email marketing best practices

Email Marketing Best Practices – som ger dig resultat 2022!

Lästid: 4 minuter

Email Marketing får inte riktigt den uppmärksamhet som andra marknadskanaler får, och det är inte lika trendigt som TikTok men det är fortfarande ett fantastiskt sätt för dig som B2B-företagare att generera leads och konvertera prospects. Email Marketing är inte en så stor investering och gör du det rätt har du dessutom stor potential att leverera bra ROI. Låt email bli en del av din strategi 2022!

Med det sagt tänkte jag dela med mig av 8 Best Practices för Email Marketing så du kan börja generera leads till ditt företag. Häng med!


Email Marketing Best Practices

  1. Köp inte dina email-listor
  2. Undvik att använda no-reply som avsändare
  3. Rensa din kontaktlista regelbundet
  4. Skriv en klockren rubrik
  5. Håll ditt mejl 500-650 pixlar brett
  6. Sätt en personlig touch på dina email
  7. Använd automatiska svar när du får opt-ins
  8. Skapa en Marketing Funnel

email marketing best practices

 

1. Köp inte dina email-listor!

Detta kan kännas som en självklarhet men den är fortfarande värd att lyfta och repetera. En kampanj i email marketing är helt avgörande av din open rate – om du väljer att köpa en lista med e-postadresser istället för att skicka email till människor som vill höra från dig och som du har haft en tidigare interaktion med, kommer du snabbt se ett dropp nedåt.

Enligt GDPR måste mottagaren ha gett dig samtycke till att ta emot email. Köpta e-postlistor levereras oftast inte med det godkännandet. Och kom ihåg, en förmarkerad kryssruta (“Jag godkänner att ta emot e-postmeddelanden”) räknas inte som samtycke.

Varje mejl är kopplad till en domän och varje domän har ett så kallat rykte. Om du väljer att skicka e-post till människor som aldrig hört talas om dig är det stor risk att ditt email markeras som spam, vilket långsiktigt kommer påverka ditt rykte.

Första steget i en lyckad email marketing-kampanj är att bygga din egna kontaktlista. 

2. Undvik att använda “no reply” som avsändare

Detta är av två anledningar – den första på grund av lagen CAN-SPAM och den andra på grund av relationen till dina kontakter. När du väljer att använda “no reply” som avsändare stänger du möjligheten för dina kontakter att integrera med dig. Email Marketing är en tvåvägskommunikation och ett av dina mål borde vara att få så många svar som möjligt på dina utskick.

Låt istället dina mejl komma från en “riktig” person på företaget, ex. caroline.skogh@topvisible.se. Dina kontakter är mer benägna att öppna email som kommer från en direkt person vilket gör att du kommer få en högre öppningsfrekvens. Detta gäller så klart även automatiserad email, dessa vill du kanske om ännu mer få att se personliga ut.

3. Rensa din kontaktlista regelbundet

Högst troligt finns det en och annan i din kontaktlista som inte öppnar dina mejl, men heller inte tar sig tiden att klicka på opt-out. Det kan vara frestande att skicka sina email till så många som bara möjligt men det kan också döda din open rate, vilket i sin tur inte ger dig en rättvis analys av din kampanj. Se därför till att rensa din lista regelbundet och se över vilka som inte integrerat med dig över en viss period.

Tips! Om du har ett system för marketing automation kan du sätta upp flöden som gör det åt dig.

4. Skriv en klockren rubrik

Vikten av att skriva en bra rubrik i din email marketing-kampanj går nog inte trycka på tillräckligt. Rubriken är helt avgörande om ditt mejl öppnas eller inte, vilket är samma sak som om din kampanj lyckas eller inte.

  • Håll din rubrik kort och koncis
  • Din rubrik ska vara relevant och berätta vad mottagaren kan förvänta sig
  • Undvik ord som kan trigga spamfilter
  • Siffror fungerar bra i rubriken på email, precis som i en blogg

Glöm inte bort att A/B-testa din rubrik. Bara för att du gillar något är det inte säkert att dina kontakter gör det. Testa allt från rubrik, avsändare till förhandsvisningstext.

5. Håll ditt mejl 500-650 pixlar brett

Något som definitivt kommer sänka din konverteringsgrad är om ditt mejl överskrider 650 pixlar. Big deal, tänker du? Om ditt mejl är bredare än 650 pixlar så kommer det inte att visas korrekt för mottagaren. Din kontakt kommer behöva scrolla horisontellt för att läsa all din text eller se hela din bild. Rätt så irriterande!

Se till att ha en mall för dina email som är cirka 500 – 650 pixlar så kommer du inte bara erbjuda en bättre användarupplevelse men också få högre konvertering.

6. Sätt en personlig touch på dina email

Vad är nyckeln till framgång i Email Marketing? Nästan alla jag pratar med ger mig samma svar, nämligen att skriva personliga mejl! Som jag nämnde redan i andra tipset är människor mer benägna att öppna mejl som är adresserade direkt till dom och som kommer från en “riktig” person. Självklart tycker vi att det är ännu mer engagerande om innehållet faktiskt tilltalar mig och mina behov. Så låt oss personalisera vår email marketing så mycket vi bara kan! 

Börja enkelt med att skriva exempelvis “Hej, [kontaktens namn]” eller “Vi kan hjälpa dig och [kontaktens företag]”. Nästa steg är att segmentera dina kontakter i olika listor baserat på kontaktens demografi och intressen för att sedan skräddarsy olika email till olika listor.

När du skräddarsyr dina email kommer det att kännas mer genomtänkt, proffesionellt och personligt. Det kommer samtidigt hjälpa dig att personalisera ditt varumärke!

7. Använd automatiska svar när du får opt-ins

Var beredd på att kontakter glömmer bort att dom har valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Om någon väljer att prenumerera på ditt nyhetsbrev och du skickar ut ett email en månad senare är det stor risk att kontakten har glömt bort dig och väljer att klicka på opt-out. Därför bör du alltid sätta upp automatiska svar när någon gör en opt-in hos dig.

Sätt upp ett email som skickas ut direkt vid en opt-in och passa på att välkomna din nya kontakt ordentligt, på ett personligt sätt. Därefter kan du sätta upp ett flöde av två ytterligare email som skickas ut efter 5 respektive 10 dagar. Varje email bör innehåll något extra – som gör att personen känner att det är värdefullt att prenumerera på ditt nyhetsbrev.

8. Skapa en marketing funnel

Email Marketing fungerar som bäst när det är flera marknadskanaler involverat. Vill du sälja dina produkter behöver du någon att prata med. För att få någon att prata med behöver du bygga upp en kontaktlista. För att göra det behöver du en landningssida som du driver trafik till. Väl på landningssidan behöver du ha lead magnets och tillslut fortsätta bearbeta dina kontakter.

Det här är en process och strategi som pågår löpande. Sätt upp ett flöde som hjälper dig att bearbeta dina kontakter emellan olika marknadsföringskanaler mer effektivt och öka din konverteringsgrad! 


New call-to-action

Caroline Skogh

Caroline brinner för kommunikation och människor. Hennes främsta kompetens är Inbound Marketing och allt som hör där till. Det som är extra roligt i arbetet är just att få jobba med HubSpot, Marketing Automation och synlighet genom hela kundresan.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.