Pinterest-guide: Så når du köpstarka användare!

Publicerat av

Pinterest har 110 miljoner användare per månad och ligger idag på 9:e plats av våra mest använda sociala medier. Många företag som använder Pinterest för annonsering och att driva organiska köp beskriver plattformen som det sociala media som driver mest försäljning av alla. Det låter väl bra! Så hur använder en Pinterest?

“Pinterest är den sociala plattform som driver den största andelen försäljning” – Sheena Sauvaire Global marknadsförings- och kommunikationschef – Top Shop

Användare på Pinterest

Tjänsten beskrivs av många som scrapbooking och den beskrivningen är jag helt med på. Resan som användare börjar i ett behov av inspiration, hur du gör en snygg upphängning av tavlor, bilder och recept på schyssta födelsedagstårtor, olika sätt att möblera en liten hall på, kläder – ja men i princip vad som helst.

Spara föremål på Pinterest

Det finns en oändlig mängd av bilder och du kommer med allra största säkerhet hitta något som faller dig i smaken. Då kan du spara bilden i ett board, alternativt att du hittar ett board som någon annan skapat och väljer att följa det. Bilderna är länkade till ursprungskällan, en blogg eller en webbplats. 

45% använder Pinterest samtidigt som de kollar på TV

Inspirera andra och spara grymma saker till senare!

När du hittar något på webben som du tycker är värt att uppmärksammas eller vill spara så sätter du en pin på objektet. Allt du behöver göra är att installera en browser button i din webbläsare – läs mer om hur du gör här.

Vem använder Pinterest?

Om vi ska generalisera och titta på den typiska användaren av Pinterest så är det en kvinna i åldern 18-29 som i genomsnitt spenderar 98 minuter per månad på plattformen.

Pinterest för företag

Okej, så för vilka företag passar Pinterest in i floran av sociala medier? Först och främst så är det som precis alla andra sociala medier – se till att ha en plan för din närvaro. De största kategorierna på är Hem & Trädgård, Skönhet & Fitness, Mat & Dryck och shoppingrelaterat innehåll. Med det sagt så kan så klart även andra kategorier gå hur bra som helst, allt handlar om hur du presenterar dina produkter.

Köp direkt – buyable pins

Det finns möjlighet att sälja och köpa direkt via Pinterest, detta med buyable pins. I dagslägen fungerar detta med Shopify, BigCommerce och Demandware. Läs mer om hur du kan sälja med buyable pins här!

Buyable pins

Annonsering – promoted pins

Det finns möjlighet att marknadsföra sina pins via promoted pins som är superenkelt – du väljer vilken målgrupp som ska nås av annonsen och betalar för engagemang (reposts och klick in på annonsen) samt klick till webbplats. Utfall för dina annonser ser du i Pinterest Analytics. Kruxet är att det endast går att annonsera i UK, US och Kanada – men det verkar släppas i fler länder inom kort!

Detta är del ett av två inlägg om Pinterest, här kan du läsa om hur du sätter upp ett företagskonto på ett optimalt sätt och hur du lyckas med SEO för Pinterest.

Vill du ha hjälp att komma igång med Pinterest, med en grym strategi och uppsättning av annonsering? Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

Dela gärna!