topvisible på plats på c3 i new york

5 SEO-tips från C3 Summit i New York (2018)

Publicerat av

Jag var nyligen i New York för att inspireras på C3 som är en konferens för den som vill nörda ner sig i innehållsstrategier och organisk räckvidd med fokus på sökmotoroptimering (SEO). Konferensen lockade mer än 800 besökare och hade mer än 40 talare från bland annat Google, Amazon, Slack, Salesforce, Search Engine Journal och Content Marketing Institute.

C3 surrades det om allt det senaste som röstsök, Customer Journey, Big Data SEO, mobile first, attribution och struktuerad data. Jag har valt ut fem stycken take aways som jag presenterar i detta blogginlägg och längre ned så kan du som är intresserad av att veta mer om C3 och kanske är sugen på att åka dit nästa år.

c3 seo-konferens i new york

Här är mina fem take aways från C3-konferensen i New York;

1) Sökintentionen är viktig för din SEO

Ett viktigt ämne som togs upp av flera föreläsare var vilket innehåll som man bör producera till sin webbplats för att på sikt lyckas ta topplaceringar på Google. Väldigt många tänker på att framhäva sitt företag och egna syften med synlighet utan att försöka förstå vad den sökande faktiskt är ute efter.

Om man vill bli synlig på sökningar som ”Hur gör man en Matcha latte” så är det troligt att den sökande är ute efter att få tips, kunskap och inspiration då det högst troligen inte finns ett direkt köpsyfte bakom den sökningen. Sökningar som görs med enkla sökord som ”Matcha” eller ”SEO” är lite svårare att förstå men oftast är dessa väldigt långt från att den sökande verkligen vill köpa utan är snarare ute efter mer information och kunskap.

google gör reklam för röstsök seo

När en sökning görs med hjälp av en stad som stödord till ett sökord som exempelvis ”Tebutik i Malmö” eller ”SEO-byrå Göteborg” så är intentionen med sökningen troligare närmare ett köp, dvs den sökande vill troligen jämföra olika alternativ och dessutom börjar bli redo att besöka eller kontakta ett företag för en vidare dialog.

Det här är ju väldigt logiskt men samtidigt är det många vid sökmotoroptimering som inte tänker på detta utan sätter sina egna syften i fokus.

Så om du vill bli synlig för en viss sökfras så försök förstå vad den sökande egentligen är ute efter och anpassa ditt innehåll så att du hjälper den sökande och gör dom nöjda. Lyckas du med det är det också mer troligt att Google kommer att framhäva din landningssida på sikt. Google kan förstå om en sökande som blir besökare och får svar på det som de önskar eftersom de omedvetet lämnar från sig data som kan går att tolka. Om din landningssida är riktigt bra så kan det innebära att besökarna kommer tillbaka, delar sidan i sociala media och kanske skriver om den på sin blogg med länkhänvisning (sk backlink) till din sida.

2) 72% tror att attribution ger bättre budgetbeslut

Google som var en av talarna på scen pratade bland annat om attribution och lyfte fram en studie som de hade genomfört och som indikerade att hela 72% tror att attribution kommer att påverka deras budget framöver med bättre beslut.

om attribution model på c3 i new york

Vad är Marketing Attribution Model?

Attribution är en metod som hjälper dig att förstå vilka touch points (kanaler, media och enheter) som en besökare (och potentiell kund) har blivit påverkad av på vägen till din webbplats. Idag är det vanligaste att mäta sista klicket (sk last click) och många bedömer utfallet av sina aktiviteter och kampanjer efter det men sanningen är mångt mer komplex än så. Givetvis spelar andra aktiviter en påverkande roll och redan idag kan du i Google Analytics se vilka kanaler som är involverade i många av dina konverteringar.

Här kan du se hela Louis Greys föreläsning från C3:

Med teknikens utveckling så kommer attribution att öppna upp insikten om vilka andra marknadsinsatser som påverkat dina kunder till köpet mer än sista klicket och med förhoppning så kommer det att ge bra argument för andra marknadsföringsinvesteringar som kan vara svåra att mäta.

3) Googles sökresultat har upp till 8 st olika algoritmer

Många tror att Googles organiska sökresultat består utav en algoritm och som berömt består utav fler än 200 signaler som ingår i bedömningen över vem som ska få de olika placeringarna. Klassiskt SEO-resonemang så får den som innehar första placeringen i det organiska sökresultatet ca 35% CTR, enligt ett flertal olika studier. Att resonera så här är klassiskt och grovt förenklat eftersom Googles sökresultat kan bestå av upp till 8 st olika algoritmer enligt Seer Interactive.

om seo av seer interactive

Utöver det klassiska sökresultatet så görs anpassningar om du är inloggad på Gmail eller ej, om du söker via mobilt, det finns ytor för frågor och svar (sk Answer Box), en yta för Knowledge Graph där bland annat filmstjärnor brukar lyftas fram, resultat för lokalt sök och yta om det finns någon registrerad för Google My Business.

4) Strukturerad data är ett måste för din SEO

Strukturerad data är ett allt hetare begrepp inom SEO och var också ett av ämnena som tog upp av ett flertal talare och nämndes som ett av de viktigaste områdena inom framtidens SEO-arbete med tanke på att sökresultatet blir allt mer diversifierat. Sökningar på Google förändras också och de blir allt mer specifika, det är vanligare med sökningar som exempelvis “hotellrum med jacuzzi” och “hotellrum med inomhuspool”.

Det som lyftes fram på C3 är fördelen med strukturerad data, att du kan få mer synlighet i sökresultatet och det kan ge dig fler klick (och besökare), som i sin tur kan ge dig en högre klickfrekvens (CTR) som kan påverka din placering positivt till det bättre. Det är relativt få som använder strukturerad data vilket ger dig en fördel om du agerar före dina konkurrenter.

Vad är strukturerad data inom SEO?

Strukturerad data inom sökmotoroptimering är micro data som adderas i din html-kod och handlar om att para ihop ett namn med ett värde som kan läsas och tolkas av sökmotorer som Google.

Kortfattat så handlar strukturerad data om att få ut information från din webbplats och html-kod som gör det möjligt för Google att visa denna information direkt i deras sökresultat. Du har säkert sett kundbetyg synliga som stjärnor i sökresultatet, annan strukturerad data är produktbilder eller publiceringsdatum av en artikel.

paneldiskussion på c3 seo-konferensen i new york

5) 20% av mobilsök är röstsök

Ett av de hetare ämnena på C3 var röstsök som växer sig allt starkare i USA. Talare berättade om ett annat sökbeteende för röstsök jämfört med visuellt sök, det sistnämnda är ett begrepp för det traditionella sökande med text via dator eller smartphone.

De största användarna av röstsök är +45 år

I USA görs det fler action-baserade sökningar via röst än visuellt och för sökningar via mobiltelefoner så är 20% av dessa röstsökningar. Enligt Yext som pratade varmt om röstsök så påstod de att ålderskategorin +45 år är de mest frekventa röstsökarna i USA. En av talarna lyfte fram att barnen i USA använde Amazons Echo för att kontrollera sina läxsvar när de satt hemma och pluggade om kvällarna. Detta beteende gjorde mig nyfiken och under min tid i New York så kollade jag med två olika inflyttade svenskar som jag träffade i olika sammanhang om deras barn använde röstsök och båda bekräftade oberoende av varandra att Amazons Echo är till stor hjälp för barnen vid läxläsning.

röstsök seo i kundresan

Hur kan du använda röstsök i din sökmotoroptimering?

Flera olika exempel på hur röstsök kan användas i sökmotoroptimeringen togs upp och det verkar som det kan användas av sökande genom hela deras kundresa. Kunskapsfrågor i ett tidigt skede i en kundresa kan lösas logiskt genom röstsök och man får svar på sina frågor, även vid köp så går det att använda röstsök exempelvis beställ en bukett röda rosor eller en prinsesstårta och ett av de mest användbara områdena idag är som assistent när man vill hitta en plats exempelvis “var finns närmaste pizzeria”.

Så slutligen, vad är C3?

C3 är en konferens om innehållsstrategier för webbplatser med förkärlek till sökmotoproptimering (SEO) och den pågår under två heldagar i Mars och bjuder även på en riktigt rolig AW en av kvällarna. Det är företaget Conductor som driver C3-konferensen och den är öppen för både deras kunder som allmänheten. En konferensbiljett kostar mellan 5.000 kr till 10.000 kr beroende på när du köper din biljett och billigast är den såklart vid biljettsläpp i November. I priset så ingår både frukost, fika och lunch alla dagar och man kan förbeställa specialkost för exempelvis allergiker och religiösa vilket är värt att tillägga och oerhört proffsigt gjort tycker jag.

c3 i new york en seo-konferens värd att besöka

Vem var bästa talaren på C3?

Där var många bra talare men bästa talaren på C3 var helt klart Will Reynolds från Seer Interactive med sina fyndiga uttalanden, humor och intelligenta tips om analys och sökmotoroptimering. Det var också insiktsfullt att få höra D&B berätta om hur komplext och byråkratiskt det kan vara för större bolag att skapa innehåll eftersom många kollegor kräver delaktighet och påverkan.

Hur bra var C3?

För dig som älskar New York så är C3-konferensen placerad i Midtown Manhattan, ett stenkast från Times Square och konferensen bjöd på många höjdpunkter och så klart några, dock få zzzömnstunder. C3 är absolut inte en av de största konferenserna i USA men nog en av den mest familjära med helt klart intressanta talare.
Jag tycker konferensen är värd att besöka och jag lär definitivt återkomma till både C3 och New York, tänk…två godbitar på samma gång!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *