn.

Det här är högst individuellt för olika företag vilka sociala plattformar som funkar bäst. Rent generellt vill jag nog påstå att LinkedIn är ett typiskt val för B2B. Men det är som sagt väldigt olika för olika företag. Man får helt enkelt utvärdera vilka sociala kanaler som är/kan vara värdefulla för just er business. 

Fråga 9 – Hur växer man lättast och fortast på Instagram?

Jag tror inte det finns något lätt och snabbt sätt att växa på Instagram, tyvärr! Jag tror däremot att med rätt strategi och mycket tid och engagemang kan man få fler följare. Om man vill ha relevanta följare som ska tillföra värde till sin business ska man vara beredd att lägga ner mycket tid på att förvärva dessa. Dela mycket och relevant innehåll, engagera sig i andras innehåll, använda hashtaggar på rätt sätt etc. 

Fråga 10 – Vilka verktyg rekommenderar ni som publiceringsverktyg (gärna gratisalternativ till en början)?

Jag gillar Hootsuite bäst! Men det finns också andra alternativ som Sprout social och Buffer. Sen kan man givetvis använda Creator Studio till Facebook och Instagram. 

Fråga 11 – Kan man se vilka hashtags som genererar besökare?

Jag gissar att man menar om man kan se vilka hashtaggar som driver trafik till ens hemsida. Mig veterligen finns det inget sätt att se detta. Man kan se allt samlat innehåll under en hashtagg på respektive plattform men inte huruvida dessa driver trafik till en webbsida eller en social profil. Möjligt att det finns något tredjepartsverktyg som kan mäta denna typen av data.

Fråga 12 – Hur säljer man bäst via LinkedIn, som privatperson eller via företagssida?

För vissa är nog en personlig säljkontakt mer värdefull än när ett företag tar kontakten. I andra fall säkert tvärtom. Vissa produkter/tjänster kräver kanske en mer personlig approach. Prova med båda och se vad som ger bäst resultat i just ditt fall. 

Fråga 13 – Publicera samma innehåll på flera kanaler, bra eller dåligt? Publicera samma på flera kanaler eller inte alls och koncentrera sig på endast en kanal?

Det här är en fråga om resurser. Jag tycker definitivt att man kan använda samma story på alla plattformar, men med anpassad copy och eventuellt bilder/filmer. Att bara köra copy/paste är inte så snyggt i min mening. Har man inte tid att sköta flera olika sociala plattformar så tycker jag att man ska utvärdera om man verkligen behöver finnas på alla. 

Fråga 14 – Tips på att få aktivitet (kommentarer) och inte bara likes på Instagram?

Ge och ta. Om man vill ha något får man kanske vara beredd på att själv lägga lite tid och kärlek. Kommentera på andras innehåll och engagera genom frågor och uppmaningar på dina egna poster. 

Fråga 15 – Hur jobbar man bäst med Instastory?

Finns inga best practises som funkar för alla. Jag tycker att det viktiga här är att man gör det. Att man vågar prova. Allt behöver inte vara perfekt. En sak man kan tänka på dock är att försöka använda fullformatet på stories. Alltså att man anpassar sina bilder/videos så att de täcker hela skärmytan då detta ger ett snyggare och mer kraftfullt intryck. 

Exempel där man inte anpassat bilden för fullformat.
Fullformat.

Fråga 16 – Hur exakt funkar en Facebook Pixel?

Pixelkoden är javascript som man implementerar på sin hemsida för att pixeln ska mäta olika saker som sker på siten. Informationen som pixeln plockar upp registreras sedan i Business Manager. Det vanligaste (basic) är att man mäter page views på sin site, alltså när någon besökt en sida på webbsidan. Man kan även lägga in mer avancerad kod för att mäta andra saker som sker på siten, till exempel köp.  

Fråga 17 – Hur mäter man konvertering i Ads Manager?

Det beror på vad en konvertering är för just dig. Är en konvertering ett besök på en målsida kan du enkelt se detta i Ads Manager i din statistik. Om en konvertering är lika med ett köp behöver man ha satt upp spårning för denna typ av konverteringar med hjälp av en Facebook-pixel. 

Fråga 18 – Hur exakt funkar målgrupper/intressen på Facebook, hur vet Facebook vilka som gillar “Vandring” tex?

När det kommer till intressebaserade målgrupper är det i mångt och mycket en godtycklig tolkning från Facebook som kategoriserar vilka som hamnar under olika intressekategorier. Det baseras på din aktivitet på plattformen, vad du gillar för sidor, appar etc. Även vilken typ av innehåll du interagerar med. 

Fråga 19 – Finns det några bra riktlinjer för hur många storys & posts man ska ha?

Nej. återigen handlar detta bara om vilka resurser man har. Har man möjlighet att dela innehåll varje dag eller flera gånger varje dag, kör. Har man möjlighet att dela innehåll en gång i veckan, kör på det. Det viktigaste att tänka på är att vara konsekvent. Se till att jobba konsekvent med innehåll istället för att fokusera på kvantitet. Kvaliteten på innehållet är såklart också en faktor här. Bättre att sikta på färre men bättre inlägg än många med sämre kvalitet. 

Fråga 20 – Hur driver man mest trafik till hemsidan genom Instagram?

Sponsrade inlägg är nog allra enklast. Då kan man skapa klickbara inlägg direkt i målgruppens flöde. Alternativ två är att jobba smart med innehåll som får målgruppen att vilja klicka in på er site via profilen. Instagram shopping om man jobbar med fysiska produkter är också ett smart sätt att driva trafik via Instagram. Generellt upplever jag att det är svårare att driva trafik off Instagram än till exempel Facebook eller LinkedIn. Instagram är helt enkelt en plattform man besöker för att titta på innehåll som finns på plattformen. 

Fråga 21 – Ska man prova på nya sociala medier men inte riktigt ha en plan innan?

Mitt spontana svar är nej. Men. Däremot kan det finnas tillfällen då man kanske ser en möjlighet i att hoppa på något nytt som kan ge positiva effekter för företaget. Det finns en viss fördel i att kunna vara snabbrörlig och testa nya saker. Det man ska fundera över är väl huruvida man kommer ha tiden att underhålla ytterligare en plattform framöver. 

Fråga 22 – Är det viktigt att synas i alla some?

Om det är viktigt för er business att finnas på “alla” sociala plattformar så är det ju det. Om det inte är viktigt att synas överallt så finns det ju ingen poäng i att göra det. Då tycker jag man ska utvärdera vilka sociala medier som känns viktigast och välja att fokusera på dessa. 

Fråga 23 – Hur rankar content på instagram?

Det man vet är att algoritmen premierar innehåll som många gillar och engagerar sig i. Inlägg som snabbt får många gillamarkeringar och mycket engagemang får större organisk spridning på plattformen. Detta i kombination med smart användning av hashtags och rätt timing ger nog framgångsrikt (synligt) innehåll på Instagram. Men algoritmen uppdateras också ständigt så egentligen vet nog bara Instagram vad som ger allra bäst resultat.

Fråga 24 – Hashtagga, hur ska man tänka?

Då har jag en hel guide till er – Hashtags på Sociala Medier!

Fråga 25 – Hur påverkar taggar (@-tagga person eller bolag), hashtaggar och länkar mina inläggs prestation?

Jag är en stark förespråkare av att tagga andra personer och företag i sina inlägg. Det kan ge extra spridning och mer affärer. Hashtaggar är också bra att använda, se frågan ovan för tips. Länkar kan ju ha en negativ påverkan om de leder användaren off plattformen. De flesta sociala plattformarna premierar innehåll som håller användaren kvar på plattformen i fråga. Men jobbar man med betalt utrymme är detta inget problem. 

Fråga 26 – Förslag på analysverktyg som mäter prestationen från flera plattformar? T.ex. Facebook, Instagram och Twitter.

Det beror på vilken typ av prestation man vill titta på. För hårdkokt statistik är ju Google Analytics ett bra verktyg där du kan se vilken typ av trafik dina sociala medier genererar. Vill man se mer mjuka saker som engagemang osv. är det nog en god idé att kika på ett tredjepartsverktyg som samlar plattformarnas data och sammanställer snyggt och överskådligt. Då finns det otaliga alternativ, Octoboard, Supermetrics, Falcon.io och Hootsuite är bara några alternativ. 

Fråga 27 – Hur ställer man in en Lookalike målgrupp utan att basera det på köp? Går det ens? Eller hur annars kan jag nå ut till dem som liknar besökarna på hemsidan? 

Man kan utan problem skapa en look-a-like baserat på besökare till sin hemsida, den måste inte baseras på köp. Man kan också skapa en look-a-like baserat på personer som följer ens sida.

Fortsätt ställa frågor och höra av er! Och missa inte uppkommande event med oss på Topvisible – följ oss i våra sociala kanaler för senaste nytt!