Q_A Inbound Marketing

Q/A Inbound Marketing – 17 frågor och svar!

Lästid: 7 minuter

I det här blogginlägget får du ta del av 17 frågor och svar om Inbound Marketing som är ställda direkt utav våra följare. Det är frågor som rör marknadsföringsmetoden Inbound Marketing och det sträcker sig allt ifrån Marketing Automation, personas till lead scoring! Saknar du någon fråga? Mejla mig så lägger jag till den!

Här kan du se vår Q/A Inbound Marketing i videoformat: 

Klicka dig enkelt fram mellan alla 17 frågor här 👇

  1. Vad är Inbound Marketing?
  2. Passar Inbound Marketing mitt företag?
  3. Är Inbound Marketing för både B2B och B2C?
  4. Kan man jobba med Inbound Marketing på egen hand?
  5. Vad kostar Inbound Marketing?
  6. Vad är skillnaden på SEO och Inbound Marketing?
  7. Vad är skillnaden på Marketing Automation och Inbound Marketing?
  8. Vad är Marketing Automation?
  9. Vad är en persona?
  10. Vilka resultat kan jag åstadkomma genom att implementera Inbound Marketing?
  11. Hur lång tid tar Inbound att implementera?
  12. Vilken typ av content ska jag skapa?
  13. Varför ska man ha en blogg?
  14. Vad är lead scoring?
  15. Är Marketing Automation samma sak som Email Marketing?
  16. Tre vanligaste misstagen med Inbound Marketing?
  17. Hur kommer jag igång med Inbound?

Bonus – boka demo av HubSpot!

1. Vad är Inbound Marketing?

Kort och gott skulle jag säga att Inbound Marketing är en leadsgenerande marknadsföringsmetod. Inbound som metod fokuserar på att utbilda och hjälpa våra potentiella kunder genom hela köpresan. Inbound är uppdelat i tre olika steg;

  • Attrahera besökare till sin webbplats ( via ex. sociala Medier, bloggartiklar och SEO)
  • Engagera besökare så de konvertera från okända till leads (via ex. formulär, CTAs och landningssidor)
  • Bearbeta leads till kunder (via ex. Marketing Automation)

Läs mer om Inbound Marketing här.

Inbound Marketing

2. Passar Inbound Marketing mitt företag?

Inbound Marketing passar nödvändigtvis inte alla företag. Men generellt sätt om ditt företag har en längre köpprocess så passar Inbound utmärkt. Allt ifrån 1 vecka till 1 år egentligen. 

Köper man något som kostar lite mer än det vardagliga, så gör man oftast mer research också. Du lägger mer tid och energi innan du gör ett köp helt enkelt. Om jag köper en tröja på H&M så är det inte så mycket tanke bakom det men om jag ska köpa en bil eller en dyrare resa så lägger jag både tid och energi på research, jag vill gärna läsa på om produkten och kanske ta del av recensioner.  Jag vet heller kanske inte vilken bilmodell jag vill ha eller vilket resmål som faktiskt passar bäst just nu. Och i denna fas hjälper Inbound Marketing till! 

Inbound Marketing är en process som genererar resultat och leads över tid. Det kräver lite tålamod, men efter cirka 12 månader kommer man börja se fantastiska resultat! 

3. Är inbound marketing både för B2B och B2C?

Absolut! Det fungerar fint för både b2b och b2c. Inbound handlar om att ta kontakt med kunden först när den själv har visat intresse för ditt företag. Jobbar du med Inbound Marketing handlar det om att skapa värde för dina besökare, oavsett om du jobbar med B2B eller B2C. 

4. Kan man jobba med Inbound Marketing på egen hand?  

Visst kan man det! De flesta föredrar ändå att låta en byrå sköta allt eller kanske delar utav det. Det beror nog helt enkelt på att det är många olika bollar att ha i luften samtidigt. Det är trots allt en heltäckande strategi så du behöver lära dig allt ifrån det tekniska, skriva och skapa content, design, SEO, sociala medier till marketing automation. Jobbar du med en byrå så får du ett eget team som är experter på varje område och håller sig uppdaterade. Det är så klart viktigt att hitta en byrå man trivs bra med!

Har man mycket tid och resurser inhouse så kan man absolut jobba med Inbound Marketing på egen hand! Använder man sig dessutom av exempelvis HubSpot så finns det väldigt mycket lärdom och hjälp att hämta där.

5. Vad kostar Inbound Marketing?

Det beror på vilket verktyg du väljer att investera i och det finns en mängd olika att välja mellan. Det som kostar är verktyget du väljer och resurserna du behöver för att utföra arbetet.

Ett exempel är HubSpot och även här är det svårt att svara direkt på frågan då det är flera olika faktorer som är avgörande. Du kan välja att köpa olika licenser i HubSpot – Marketing, Sales eller Service. Läs mer här.

6. Vad är skillnaden på SEO och Inbound Marketing?

Inbound Marketing är en heltäckande marknadsföringsstrategi och SEO är en del av den strategin.

Q/A Inbound Marketing

7. Vad är skillnaden mellan Marketing Automation och Inbound Marketing?

 Inbound är din marknadsföringsstrategi och Marketing Automation är en del av det. Och kanske en av de större delarna skulle jag säga. Marketing Automation är också det som de flesta är intresserade av och vill komma igång med. Och med all rätt, för det är otroligt effektivt med Marketing Automation! 

8. Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är en stor del av din Inbound Marketing-strategi. Rent tekniskt är Marketing Automation en mjukvara som hjälper dig att automatisera och effektivisera dina marknadsföringsaktiviteter. Man kan säga att det är automatiserade åtgärder/uppgifter som utlöses baserat på en besökares beteende eller kontaktinformation.

Att arbeta med Marketing Automation gör det möjligt att nå ut med rätt budskap till rätt person. Du kan dela upp dina leads utifrån bransch, relevans eller vart i köpresan de befinner sig. Sedan kan du bearbeta dem helt automatiskt fram tills att de blir ett SQL (Sales Qualified Lead).

7 tecken att du borde använda Marketing Automation!

9. Vad är en persona?

En persona är egentligen en slags representant av ditt företags idealkund. Många brukar veta vad en målgrupp är och för att förtydliga så är inte persona och målgrupp samma sak. Jag brukar säga att din persona gör din målgrupp mer levande. En målgrupp är precis som det låter, baserat på en grupp med människor medan en persona är en endaste individ. 

Läs mer om personas här.

10. Vilka resultat kan jag åstadkomma genom att implementera Inbound Marketing?

Det skulle vara så fantastiskt om jag kunde säga att såhär är det! Men tyvärr finns det inget bra eller rätt svar på detta. Men däremot finns det ju statistik som kan berätta för oss hur det kan tänkas bli. 

Inbound Marketing har trots allt funnits sen 2005 och begreppet myntades utav HubSpot. Dom själva säger att du får en fördubbling av trafiken efter ett års aktivt arbete med Inbound. Detta är baserat på deras kunddata, här kan du läsa mer om det.

11. Hur lång tid tar Inbound att implementera?

Det tar en stund att komma igång med sin strategi. Du ska bland annat identifiera din köpresa, dina personas samt skapa en contentplan. En enkelt svar så tar det omkring två månader att få allt på plats, and then you’re good to go! 

12. Vilket typ av content ska jag skapa?

När du producerar innehåll måste du tänka på vilken typ av innehåll som människor faktiskt söker efter. Idag är det väldigt lätt att hitta innehåll som blogginlägg, whiteguides, etc. Och väldigt bra innehåll dessutom!  Så först och främst, ha din sökordsanalys på plats och sedan när du börjar skapa content bör du ha dina personas och din köpresan i åtanke. 

Nedladdningsbart innehåll är din nyckel för att fånga leads

Inbound Marketing

13. Varför ska man ha en blogg? 

En stor del av Inbound Marketing är just att skapa och sprida innehåll. En blogg hjälper dig både att driva trafik men också att konvertera din trafik till leads. På något vis måste du erbjuda content som besvarar människors funderingar genom hela köpresan och finns inte du där i sökresultatet så kommer dom gå till dina konkurrenter istället. 

Har du inte en blogg skulle jag starkt rekommendera att skaffa en! 

14. Vad är lead scoring?

Lead Scoring är ett slags poängsystem för att kvalificera dina leads. Genom att tilldela både positiva attribut (pluspoäng) och negativa attribut (minuspoäng) till dina webbplatsbesökare kan du enklare se vilka av dina leads som är kalla, aningen varma eller superheta. Du kan se lead scoring som en typ av måttstock, vilka är köpredo och vilka behöver bearbetas ytterligare?

När du anser att ett lead är köpredo, ett så kallat SQL (Sales Qualified Lead) kan din säljavdelning eller en specifik person få en notis. Detta sker helt automatiskt.

Inbound handlar om att ta kontakt med de som redan visat intresse för dig och med Lead Scoring och Marketing Automation kan du lyckas höra av dig till rätt person i precis rätt ögonblick.

15. Är Marketing Automation samma sak som Email Marketing?

Nej, det är det inte. Email Marketing är mejl som skickas ur ett marknadssyfte medan marketing automation, som vi nämnde innan är automatisering av exempelvis mejl. 

16. Tre vanligaste misstagen med Inbound Marketing?

  • Personas. Du har inte gjort dina personas eller eller du har inte gjort dom tillräckligt noga. Vad engagerar din målgrupp? I vilket köpstadie befinner de sig i?
  • Sökordsanalys. Vet du vilka termer din målgrupp söker på? Vilka uttryck använder de sig av? Vilka frågeställningar har de? Genom att analysera detta ser du till att ditt content blir värdeskapande för dem genom att besvara eventuella frågor som de kan tänkas söka sig fram på.
  • Teknisk analys. Hur ser din webbplats ut? Finns det konverteringsmöjligheter? Har du konverteringsmöjligheter för alla personas i alla steg i kundresan? 

17. Hur kommer jag igång med Inbound?

  1. Jag skulle rekommendera att börja läsa på om Inbound Marketing. Fundera sedan på vilket verktyg du vill investera i. Det finns en mängd olika på marknaden.
  2. Sätt upp ett team på företaget som kommer jobba med detta.
  3. Börja med att se över ditt nuvarande content, vad är bra? vad är sämre? Plocka ut guldet och uppdatera det andra som behövs.
  4. Definiera dina mål och identifiera ditt företags personas och köpresa.

Eller… låt en byrå sköta jobbet!

Vill du ha en demo av HubSpot?

HubSpot är ett kraftfullt CRM och verktyg för Inbound Marketing. Jag visar dig gärna hur det fungerar – klicka på knappen och boka in en tid direkt tillsammans med mig!

New call-to-action

 


Caroline Skogh

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *