email marketing 20 tips som driver resultat mobil i hand

Email marketing tips som driver resultat! [Guide]

Lästid: 6 minuter

Email marketing – En väg rakt in i din målgrupps personliga space. Det ger dig möjligheten att bli en del av din målgrupps vardag, inte bara ett företag de handlar av. 

Att arbeta med inbound marketing innebär bland annat att skicka emails till personer som faktiskt vill höra från dig. Även när nya marknadsföringskanaler dyker upp, fortsätter e-postmarknadsföring att vara en pålitlig motor för att generera leads, potentiella kunder och omvandla dem till lojala kunder – både inom B2B och B2C. 

Enligt en undersökning av HubSpot är du i gott sällskap när du håller e-postmarknadsföringens fana högt. Imponerande 94% av marknadsförarna anser att e-postmarknadsföring är en effektiv metod för att uppnå deras affärsmål. Det är inte bara en siffra; det är ett bevis på att e-postens kraft sträcker sig långt bortom enkla meddelanden.

Så, om du strävar efter att lyfta din email marketing till nya höjder – Häng med när vi utforskar de mest effektiva tipsen. Låt oss tillsammans skapa en strategi som inte bara når ut, utan också engagerar.

Vi delat in prosessen i 3 steg – Bygg din email-lista, Bibehåll en välmående maillista och Skicka värdefulla mail!

bygg din email lista B2B

BYGG DIN EMAIL-LISTA

  1. Respektera gällande lagstiftning: Följ Sveriges och EU:s lagar om personuppgiftsskydd och e-postmarknadsföring. Se till att din registreringsprocess följer GDPR och följ CAN-SPAM reglerna. Se till att du har tillstånd från mottagarna att skicka e-post till dem.
  2. Köp eller låna aldrig en lista: Kan leda till låg open rate, dålig varumärkesupplevelse m.m.
  3. Sätt upp Double Opt-in: Förhindrar att användare skriver in falska/icke fungerande emailadresser, samt tränar deras emailprogram att känna ingen värdefulla mail från ditt företag.  
  4. Skapa en Leadsmagnet: Skapa och kommunicera ett erbjudande som är tillräckligt värdefullt för att användaren ska ge sin mail i utbyte.  
  5. Delning: Gör det enkelt för mottagaren att vidarebefordra ditt mail till en kollega eller vän. Som i sin tur förhoppningsvis finner det tillräckligt värdefullt för att börja prenumerera själv.

 

Podcast digital marknadsföring med Topvisible

Gillar du att lyssna på podd?

Vill du veta mer om email marketing?

Spana då in poddavsnittet “Effektiv email marketing – 8 Best practices!” i vår podd Digital marknadsföring med Topvisible. Lyssna, börja maximera din email-marknadsföring och öka din ROI idag!

 

email marketing och värdefullt content

BIBEHÅLL EN VÄLMÅENDE MAILLISTA

  1. Var inte rädd att städa din kontaktlista: Ta bort emails som bouncar och adresser som aldrig öppnar dina mail. På så sätt behåller du ett bra domän-rykte och undviker att till sist klassificeras som SPAM på grund av dåligt engagemang. Om en kontakt inte har öppnat de senaste 10 e-postmeddelandena bör den tas bort från listan för att hålla den relevant. En rensning bör göras var 6-12 månader.
  2. Segmentera din maillista: Dela upp din lista baserat på olika kriterier. Exempelvis baserat på; framförallt beteende (befintliga kunder och icke kunder, köphistorik, lojala kunder m.m.), men även intresse, ålder, bransch m.m. Detta gör det möjligt att skicka mer relevanta och personliga meddelanden till varje grupp. Detta gör det enklare att leverera ett värde för ditt lead och målgrupp. Vilket i sin tur ökar din ROI. 
  3. Ha en tydlig avprenumerationsprocess: Låt mottagarna enkelt kunna avprenumerera om de inte längre vill ta emot e-post från dig. Detta hjälper till att bygga förtroende och undvika att hamna som skräppost.

Bibehåll en välmående maillista

SKICKA VÄRDEFULLA MAIL

  1. Ha ett tydligt syfte med ditt mail: Skicka inte mail utan att ha ett syfte bara för att det tvunget ska skickas ut något. 
  2. Personlig touch: Skapa en personlig koppling i mailet för att bygga relationer. Adressera mottagaren direkt och använd avsändarens riktiga namn. Gör meddelandet personligt och engagerande. Undvik noreply-e-postadresser för att inte låta opersonlig.
  3. Använd en tydlig och engagerande ämnesrad: Ämnesraden är det första mottagarna ser. Den ska vara informativ och intressant nog för att mottagaren ska öppna. Gör rubriken lockande och använd 50 tecken eller färre. Viktigt är också att leverera värdet i mailet som du lovar i din ämnesrad. 
  4. Förhandsvisningstext: Håll den kort och intressant, med max 50 tecken, för att supporta din ämnesrad, visa mailets värde och locka mottagaren att öppna det. 
  5. Undvik spam-ord och triggerfraser: Undvik ord och fraser som kan utlösa spamfilter. Till exempel: “gratis”, “klicka här”, “köp nu”, etc.
  6. Använd företagets designregler: Låt text, bilder och färger spegla företagets profil. Ha en tydlig CTA-färg och överanvänd inte den. 
  7. Använd inspirerande och relevanta bilder:  Emails med för mycket text och för lite bilder kan lätt få din mottagare att tappa intresse och engagemang. Spara text för djupare information till din landningssida du länkar till från mailet. Glöm inte att länka dina bilder!  
  8. Håll huvudbudskapet och din call-to-action synlig i den övre delen av ditt mail: Gör den viktigaste  informationen synlig för läsaren så tidigt som möjligt = Scrolla så lite som möjligt.
  9. Inkludera tydliga CTA:s (Call to Action): Berätta för mottagarna vad du vill att de ska göra och gör det tydligt och lockande. Använd dig av primär och sekundära CTA:s. Gör det tydligt vilken som är den viktigaste CTA-knappen. Vi rekommenderar en tydlig CTA för ditt mail. Inkludera tydliga textlänkar (ankartexter). 
  10. Optimera för mobilen: Se till att dina e-postmeddelanden är responsiva och ser bra ut på mobila enheter. Många mottagare öppnar sina e-postmeddelanden på sina smartphones.
  11. Optimera landningssidan: Om ditt e-postmeddelande innehåller en länk till en webbplats, se till att den är relevant, användarvänlig och snabbladdande.
  12. Förhandsgranska: När du känner dig klar med ditt mail – förhandsgranska alltid. Skicka ett test-mail till dig själv och se så att allt är korrekt och alla länkar på plats innan du skickar iväg till din lista. 
  13. Testa och mät: A/B-testa olika element som ämnesrader, CTA-knappar och innehåll för att se vad som fungerar bäst för din målgrupp.
  14. Följ upp och analysera resultaten: Utvärdera dina e-postkampanjer regelbundet för att se vad som fungerar och vad som kan förbättras.
  15. Marketing automation: Använd automatisering för att skicka välkomstmeddelanden, påminnelser, födelsedagshälsningar och andra relevanta meddelanden. Implementera workflows i verktyg som HubSpot för att sätta upp flöden som sparar tid och effektiviserar processen.

 

tips copy email B2B

Bonus: 3 Email Copy tips!

#1 Håll det enkelt – Använd korta meningar och var inte rädd för att använda mycket “luft” emellan dina texter.

#2 Skriv för din målgrupp – Som jag nämnde tidigare, segmentera din lista till fler relevanta listor. Detta gör det enklare att skriva mer specifikt för din målgrupp och persona. 

#3 Kommunicera one-to-one – Kommunicera på ett vänligt sätt. Det är alltid ett vinnande koncept, både för att bygga starkare relationer till din mottagare och för att förhindra att ditt mail klassas som SPAM.   

 

Komma igång email marketing b2b

Email marketing – Var börjar man?

  1. Ha ett verktyg på plats som kan hantera dina kontakter och dina email marketing insatser. Som exempelvis; Hubspot, Mailchimp m fl.
  2. Skapa en form av leads-magnet som levererar ett värde för din målgrupp. Exempelvis en nedladdningsbar whitepaper med mycket värdefull information (Så mycket att du nästan skulle vilja ta betalt för den helst 🙂 )
  3. Distribuera din leads magnet. Genom ett formulär via exempelvis din webbplats, annonsering på sociala medier och QR-kod på events och mässor.

Sociala medier och andra kanaler i all ära, men bygg inte din business på lånad mark. Med epostmarknadsföring samlar du in first-party data genom egna formulär och behöver inte jämt och ständigt rätta dig efter de senaste algoritm-ändringarna. 

Email marketing är en del av din inbound strategi och behöver inte vara en så stor investering. Gör du det rätt har du dessutom stor potential att leverera bra ROI. 

Så vad väntar du på!? 🙂 Börja bygga din email-lista och ha den redo när du ska lansera något, har en specifik kampanj, vill sälja och framför allt – har något värdefullt att dela med dig av!

Vill du prata mer email marketing och strategi så hör av dig till mig eller min kollega!

Eller fyll i formuläret nedan.

Lycka till! 🤩