SearchStars2017

Search Stars 2017 – Highlights

Publicerat av

Search Stars 2017 är över och vi är fullmatade med intryck och taggade till tänderna! Här kommer en liten sammanfattning av de viktiga ämnen och trendspaningar våra fantastiska talare bjöd på.


Thomas Bering

Är varje kund värd lika mycket? Är dina viktigaste KPI’er CPA eller CPC? 
Thomas Bering håller presentation på search stars
Thomas Bering lyfter problematiken kring de metrics som de flesta marknadsteam globalt idag benchar efter, “cost per…” osv. eftersom de inte representerar de varierande värden som customer life time value gör.
Faktum är att de marknadsteam som ökade sin resultat med 10% förra året, är sannolikheten att de använde LTV (Life Time Value) 1,5 x jämfört med vanliga marknadsteam.
Marknadsteam som knyter an sina business objectives till sina marknads-KPI’er har 3 x så stor chans att nå sina mål.
Tänk utanför boxen gällande dina KPI’er är med hjälp av de här nyckelkomponenterna
  1. Fokusera på customer life time value
    – Använd customer life time value för att mäta kundernas framtida värde för din verksamhet.
  1. 

 Behandla dina segment olika.
    – Utgå från dina customer Life time values, och behandla segmenten olika för bästa resultat.
  1. Prioritera experiment
    – Satsa stort och avsätt resurser till experiment som hjälper dig kartlägga den bästa vägen.
Thomas exemplifierar hur detta i praktiken kan göra enorma skillnader med ett case från Red Roof Inn.
Red Roof Inn är en liten men nischad hotellkedja i USA. 
Under ett vinterhalvår upptäckte de en trend som de kunde dra nytta av för att förbättra sin digitala närvaro. 
Mellan 2 och 3 amerikanska flygningar avbröts varje dag. Väldigt sällan bokar man ett hotellrum nära en flygplats, OM flyget mot förmodan ställs in.
I stället för att gasa sina investeringar i de befintliga kampanjerna som för de för tillfället hade svårt att få snurr på, var Red Roof Inns lösning att utnyttja trenden om de inställda flygen och bjuda “smartare” än konkurrensen, så att varumärket kunde vinna de första positionen för 75 procent av de viktigaste sista minutenfrågorna i Google. Resultatet blev en ökning med 266% på bokningar via icke-brand relaterade sökningar.

Aleyda Solis

Google kommer börja indexera enligt premissen ”Mobile first” 2018.
Vad innebär det att Google kommer indexera för Mobile first?
Jo, from nästa år måste vi se till optimera med mobilsiten i fokus eftersom Google då använder ditt mobila innehåll för att indexera vad du ska synas med!
Google kommer alltså helt enkelt crawla din site från en mobilvy.
Alltså hög tid att börja analysera din digitala närvaro från ett mobilt perspektiv. Och det räcker inte med att säga att din site är Responsiv. Laddningstider, URL’er, innehåll m.m. är saker du måste ha kontroll över.
Aleyda Solis håller presentation på Search Stars
Här är fyra anledningar till varför du måste analysera och optimera din mobila site:
    1.    75% av internetanvändare lämnar din mobila webbplats om du gjort det för svårt för dem att hitta det de letar efter.
    2.    67% lämnar om du har för många steg för att slutföra ett köp eller få den information de behöver.
    3.    70% lämnar för att sidan tar för låmg tid att ladda.
    4.    52% lämnar för att funktionaliteten inte lever upp till förväntningarna.
För att komma igång och hitta din actionplan är att testa om din site är mobilvänlig:

Fredric Lundgren

Five performance factors you need to know about in 2018
Fredric Lundgren från IKEA group visar 5 viktiga ämnen som vi som marknadsförare och webbanalytiker måste ha stenkoll på nästa år,
 
Page speed
Återigen lyfts denna viktiga variabel i optimeringsarbetet och hur mycket den påverkar allt ifrån besökare till synlighet i Google.
“Slow loading sites frustrate users and negatively impact publishers. In our new study, “The Need for Mobile Speed”, we found that 53% of mobile site visits are abandoned if pages take longer than 3 seconds to load.” – Google
Fredric Lundgren håller presentation på Search Stars
Event Streaming
Event streaming är enormt spännande område. Här handlar det om att spåra och analysera informationsströmmar som sträcker sig över flera lager i en organisations informationsflöde såsom sales leads, social media posts eller t o m. väderrapporter. Detta kommer innebära att t.ex. molnbaserad data får en helt ny innebärd, vilket i sin tur leder till ökade prestandamöjligheter i våra enheheter (läs mobiler).
Multichannel marketing
Multichannel marketing är blandningen av olika distributions- och reklamkanaler för marknadsföring.
Distributionskanaler är allt från fysiska butiker, webbplatser eller postorderkataloger.
Detta är väl egentligen inget nytt, utan mer någonting som mer och mer blir en självklarhet i globala marknadsteam.
Micro moments
Detta fenomen är det vi som marknadsförare ska identifiera för våra olika segment och målgrupper, analysera och agera på för att kunna leverera vårt A-game.
Micromoments sker när någonting triggar ett behov att köpa något, fördjupa sig i något eller söka efter mer information m.m. Om du vet när dina målgruppers micromoments sker, så kan du agera med smart marknadsföring!
Data Visualization
En bild säger mer än tusen ord! Lite så ska vi tänka gällande data också. För att bli en riktig marketing ninja 2018 ska du kunna visualisera datan med pedagogisk grafik, och ha en storytellers mindset för att kunna lyfta och prioritera vad som ska ageras på.

Ronell Smith

Hur definierar du ditt brands customer experience?
Ronell Smith pratar om förhållandet mellan ditt brand och dina kunder. Hur du möter dem i ditt digitala universum. För att visa hur vi bör tänka kring detta exemplifierar Ronell med ett ”solsystem” där ditt brand är solen, planeterna är content, och omloppsbanorna är customer experience.
Tänker du kring content marketing på det här viset öppnar du upp för nya perspektiv på hur du ska skapa content anpassat till din målgrupp.
Ronell Smith håller presentation på Search Stars
Fundera på hur du kommunicerar med dina besökare
Tänk t.ex. på hur du vill utforma en webbshop för att dina besökare ska få den bästa upplevelsen längs hela köpfunneln.

Ska du tvinga på dem fler produkter när de inte ens har bestämt sig för en produkt, eller ska du skapa fler möjligheter och dimensioner att upptäcka produkten?

Ronell kallar detta för “loose the vending machine mentality”, och förklarar genom att visa hur Amazon fungerar.
Amazon listar liknande produkter och presenterar för dig när du söker och undersöker produkter.

Detta ger dig inte mer och djupare förståelse för en produkt, utan gör bara att du måste ta hänsyn till ännu fler produktval i din research.

Istället menar Ronell att vi borde göra mer som Beard Brand som presenterar mer djup i innehållet för den produkt du tittar på, ger dig trygghet i form av social proof där andra konsumenter recenserat produkten i sociala medier, och visar all den detaljinfo du behöver för att veta om produkten passar dig eller inte.

Som Key Take Away från Ronell Smiths presentation tycker jag att du ska tänka såhär om ditt brand:
Are we as a brand doing everything we can to generate the types of positive online and offline experiences that would lead to people thinking favorably of the brand and being more willing to do business with us?

James Finlayson

James Finlayson är mannen med den coolaste titeln på hela konferensen, Head of Innovation på Verve Search!

För de som inte känner till Verve Search är det en framgångsrik SEO och Content byrå som är baserad i London. Verve har vunnit fina awards både i England och ute i Europa som bästa SEO – Byrå, så när de skulle dela med sig av sin “hemlighet” var jag väldigt intresserad.

James tal byggde på att deras framgång primärt beror på hur de tacklar arbetet med länkar och att deras strategi går ut på att få någon eller några stora länkar istället för att jaga kvantiteten som många andra gör.  

Jag tyckte det var en bra påminnelse, vi vet förstås hur viktigt det är med en stark länk, men ofta blir man för lat för att att jaga den. Därför var det intressant att se vilken oerhörd impact ett par av de länkarna han visade upp hade haft för deras kunder.

James Finlayson håller presentation på Search Stars
Istället för att nöja sig med en halvbra länk så funderar Verve och James på hur och var man kan få den där “perfekta länken”. Han visade oss statistik på vad en riktigt bra länk från The Guardian gjort för deras kund Expedia. De fick kvantiteten gratis tack vare att många ville skriva om eller kopiera materialet som de hade skapat.

-Var kreativa med innehållet och samtidigt fokusera på ett starkt varumärke när ni ska publicera materialet!  
Man skulle kunna säga att det är som ett länkbete men som man publicerar på en annan, stark sida, men fokus på att länka tillbaka till kunden. När man publicerar sitt länk-arbete på en trovärdig site får man bra med auktoritet, både från Google och från användarna.


Charlie Williams


Charlie Williams från Screaming Frog pratade om vikten av att ha det innehållet på landningssidor som besökaren vill läsa istället för att tänka på vad man själv vill visa upp.

Detta är oerhört viktigt när det gäller content nu för tiden. Ska man ranka på Google ska man se till så att man tillfredställer sökarnas krav istället för att bara pressa in sina sökord så mycket som möjligt. Därför blir det viktigare och viktigare att man funderar på vad det är besökaren behöver och anpassa sidan efter det.
Charlie Williams håller presentation på Search Stars

Charlie berättade även att man kunde ta reda på vad Google själva tycker är bra innehåll genom att läsa igenom Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness. (E-A-T).

Hans tips var att fundera på vad för frågor dina besökare kunde ställa och ha ett svar på de frågorna direkt på landningssidan så att man inte behöver klicka bort från köpsidan för att få de svar man vill ha innan man bestämmer sig.
En mini – FAQ på de 3-4 vanligaste frågorna kunde hjälpa besökaren att bli en kund med en ökad konvertering, och samtidigt öka kvaliteten på sidan för ökad ranking och mer trafik. Win – Win!



Sam Marsden

Sam Marsden från DeepCrawl hade nog den mest tekniska presentationen där han visade hur man kontrollerar länk-kraften på sin webbplats.


Först visade han oss hur man ser alla länkar som kommer till sin webbplats. Efter det så gick han in och visade hur han styr kraften till de sidor han vill och hur han ser till så att sidor som är dåliga inte ska ha del av länkstyrkan.
De exempel han tog upp var 404-sidor, sidor med duplicerat innehåll och sidor som inte var indexerade. Sam menade att om man inte har en bra förståelse och analyserar detta finns det risk att mycket av länk-kraften som kommer in till sidan går förlorad.

Sam Marsden håller presentation på Search Stars  
Detta var inte direkt någon nyhet för mig själv då det är en av de vanligaste sakerna jag hjälper mina kunder med, styra länkstyrkan inom den egna webbplatsen med hjälp av en smart intern länkstruktur är oerhört viktigt. Jag tror att detta var en bra reminder för många som inte arbetar dagligen med SEO, och hans tal fick en del besökare att ta fram anteckningsblocken vilket alltid är ett bra tecken!
Dela gärna!