Så skapar du engagemang på Youtube (YouTube SEO)

Lästid: 8 minuter

Genom allt brus på YouTube så finns det massor av kanaler som försöker nå ut till oss. Budskapet kan vara information, kunskap eller säljtrick som skall få dig mer intresserad av företagets produkter eller tjänster. 

Men för att synas behöver dina videos ett högt engagemang som gör att du rankar bättre och i förlängningen får fler tittare och förhoppningsvis fler kunder.  Spana in vår YouTube-kanal här!

Så, hur jobbar man med YouTube Engagement? Det ska vi gå igenom nu! 

Vad är YouTube engagement?

Först och främst så behöver vi reda ut vad är egentligen engagemang på YouTube? Precis som andra sociala medier (instagram, facebook mfl) så är det engagemang som algoritmen gillar. Med youtube så är det inget undantag, vi behöver ha koll på följande delar för att uppnå ett högt engagemang på varje video. 

  • Antalet tittare
  • Kommentarer
  • Likes & Dislikes
  • Delningar
  • Subscribers – förtjänade och förlorade

Kan vi locka till oss fler tittare, kommentarer, ”likes”, delningar och fler antalet följare så ger vi oss bättre förutsättningar för att synas på Youtube. 

Vi kan idag locka till oss tittare via ett högt engagemang och bra ranking på viktiga sökord genom bland annat aktiva sökningar som ni vill synas på och via rekommendationer från andra kanaler och videos. 

Hur mäter vi YouTube Engagement?

Det är en femma att arbeta aktivt för ett högt engagemang, det är en helt annan att analysera hur engagemanget faktiskt ser ut – därför har vi YouTube Analytics

Vägg i vägg med YouTube studio inne i vår kanal så kan vi idag hitta Analytics. En värld av data öppnar sig med statistik som redovisar hur kanalen i helhet och hur varje enskild video presterar. 

Vi kan bland annat titta på:

  • Visningar
  • Tittartid
  • Subscribers
  • Intäkter
  • CTR
  • Trafikkälla

Allt är enkelt att navigera och ger dig som YouTuber värdefull insikt i hur du kan ta nästa steg.

YouTube’s algoritm – vad som avgör hur vi rankar

Vi har varit inne på det tidigare, algoritmen + engagemang = sant. 

Precis som sökresultatet på Google och andra sociala kanalers algoritm, så vet vi en del – men kanske inte allt. 

Vad vi vet är att algoritmen idag är baserat på vad som trendar. En video som trendar är någonting som YouTube vill lyfta fram för fler användare och på så vis visa det som är ”hett”.

För att trenda så behöver en video vid lansering uppnå följande saker: 

  • Click och tittare
  • Lång tittartid
  • Många likes
  • Många kommentarer

Kan vi uppnå detta, helt inom en kort tid, så kommer algoritmen lyfta videon och fler användare får den som förslag på sin rekommendations flik. 

YouTube SEO

YouTube SEO

Då YouTube idag är den andra största sökmotorn så görs det en hel del sökningar och vi tittar på mängdvis av videos. Intresset har nog aldrig varit större.

Vi söker idag efter kunskap, information, hur vi gör någonting eller hur bra är egentligen den produkten som jag eventuellt skulle vilja köpa – kort och gott så kan vi i princip hitta allt på YouTube. 

Precis som med ”vanlig” SEO så behöver vi följa en del riktlinjer för att ge kanalen och videon bättre förutsättningar att ranka högt i sökresultatet på YouTube med våra videos. 

Följande 7 punkter är grundstenar som är väsentliga att de genomförs. 

  1. Hög kvalité av videproduktion (ingen konkret ranking faktor men ökar engagemang och det är en rankingfaktor)
  2. Filnamnet bör innehålla sökordet, sökfrasen
  3. Redigera filnamnet med “kommentar” som beskriver vad som finns i videon
  4. Implementera sökordet i Titeln på Videon vid uppladdning
  5. Skriv en 250 ord lång videobeskrivning (SEO anpassad)
  6. Lägg till taggar som hjälper Google att segmentera just din video, vad för innehåll och ämne skall den synas på. 
  7. Inkommande länkar från andra källor

YouTube Engagement – 7 tips för att öka ditt engagemang

Nu kommer vi till det roligaste, hur kan vi konkret förbättra vårt engagemang på Youtube? Här kommer 7 tips! 

1. Sökordsanalys

Precis som med annonsering och sökmotoroptimering på Google så behöver vi även inför videosläpp på YouTube genomföra en sökordsanalys

Sökordsanalysen är till för att identifiera sökord som vi idag vill synas på och som är relevanta för vår verksamhet. Vi kan enkelt identifiera sökord som matchar med våra produkter och/eller tjänster via ämnen, kategorier, frågeställningar m.m. – sky is the limit, nästan.. glöm inte bort att sökorden måste ha en sökvolym. 

Vi kan enkelt göra detta genom att själva gå ut på YouTube och fylla i de sökord som vi vill synas på.. YouTube hjälper oss då att fylla i automatiskt sökord och sökfraser som är direkt kopplat till ordet som vi först fyllde i.

Vill vi ta det ytterligare ett steg så kan vi genomföra samma process, fast på Google.

Digitala nyheter Google

Summering:

  1. Sökord som idag är populära, trendar och som har sökvolym
  2. Vad söker folk på i din bransch, kopplat till dina produkter och tjänster?
  3. Är det informationssök, är det reviews eller jämförelse?
  4. Ökar även chansen att synas i sökresultatet på Google (om man gjort sin läxa)

 

2. Thumbnail

Omslagsbilden på videon är idag någon som skall locka in användaren att klicka sig in på videon och börja titta, precis som ett omslag på en bok som väntar på att bli läst. 

Thumbnail YouTube Search

Därför gäller det att vi är kreativa och sticker ut från mängden. Kan vi åstadkomma detta så ökar vi intresset och skapar förväntningar hos användaren, någonting som vi vill minst leva upp till när dom väl ser videon. 

Summering:

  1. 154% ökning i klick för kvinnor (64% män) för thumbnails som står ut från mängden.
  2. 90% av de bäst presterande video produktionerna på YouTube har skräddarsydda thumbnails.
  3. Ögat dras mot någonting som sticker ut, främst bilder
  4. Ökar intresset och förväntningar 
  5. Får gärna innehålla text, antingen om ämnet eller något “häpnadsväckande”  
  6. Undvik Clickbait, men var gärna kreativ
  7. Hög upplösning, format: 1280×720 – läsbart på alla skärmar

 

3. Videotitel

Videotiteln är precis som det där omslaget (läs thumbnail) på boken, någonting som ska öppna upp ögonen för användaren och redovisa vad som finns bakom skalet. 

Video Title YouTube

Utöver detta så är det högt viktigt att vi väljer titeln med omsorg, den ska ju trots allt vara SEO anpassad och innehålla det sökord som du vill synas på! 

Summering: 

  1. Trollbindande titel som attrahera och ökar intresset
  2. SEO Anpassad (Sökordsanalys)
  3. Generellt så gillar vi
    1. ”How to..” videos
    2. Guider
    3. Siffror
    4. Listor
    5. Review
    6. Jämförelse mfl.

 

4. Videobeskrivning

På varje kategorisida på webbplatsen så behövs det fyllas med text för att redovisa för Google vad sidan handlar om, precis samma sak gäller med videobeskivningen

Videobeskrivning YouTube

Videobeskrivningen skall därför redovisa för YouTube och för användaren vad videon innehåller, den skall finnas där som en innehållsförteckning. Snyggt indelad och strukturerad med värdefull information. 

Några tips för att skriva rätt videobeskriving: 

  1. Beskrivningen rekommenderas vara ca 250 ord – den ska innehålla tydligt vad som användaren kan se i videon. Är det exempelvis ett ämne, en produkt eller tjänst som lyfts i videon. 
  2. Länkar till relevanta videos (om så finns) 
  3. Länkar till artiklar som lyfts i videon (om så finns)
  4. Länkar till produktsidor/tjänstsidor, om de lyfts i videon. 
  5. Timestamp – strukturera upp ditt innehåll för användaren, YouTube och Google genom att beskriva under vilka tider som specifikt innehåll lyfts. Gör vi detta rätt så är det enkelt för användaren att navigera via timestamp till en del av videon som lockar mest. Vi ökar även chansen att synas i sökresultatet på googlingar som vi besvarar eller lyfter i videon, detta matchas ihop genom timestamp. 
  6. Kontaktuppgifter – Gör det enkelt för användaren att kontakta er och besöka era andra kanaler. 

 

5. Videoinnehåll

Det roligaste med YouTube, att skapa videoinnehåll. Ack så viktigt att vi får ut det mesta av varje video som publiceras på vår kanal, detta för att bibehålla följare och aktiva sådana som gillar vårt innehåll och fortsätter titta, allt eftersom vi laddar upp mer material. 

Här kommer lite tips på hur vi ska tänka på vårt videoinnehåll för YouTube:

  1. FÖRST och främst – Välj ett innehåll som passar målgruppen och som skapar ett värde, gärna någonting som ni tagit med er från sökordsanalysen tidigare.
    Utan värde i form av underhållning eller kunskap, så tappar vi syftet och målsättning med videon.
  2. Lyft syftet med videon tidigt, ex.  “Det här är en lista på de 10 bästa julklapparna som du kan köpa till din familj i år” Vi har i regel 4-5 sekunder att fånga användarens intresse, lyckas vi med detta så stannar de kvar och fortsätter titta – misslyckas vi så höjs risken att användaren går ut och väljer en annan video.
  3. Intro – Var inte rädda för att skapa ett intro som speglar varumärket och som blir en igenkänningsfaktor, behöver inte vara det mest avancerade. Detta ger ett professionellt intryck och känslan av att tid har investerats på att göra denna video.
  4. Undertexter – När saker och ting är klart och tydligt så blir det också lättare att förstå. Samma gäller video och undertexter, en kombination som underlättar för användaren att hänga med på vad som sägs i videon och fånga upp alla de viktiga sakerna som ni pratar om i er video. Någonting som idag dessvärre tar lite tid, men är väl värt det om det genomförs.
  5. Budskap/Uppmaning – Som många andra marknadsinsatser så vill vi att användaren skall vidta någon åtgärd när de interagerar med vårt innehåll. Det kan vara att genomföra en hotellbokning via ett nyhetsbrev eller köpa en produkt under black friday via vår annons och webbplats.

    Likadant gäller det för vårt innehåll på YouTube, var inte rädda för att lyfta uppmaningen att gilla videon, kommentera och att börja följa er kanal. Lyfter vi detta i vår videon så ökar vi faktiskt chanserna för att fler mål uppnås.
  6. Cards – För varje video som spelas upp, öppnas en möjlighet att se mer av ert innehåll.

    Genom “Cards” kan vi idag lägga in klickbara kort och länkar i videon som hänvisar till relevanta videos, spellistor eller en genväg till er kanal för att ta del av mer innehåll. Detta kan idag genomföras när som helst under videon, vanligaste är att det implementeras i slutet av videon för att lyfta relevant innehåll som användaren kan titta på härnäst. 

 

6. Spellistor

För att undvika förvirring och förenkla navigeringen på kanalen så kan vi idag använda oss av spellistor, underskatta ej denna funktion. 

Med spellistor så fördelar vi innehållet i kanalen efter exempelvis ämne, kategorier eller kanske område och förser därmed användaren till innehåll som alla hör tillsammans. När en video tar slut och ligger i en spellista kommer YouTube automatiskt att föreslå nästa video från samma spellista, smart va? Detta innebär att vi ökar chansen att behålla användaren på vår kanal. 

 

7. Marknadsför din video

I samtliga tips har vi lyft rekommendationer på hur vi förslagsvis kan använda oss av YouTube och hur våra videos skall se och ut och innehålla. 

För att fler skall kunna ta del av vårt innehåll som vi producerat så lägg upp en strategi för hur ni kan marknadsföra er kanal och respektive video genom andra källor.

Se därför till att dela innehållet på Sociala Medier, lyft upp innehållet och introducera det för användarna som det kan intressera. Utöver detta så kan vi idag använda oss webbplatsen som en källa och email som en annan. Den sistnämnda finns det idag statistik som visar att vi kan se en ökning med 96% i CTR med emails som innehåller video. 

Se därför över era möjligheter utanför YouTube, vart kan ni dela innehållet och introducera det för flera i er målgrupp?


Vill du komma igång med din YouTube-kanal?


Carl-Gustaf Kesselman

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *