Så genomför du ett webinar!

Så gör du webinar! (Webinarguide 2024)

Lästid: 9 minuter

Uppdaterad 2024-01-21

Hur gör man ett webinar? Ja, det är enklare än vad många tror och här får du alla tips som du behöver.

Allt du behöver för att genomföra ett webinar är deltagarna, en dator, kamera, mikrofon, en webinarplattform och en plan. Därefter kan du växla upp när du är redo med bättre kamera, mikrofon och ljussättning.

Dina webinar kan du sända live eller vara ondemand. Och webinar är en av de bästa metoderna för Lead Generation, och då framförallt vid B2B Marknadsföring och Content Marketing.

Här får du reda på allt som du behöver veta om hur man genomför webinar!

Vad är ett webinar?

Webinar påminner om seminarium, en föreläsning fast i digital form. Du genomför ett webinar framför en kamera istället för en fysisk publik och innehållsmässigt så påminner de om varandra. Du bjuder in din publik till att se ett live-webinar eller ett förinspelat (ondemand).

Under webinaret presenterar du ditt innehåll, exempelvis en presentation (Video, PowerPoint, Google Presentation etc.) eller visa något på din skärm (något på din webbrowser, exempelvis en webbplats eller ett program).

Vad passar dig bäst, live webinar eller ondemand?

Vad är ett Live-webinar?

Under ett live-webinar så ser dina deltagare dig i realtid och du kan då låta deltagarna vara delaktiga genom att ställa frågor via chat. Ett Live-webinar går att sända (streaming) via webinarplattformar som Teams, Zoom, Restream och WebinarJam. Flera webinarplattformar kan dessutom sända direkt i externa kanaler som på YouTube, Instagram och Linkedin.

Vad är ett Ondemand-webinar?

Ett Ondemand-webinar är ett förinspelat webinar som du kan välja att låta dina deltagare se när de vill. Du kan ha det på en landningssida och låta de som vill se webinaret, registrera sig först för att sedan se på din förinspelade webinar.

Du kan även låta ditt live webinar ligga kvar på eller ladda upp det på olika kanaler, exempelvis på YouTube. Du kan använda ditt inspelade webinar som det är eller redigera det och klippa ihop det på ditt vis. 94% av marknadsförare använder sina live-webinar som ondemand-webinar (källa: ReadyTALK), oftast har det sänts live och sedan låter man inspelningen ligga kvar.

Varför ska man hålla webinar?

Det finns flera fördelar med att genomföra webinar, du kan bygga räckvidd, positionera ditt varumärke och ha det som en del i din Content Marketing, Lead Generation och öka kundlojalitet. Och så många som 70% av B2B-företagarna deltar i webinar för att få tips och lära sig ‘best practise’ (källa: Search Engine Journal).

73% anser att webinar är bästa metoden för leadsgenerering

Webinar är en av de bästa metoderna vid Lead Generation, vi har skrivit om detta tidigare. 73% av B2B-marknadsförare anser att webinar är den bästa metoden för leadgeneration (källa: GoToWebinar), ebinar och många fler tips på leadgenerering hittar du här. Med webinar får du chansen att presentera din kunskap och ha det som en del i din Content Marketing. Deltagarna blir leads när de anger sina kontaktuppgifter för att delta och du kan sedan använda dessa för att bearbeta leadsen till att bli kunder.

Under bearbetningen av leads så kan nya webinar stötta ditt arbete, sk Lead Nurture. Och dina webinar kan stärka säljarnas dialog med potentiella kunder och påverka dom till att närma sig ett köpbeslut.

Webinar är även en bra strategi för att stärka sin relation till befintliga kunder om ni delar med er av insikter som gör att kundernas förtroende ökar för er.

Hur gör man ett webinar?

Att genomföra ett webinar kräver lite planering och som med mycket annat, när man väl har gjort ett par stycken så får man rutin på det.

Först och främst behöver du ha utrustning som en dator, webkamera, ett program för att genomföra ditt webinar, belysning och mikrofon. Du kan börja väldigt enkelt och du kommer långt med din webkamera i datorn och ditt headset som du använder till din telefon. Utöver all utrustning så behöver du deltagare såklart. Du behöver också marknadsföra ditt webinar så du får deltagare.

I korta drag så behöver du göra följande;

  • Planera ditt webinar
  • Ha rätt utrustning
  • Landningssida med registreringsformulär
  • Marknadsföra ditt webinar
  • Omvandla deltagarna till Leads

Här går vi igenom allt du behöver tänka på för att komma igång!

 

Ladda ner vår sammanfattade checklista – där hittar du allt du behöver för att genomföra ett webinar!

 

 

Planera ditt webinar

Innan du påbörjar marknadsföring av ditt kommande webinar så gäller det att planera innehållet. Först bör du fundera på vem som är din huvudmålgrupp för webinaret och vad som kan locka dom till att delta. Få anmäler sig till webinar för att lyssna på när någon vill sälja en produkt eller tjänst, däremot är de flesta mottagna för nya insikter och kunskap som kan hjälpa deltagarna i sin vardag.

Du bör ställa dig frågor om vad som är aktuellt just nu inom ett specifikt område och vad din målgrupp vill lära sig.

Hur många ska genomföra webinaret?

Ett tips är att vara flera deltagare som står framför kameran, minst två stycken. Ni kan exempelvis ha en expert som intervjuas av en annan kollega och att vara två blir mer dynamik. Ni kan även vara fler än två och med vissa webinarplattformar kan man bjuda in deltagare digitalt så att ni kan styra när en extern expert ska släppas in och delta med sina kunskaper.

Ta fram ett manus

Tänk även på att göra ordentlig research innan och skapa ett enklare manus. Ert manus kan bestå av stödpunkter med olika frågor som ni ska ställa till experten. Och ni bör även planera och producera eventuella bilder och videos som ska visas i webinaret.

Kom ihåg att skapa ett manus till ditt webinar.

Det är helt ok att ha punkterna nedskrivna på klassiska lappar och tänk då på att ha ett fåtal punkter eller endast en punkt per lapp, då blir det oftast enklare att ha koll på var i manuset som ni befinner sig. Det finns såklart mer avancerade lösningar än detta som exempelvis sk. prompters men då har man blivit mer avancerad i sina webinar.

Landningssida med formulär för registrering

Du behöver en landningssida för ditt webinar där deltagarna kan registrera sig. Landningssidan kan vara enkel i sin form med en kort text om webinarets innehåll och när det ska genomföras.

Din landningssida kan du ha på er webbplats och göra väl synlig i menyn och på startsidan från den dagen som man kan anmäla sig.

Du får välja om ni ska en och samma landningssida för alla era webinar eller om ni ska skapa unika landningssidor för olika ämnen. Det finns sökningar på Google efter webinar och inom olika ämnen så det kan vara klokt att skapa unika landningssidor där man kan anmäla sig och som är sökmotoroptimerade för relevanta sökningar.

Hur många landningssidor ska ni har för webinar?

De som söker på webinar inom ett ämne är ute efter att lära sig mer och kan även stå inför ett köpbeslut inom kort. Se till att ha webinar synligt på er webbplats och på så vis kan ni visa alla era besökare va  ni gör och det kan öka er trovärdighet.

Annonsera i digitala kanaler mot din målgrupp

För att locka deltagare till ditt webinar så behöver du nå dina målgrupper, väcka deras intresse och locka dom till att registrera sig. Detta gör du enklast genom annonsering i de digitala kanaler där dina målgrupper rör sig och med en målgruppsinriktning mot de som du vill nå.

Du kan även publicera organiskt innehåll med länkar till anmälningssidan i era digitala kanaler i sociala medier så att era följare kan attraheras, men det är en svår metod för att få en ordentlig räckvidd utan annonseringen.

Bjud även in dina existerande leads och kunder till webinaret genom epost men låt de anmäla sig via ett anmälningsformulär för att ha kolla på vem som deltar.

Utrustning för webinar

För att genomföra ett webinar så behöver du lite utrustning som vi kommer att gå igenom här. Du behöver bland annat;

      • webinarplattform (streamingprogram)

      • kamera

      • mikrofon

      • belysning

      • backdrop

    Här går vi igenom lite olika alternativ som inte kräver så stor investering men även lite mer om du vill satsa på en högre nivå.

    Välj rätt webinarplattform

    Idag kan du streama med mängder av olika program och du har säkert deltagit i möten via Zoom och Microsoft Teams. Dessa fungerar även till att genomföra webinar och du kan ställa in vad deltagarna ska kunna göra innan.

    Vill du ha mer proffsigare program för dina webinar som endast är avsedd för detta så har du Restream, Webinar Jam eller StreamYard. Dessa tre kan du designa lite som du vill med egna logotyper, grafiska element och har alla chatfunktioner. Du kan sk ‘lower third’ med namn som syns nere i ena hörnet, likt som man har på nyhets-TV. Med dessa program så kan du även koppla ihop dom med dina konton i digitala kanaler som Linkedin, facebook och YouTube och streama ditt webinar även där via ditt program.

    Vi använder Restream för våra webinar på Topvisible och det kostar från ca. 170 kr/månad, och de andra nämnda programmen ligger i samma nivå.

    Välj rätt webinarplattform

    Om du vill ha ett gratis program så fungerar även Google Meet och du kan dela länken med deltagarna strax innan mötet. Du kan ställa in så att deltagarnas mikrofoner och kameror är avstängda under hela webinaret om du inte vill att deltagarna ska synas och kunna störa.

    Din Kamera – börja enkelt och avancera sen

    Din webkamera som är inbyggd räcker långt för nybörjare till webinar men vill du avancera så finns det egentligen ingen övre gräns. Ett steg efter din webkamera är en extern webkamera som är mer avancerad än den som är inbyggd i din dator. En väldigt bra webkamera är Logitechs Ultra Brio 4K som finns från ca 1.000 kr.

    Satsa på rätt kamera till ditt webnar. Du kan börja med en webcam men bör gå upp till en DSLR-kamera när du vill får riktigt bra bild.

    Om du vill satsa på ännu bättre kvalitet så satsa på en DSLR-kamera som kan kopplas direkt till din dator eller via en Elgato cam link, för bättre kvalitet. Det finns en uppsjö av kameror men en riktigt bra som har realtids autofocus och kan ge dig ett bra skärpedjup (blurrig bakgrund) är Sony A6100 som du kan hitta från ca 8.000 kr

    En annan som också är bra för webinar och även fungerar bra för fotografering är Sony A7 IV och tillsammans med objektivet FE 50 mm f/1,8 så kan du får ett bra skärpedjup i bakgrunden (blurrig bakgrund).

    Mikrofon till webinar

    Som en start kan du använda ditt headset som du använder till din telefon även till webinar, exempelvis Apples EarPods. När du vill satsa vidare så finns det en hel djungel av mikrofoner och en enkel uppgradering är en skrivbordsmikrofon exempelvis en snowball för mindre än 1.000 kr.

    Om du vill öka nivån på kvalitén ytterligare så är Røde en bra väg, exempelvis Røde Wireless Go II 2-to-1. Dessa är trådlösa och du kan både spela in på dom men även koppla de till din dator för livestream till ett webinar. Här hittar du Røde Wireless Go II 2-to-1.

    Belysning vid webinar

    Ljuset är en viktig aspekt och du kan även här börja enkelt och växla upp tekniken med framgångarna. När du vill uppgradera så är en LED-ringlampa en bra start och de kan du hitta från ca 1.000 kr. När du vill satsa på ännu vassare belysning så finns det bra LED-belysning från 2-3.000 kr och sedan finns det ingen gräns.

    En proffsigare utrustning är sk softbox där du kan styra både ljusets styrka och värmen, dvs om det ska en varmare känsla likt ljuset från ett levande ljus eller mer likt sjukhusljuset.

    Det finns ingen rätt eller fel när det gäller belysning, LED eller Softbox är egentligen vad man föredrar. Har du ont om utrymme så kan LED vara fördelaktigt eftersom det tar upp mindre plats.

    Vilket ljus ska du ha? LED-belysning eller Softboxar?

    Bakgrund med eller utan backdrop

    Bakgrunden vid webinar kan vara en sk backdrop där du använder pappmaterial i valfri färg, dessa hängs upp och kostar från 800 kr per rulle. Men det kan fungera lika bra med en målad vägg eller en gardin bakom dig.

    Börja enkelt, med en målad vägg eller gardin och växla upp med backdrops när du vill växla upp.

    Bearbeta dina leads från webinaret

    Syftet med webinaret är oftast att rekrytera leads och bearbeta existerande leads samt kunder. Börja med att tacka för deltagandet, gärna samma dag eller någon dag senare. Detta görs enklast via email och de som ni känner kan ni ringa och fråga om feedback.

    Bearbetning av leads kan göras enkelt med en chansning genom att mejla och ringa dom efter webinaret. Risken är stor att merparten inte är intresserade av vidare dialog just då men då kan ni notera när det finns en lämpligare tidpunkt.

    Med marketing automation så kan ni bearbeta era leads (lead nurture) mer raffinerat och då kommer ni troligen också att få bättre utfall på sikt och utnyttja era säljresurser på ett mer effektivt sätt.

    Ladda gärna ner vår sammanfattade checklista – där hittar du allt du behöver för att genomföra ett webinar! Lycka till!