Top Picks V26 – Dags att säga hej då till AdWords gamla gränssnitt

Publicerat av

Hej hej! Hemskt mycket hej alla Toppen-läsare! Denna vecka är min sista praktik-vecka på TopVisible, men innan jag beger mig ska jag en sista gång sammanfatta veckans Top Picks för er. I juli är det dags att ta avsked av AdWords gamla gränssnitt. Google Search Console släpper ett nytt URL-verktyg. Instagram har infört Instagram-TV. Facebook släpper en ny Analytics feature och kommer börja med auto-uppspelning av video-annonser i Messenger.

Detta var ett kort utdrag av nyheterna ni kommer få ta del av, men nu kommer de fullständiga versionerna. Så håll i hatten för nu bär det av!

AdWords ändrar gränssnitt

Det har länge spekulerats om när det skulle ske, men nu är tiden inne (utan att låta överdrivet dramatisk). Google kommer stänga av tillgången till AdWords gamla gränssnitt. Tidigare kunde man som användare skifta mellan AdWords nya och gamla gränssnitt. Nu har Google dock gått ut med att dem i juli månad kommer stänga av tillgången till det gamla gränssnittet. Så vill ni slippa känslan av en kallsup när ni kastas in i AdWords nya uppdatering, så är det dags att börja omfamna och bekanta sig med det nya gränssnittet.

Nytt Facebook Analytics feature

Facebook har introducerat verktyget Journeys. Ett verktyg som tillåter företag att se mer än bara konverteringar som sker via Facebook. Nu kan företaget istället följa hela kundresan. Verktyget Journey sätter omni-channel marketing i fokus. Omni-channel marketing innebär att fokusera på sina kunders kundresa, och försäkra sig om att kundresan blir positiv oavsett vilken kanal kunden använder för kontakt. Enligt Facebook Analytics påbörjar 77% av alla individer med tre eller flera enheter, en handling på en enhet och avslutar den på en annan. Därför kan företagare nu med fördel genom Journey följa vad deras kunder gör och genom vilka enheter, innan de tar steget till konsumtion.

Hej och hallå till Instagram-TV

Instagram släppte nyligen den nya användarupplevelsen Instagram-TV, förkortat IGTV. Instagram-användare kan nu titta på och dela videoklipp som kan vara upp till en timme långa. Videon visas stående i vertikal fullskärm, tillskillnad mot Instagrams annars horisontella gränssnitt. Användaren behöver inte heller söka för att att hitta innehåll från personer den följer. Det räcker med att trycka på Tv-ikonen och börja svepa mellan de olika tittar-kategorierna till exempel “För dig”, “Följer”, “Populärt” och “Fortsätt titta”. Användaren kan gilla, kommentera och skicka videoklipp direkt till sina vänner.

Nytt URL-verktyg i Google Search Console

För att öka transparensen i sitt arbete kommer Google släppa en ny funktion i Google Search Console. Den nya funktionen kallas “URL inspection”, och är ett inspektions verktyg som tillåter användaren att inspektera statusen för en specifik URL på sin sida. Användaren kan till exempel genom att söka på en URL se hur Google har spindlat och indexerat den sökta URL-en. Det är alltså möjligt att se vilken status ens URL har enligt Google. Det går också att utläsa när den senaste spindlingen utfördes, samt möjliga problem upptäckta vid spindlingen och indexeringen. Eventuella problem med AMP och strukturerad data kommer också redovisas.

Video-annonser i Messenger

Facebook var länge en social plattform fri från annonser, men med tiden har Facebook gjort allt fler satsningar på annonsering inom plattformen. Likt Instagram Stories, kommer nu Facebook satsa på video-annonser inom Facebook Messenger. I nuläget består annonsflödet i Messenger endast av foto-annonser. Utöver dessa foto-annonser kommer alltså användaren nu framöver även kunna stöta på auto-uppspelningar av annonser i form videoklipp.

Det här blev min sista nyhet i detta blogginlägg och på ToppenBloggen. Tack alla Toppen-läsare och stort tack till TopVisible för denna praktik-perioden. Söker du eller känner du någon som söker praktik, tveka inte att kolla upp TopVisible. Här kan man inte få det bättre än bäst.
Allt gott! Over and out!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *