Tips kom igång med lead generation B2B

7 tips för lead generation åt B2B-företag!

Lästid: 5 minuter

Som marknadsförare på ett B2B-företag är ett av dina viktigaste mål att generera kvalitativa leads. Trots detta är det många företag som kämpar med att komma igång med lead generation.

Här får du 7 olika och konkreta tips för dig som vill starta med leads generation.

Vad är leadsgenerering?

För att generera fler leads behöver du jobba med leadsgenerering. Om det är ett helt nytt ämne för dig så ska jag försöka göra en kort men enkel sammanfattning. Leadsgenerering är egentligen ett samlingsord för alla strategier du kan använda för att hitta nya potentiella kunder till ditt företag. Att generera leads innebär att hitta nya människor du kan nå ut till för att, förhoppningsvis, konvertera dem till kunder.

Vill du veta mer om leadsgenerering? Läs denna nybörjarguide!

Lead generation och lead nuturing b2b

Tips för att generera fler leads!

Jag vet precis hur svårt det kan vara att generera fler leads som B2B-företagare. Leadsgenerering är en hel strategi i sig och för att lyckas behöver du ha en hel del komponenter på plats. Men för att ge dig en kickstart delar jag med mig av 5 konkreta tips på vägen!

1. Skapa content för alla steg i kundresan

Varje webbplatsbesökare är olika. Därför bör även ditt innehåll vara det. Alla som kommer in på din webbplats är inte redo att köpa.

En person som besöker din webbplats har kanske aldrig hört talas om ditt företag innan och är mest intresserad av att hitta information och inspiration om hur man kan lösa ett problem, exempelvis effektivisera ett moment. Denna person är troligen inte alls köpsugen och vill inte veta mer om era tjänster eller lösningar, de vill förstå vad som kan hjälpa dom. En person som har detta behov är en potentiell kund som ni kan hjälpa med kunskapsinnehåll om hur man kan lösa olika utmaningar. Per definition befinner sig denna person i den tidiga fasen i kundresan, så kallat awareness.

En annan person kanske redan har besökt dig tidigare och kommit en bit i kundresan och är på jakt efter en produktdemo, den personen är troligtvis i steget där man vill undersöka och hitta rätt lösning för dom, dvs de är i consideration. I denna fasen kan det vara klokt att ha innehåll på din webbplats som bevisar att ni är ett bra val för dom, exempelvis med kommentarer och testimonials från era kunder.

En tredje person som besöker er webbplats har kanske hört talas om er och vill veta vilka lösningar som ni kan erbjuda och vill läsa på först innan man eventuellt kontaktar er för en säljdialog och offert.

Med det sagt vill du erbjuda content i alla steg i kundresan. Om du inte gör det kommer din potentiella kund gå vidare till en av dina konkurrenter.

2. Sökmotoroptimera ditt innehåll

Många beslutsfattare startar sin inköpsresa på Google, eller i andra sökmotorer. De söker efter tips på hur man kan effektivisera, minska kostnader eller förbättra något område. Och de använder sökmotorer för att hitta inspiration, svar och tips! Se till att ditt innehåll är sökmotoroptimerat efter de sökfrågor som används på Google, på så vis kommer du att få in besökare som kan är potentiella kunder.

lead nuturing B2B inbound marketing

3. Använd många olika Lead Capture-metoder

När du väl börjar bli bra på att attrahera potentiella kunder till dina kanaler med intressant innehåll (som täcker hela kundresan) så är det viktigt att omvandla besökarna till leads, och för detta behöver du olika Lead Capture-metoder.

Du vill att de potentiella kunderna ger dig sina kontaktuppgifter och det kan vara utmanande att få dessa utan att ge något i utbyte. Oftast börjar man med att be om deras emailadress i utbyte mot att de får något, exempelvis kunskapstips via ett whitepaper eller ett webinar.

4. Arrangera webinar

Webinar tog verkligen fart under 2020 och vi ser fortfarande en ökning. Jag tror helt klart webinar är här för att stanna. Att arrangera ett webinar är en av de bästa strategierna för att generera leads. Du delar med dig av din kunskap gratis i utbyte mot ett leads kontaktuppgifter som du sedan kan fortsätta att bearbeta.

Under ett webinar har du chans att på ett snyggt sätt visa upp din kunskap och expertis samtidigt som du bygger varumärke och tillit. Passa på att bjuda in till olika webinar i olika stadier i kundresan. För att nå de som är i slutet av kundresan kan du exempelvis arrangera en produktdemo eller ett mer nischat webinar där du visar upp ett case.

5. Personalisera varje upplevelse

Denna punkt går inte att betona tillräckligt. Idag förväntar sig leads, prospects och kunder en personlig upplevelse. Som B2B-företag måste vi ge varje kontakt en personaliserad och relevant upplevelse genom hela kundresan. Självklart är Marketing Automation ett verktyg som kan ge dig ett lyft här.

6. Optimera landningssidor för konvertering

När det kommer till leadsgenerering är din webbplats en otroligt viktig del. Du kan slänga in hur mycket pengar som helst i annonsering på Google och Sociala Medier för att driva trafik men om dina besökare inte gör någon form av action på din webbplats så har du mer eller mindre kastat pengarna i sjön. Se till att ha en konverterings-vänlig webbplats! 

För att generera leads vill du oftast komma åt kontaktinformation såsom e-postadress, namn, telefonnummer och annan relevant information. Det innebär att du vill ha ett flertal olika lead capture möjligheter på din webbplats.

call to action inom lead generation

7. A/B testa dina CTA-knappar

En viktigt komponent på din webbplats är dina call-to-actions (CTA). En CTA är en uppmaning som uppmuntrar besökaren till att göra någon form av action.

Exempel på call-to-actions:

  • Boka ett möte
  • Prenumerera på nyhetsbrev
  • Ladda ner ett white paper
  • Anmälan till ett webinar

En CTA ska vara tydlig och fånga besökarens intresse. Om du inte lyckas med detta så missar du chansen att få ett lead vidare i kundresan. Alla människor är olika vilket innebär att en knapp du tycker är tilltalande kanske inte alls engagerar någon annan. Hur ska vi veta vad som fungerar och vad som inte fungerar? Här kommer A/B test in.

Ett A/B test låter dig testa två olika varianter av något, exempelvis en CTA, för att sedan se vilken variant som presterar bäst. Börja med att bestämma dig för vilken variabel du vill testa. Vill du se vilken copy som presterar bäst? Vill du testa din placering av CTA-knappen? Eller vill du se vilken visuell effekt som presterar bäst? Därefter skapar du dina två variabler och efter en viss tid mäter och analyserar du resultatet.

 

Vill du ha fler tips för Lead-Generation? Ladda ner vårt whitepaper med 18 tips för dig och ditt företag!