Massi Najimi

Massi Najimi – Head of Sales för Top Marketing Group

Publicerat av

I samband med satsningen av Top Marketing Group kom även Massi Najimi in i företaget. Massi kommer bli en nyckelperson i Top Marketing Group (TMG) och axla rollen som Head of Sales på koncernnivå. I Top Marketing Group ingår bland annat Topvisible och Ranktrail. Häng med så får ni lära känna Massi lite bättre och hur hans visioner för företaget ser ut!

Berätta lite om din bakgrund!

På högstadiet gick jag på Söderkullaskolan som även är en internationell skola för elever med föräldrar som är engelskspråkiga. Vår skola introducerade även en bilingual utbildning för svenska elever där vi fick möjligheten att läsa majoriteten av våra ämnen på engelska istället för på svenska. Under högstadiet dök det upp en jobbmöjlighet för min pappa vilket innebar att jag hängde med honom på ett äventyr i Los Angeles under ett par månader. 

Jag blev presenterad en helt annan verklighet, från en ganska så lekfull och mjuk läroplan i Sverige till hård disciplin och strikta regler på skolan i USA.

Jag lärde mig otroligt mycket under min vistelse i USA men framförallt hur svenska skolan skiljer sig mot andra delar av världen. När jag kom hem så valde jag att läsa en utbildning på Malmö latinskola som var EU finansierat. All undervisning var på engelska och vi fick även en Cambridge Certifiering efter avslutade studier, vilket innebär att man blir behörig till alla universitet i England och många andra länder i världen.

Utnyttjade du din Cambridge Certifiering?

Ja, det gjorde jag. Under sista året i skolan fick alla studenter bidrag att göra praktik under två veckor utomlands. Denna gjorde jag i London på en tandläkarklinik där jag jobbade i receptionen. Mina två veckor i London gjorde att jag efter gymnasiet sökte mig till Brunel University i London för att studera vidare.

Massi Najimi Graduation

Jag läste en Bachelor i Business och Management och passade även på att förlänga min vistelse ett år för att studera Masters inom marknadsföring. Väl i UK så blev jag snabbt medveten om att det var inte akademisk engelska jag lärt mig under alla år i skolan i Sverige, och det var framförallt inte brittisk akademisk engelska. Det var minst sagt en utmaning att ställa om.

Efter mina studier sökte jag jobb i UK och var på väg att bli kvar. Till sist bestämde jag mig att ändå flytta tillbaka till Sverige. På något vis kände jag att jag hade samlat på mig så enormt med erfarenhet från andra kulturer, jag hade träffat människor från fjärran öst till fjärran väst. Med så mycket nya insikter, erfarenhet från alla kulturella skillnader och en inställning till hårt arbete så ville jag på något sätt röra om i den svenska grytan där hemma.  

Vad blev ditt första jobb väl tillbaka i Sverige?

Mitt första jobb blev på ProAd, som är ett företag som agerar som en förlängd försäljningsavdelning för uppdragsgivare. Jag jobbade med många olika branscher och företag. Under fem års tid var jag på företaget och blev hårt skolad (den bästa skolan jag kunde ha fått) inom sälj. 

Efter min tid på ProAd så drev jag eget inom försäljning och sälj-konsultering. Jag ville lära mig hur man driver ett företag, allt från bokföring till att hitta kunder. Det gick faktiskt väldigt bra bra för mig men jag saknade ett sammanhang och ett team där man firade framgångar. Efter ca 1,5 år så blev jag kontaktad av min första chef från ProAd som var VD på ehandel.se och fick möjligheten att kliva in som försäljningschef där. 

Kort efter att jag kom in på E-handel blev företaget uppköpt av LRF Media och därav ändrades min roll en hel del. Det var en fantastiskt resa där jag fick möjlighet och bygga upp ett team som skulle jobba med att expanderas på den nordiska marknaden men jag fick också möjligheten att få en hel del resurser för att kunna paketera och erbjuda nya tjänster till våra kunder. Under ca tre år axlade jag rollen som Head of Sales Nordic.

Varför valde du att ta jobbet på Top Marketing Group?

Det började med att jag träffade Magnus Äng (VD för TMG) för att diskutera samarbete mellan E-handel och Topvisible. Magnus berättade då om äventyret som var framför Topvisible med just Top Marketing Group

Det jag fastnade för då var att det redan finns två etablerade verksamheter, Topvisible och RankTrail. Vilket innebär att Top Marketing Group får en stabil grund att stå på i nästa tillväxtfas. I många fall är det ofta grunden som är utmaningen när man ska växa. Det finns även en stark kompetens i huset men framförallt så finns det visioner om hur vi ska fortsätta vara relevanta och innovativa framöver. 

Det är fantastiskt att få komma in i ett sammanhang där det är en så unik kultur!

Att alla anställda dessutom är delägare skapar ett högre syfte att tillsammans förändra. Top Marketing Group har hittat ett bra recept att få med alla på resan! Jag fick även berättat för mig att företaget var på väg mot ett test, nämligen att arbeta fyradagars-veckor. Det sätter ett kvitto på att vi är innovativa och vågar gå mot normen! 

Berätta lite mer om Top Marketing Group.

Top Marketing Group är en företagsgrupp. I gruppen tillhör flera tjänster och produkter. Bland annat så ingår de två företagen Topvisible och Ranktrail i gruppen. Top Marketing Group skapar möjligheter både internt och externt, det finns stor potential att utvecklas inom gruppen. 

Syftet med denna företagsgrupp är att vi ska vara relevanta för hela värdekedjan inom digital marknadsföring. TMG erbjuder en unik kombination. Vi försöker se lösningar över fler delar, vi vill mäta behoven som finns på marknaden så vi kan gå in och vara lösningen.

Hur kommer din roll på företaget att se ut?

Min roll kommer vara att driva och utveckla försäljningen framåt för hela Top Marketing Group. Jag kommer jobba med ett helhetsperspektiv med våra nuvarande och kommande tjänster. Jag hoppas att jag kan ta med min erfarenhet inom e-handelsvärlden så vi fortsatt är relevanta till e-handlare och leverantörer i hela Norden.

⭐️ Dina bästa tips för att bli en bra säljare!

Jag jobbar utifrån 70-20-10:

  • 70 % ska man investera i säkra kort. Här ska man ska göra det som är ens core, alltså genomföra “säkra” aktiviteter som man vet ger effekt efter insatser. 
  • 20 % ska man testa nya sätt och metoder. Här ska man testa nya saker. Men inte helt utanför “boxen” att det är dömt att misslyckas redan på förhand. Testa dina gränser som du inte gör när man betar av säkra kort. 
  • 10 % ska du misslyckas. Om vi misslyckas så lär vi oss och vi skapar samtidigt en kultur där det är okej att misslyckas. Möjligheten att nå en jackpott kan uppstå när vi testar en ide eller ett nytt tillvägagångssätt som döms ut på förhand. 

Som en bra säljare tycker jag att det är viktigt att lära känna sig själv och hitta sin egna approach. Du är en människa och du har med människor att göra. Sälj behöver inte vara så dramatiskt. Speciellt inte om du vet att din lösning och produkt hjälper kunden att nå sina mål. 

Jag brukar inte säga att man stänger en affär, jag menar att man öppnar upp en affärsmöjlighet. Stänger man så stänger man ofta sitt ansvar vidare för kunden och samarbetet man precis har inlett.

Vad drivs du av?

Utveckling, helt klart. Jag sätter upp personliga mål som jag drivs framåt av. Att se den gemensamma resan som vi på Top Marketing Group gör ger mig ett stort driv. Jag drivs av att vi är innovativa. Samtidigt så handlar mycket jag gör om att skapa en trygg framtid för min familj.

Massi tillsammans med familjen

Vad var ditt drömyrke när du var liten?

När jag var lite ville jag bli polis men alla runt omkring mig sa att alltid att jag kommer jobba med business på något sätt då jag även då försökte vara lösningsorienterad. 

Jag har alltid jobbat med försäljning på något vis sen ungdomen. Det började med att sälja bingolotter i mellanstadiet. Det var också hårt arbete för att finansiera en resa till en av världens största turneringar i basket i Göteborg. Majoriteten av mina kunder hittade jag utanför vår Ica-butik. För att särskilja sig från konkurrenterna så erbjöd jag äldre kunder gratis bärhjälp om dem även köpte en lott.  

Vad uppskattar du att göra när du är ledig?

Jag lever småbarnslivet där hemma så mycket ledig tid finns tyvärr inte. Vi bor på landet så att vara ute i naturen med min familj är fantastiskt i sig. Försöker engagera hela familjen i trädgårdsarbetet men det går sådär. MFF ligger mig varmt om hjärtat, så det blir en hel del spring på matcher (eller rättare sagt från mer från soffan och på TV nuförtiden).

Massi-och-småbarnslivet-hemma

Vad är det roligaste med ditt arbete?

Jag gillar att jobba med det långsiktiga perspektivet samtidigt som det kortsiktigt är ett driv i sig. Det är nog variationen jag tycker om. Ofta är jag operativ samtidigt som leder jag mitt team för att nå uppsatta mål. Mitt arbete blir aldrig enformigt, jag kom in i ett sammanhang där grunden, kompetensen och idén finns. Nu ska vi bara verkställa detta!

Att få vara bland så kompetenta människor är fantastiskt, jag lär mig så mycket!

Vad är din främsta kompetens?

Jag är en människokännare. Jag försöker alltid att sätta mig in i motpartens sida så jag förstår vem jag ska samarbete med. Förstår man sina kunder så kommer man långt, det är då man kan börja bygga relationer över tid. Jag vill att våra kunder ska bli hjältarna i våra framgångsrika samarbeten.


Vill du snacka mer med Massi? Han snackar gärna fotboll eller berättar mer om satsningen med Top Marketing Group. Skriv några rader här 😀

Dela gärna!

Tags: , ,

Tags: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *