Inbound Marketing-kampanj

6 steg för att lyckas med din Inbound Marketing-kampanj!

Lästid: 3 minuter

Vad är en Inbound Marketing-kampanj? Kort och gott så är det en content-fokuserad kampanj. Men om vi backar bandet lite och börjar med att formulera vad Inbound Marketing är så kommer du enklare förstå vad en Inbound-kampanj handlar om.

“Inbound Marketing är en marknadsföringsstrategi som handlar om att attrahera rätt besökare till din webbplats genom värdefullt content, för att sedan fortsätta att bearbeta dessa leads och guida dem längre fram i köpresan. Det gör du med ännu mer värdefullt och relevant innehåll, som utbildar och inspirerar dina leads. Med Inbound Marketing når du ut med rätt budskap, vid rätt tillfälle till rätt person.”

Vad är en Inbound Marketing-kampanj?

Det är en kampanj som fokuserar på värdefullt och relevant content med målet att attrahera nya leads till ditt företag. Inbound-kampanjer fokuserar vanligtvis på att besvara dina personas frågor och funderingar som dyker upp under köpresan. Till ditt content jobbar du med leadsgenererande-resurser som exempelvis formulär, CTAs, landningssidor samt möteslänkar och chatt.

För att skapa en Inbound Marketing-kampanj (och lyckas med den) krävs det att du har några komponenter på plats. Här guidar jag dig steg för steg!

New call-to-action

 

1. Definiera personas

Vem vill du prata med? Innan du börjar skapa din kampanj bör du veta vem det är du vill nå ut till. Du vill inte sälja allt till alla och alla kommer inte vilja köpa din produkt eller tjänst. Det är tyvärr den hårda sanningen. Genom att jobba med personas kommer du lyckas nå ut med rätt budskap, vid rätt tillfälle till rätt person.

Allt du behöver veta om personas – på 3 minuter!

2. Sätt upp SMARTA-mål

Vad är syftet och målet med din kampanj? Genom att jobba med SMARTA-mål kommer du enklare kunna få fram ett konkret resultat, som också blir mycket roligare att dela med sig utav.

3. Skapa ditt erbjudande

Time to be creative! Nu ska du skapa ditt erbjudande. Ha din persona i åtanke och fundera på vart i köpresan hen befinner sig. Skapa därefter ett content-erbjudande som är värdefullt och relevant – det kan vara allt ifrån en checklista (hint, testa länken nedan), en guide eller en video.

New call-to-action

Detta placerar du sedan på en landningssida som är “låst” bakom ett formulär. En fördel för båda parter! Ditt lead får content som hjälper till med ett problem eller frågeställning och du får deras kontaktuppgifter i ditt CRM-system som tack.

4. Addera Marketing Automation

När en besökare har konverterat på din sida och lämnat ifrån sig kontaktuppgifter vill du så klart fortsätta värma upp ditt lead. Bara för att någon har laddat ner en guide som du har skapat är personen nödvändigtvis inte köpredo, än så länge klassas personen som ett MQL (Marketing Qualified Lead). Planera och bygg upp dina automatiska flöden för att kvalificera dina leads. Anpassa dina flöden utifrån dina personas och köpresan.

7 tecken att du bör använda Marketing Automation.

Inbound Marketing-kampanj

5. Skriv ett blogginlägg

En blogg är en bra start för att få ut ditt content på och ta besökaren vidare till din landningssida. Glöm inte bort att SEO-optimera ditt inlägg och placera ut din CTA. Vill du läsa mer tips kring blogginlägg? Spana in detta!

6. Väv in Sociala Medier

När du har skapat den här fantastiskt Inbound Marketing-kampanjen vill du så klart att människor ska få ta del av den. Dela din blogg och ditt erbjudande i sociala medier för att driva trafik. Och glöm inte bort – the power of advertising! Överväg att ge ditt inlägg en extra boost så att det når ut till fler.

 

New call-to-action