skapa innehåll till rätt målgrupp

Så skapar du innehåll som når rätt målgrupp!

Lästid: 5 minuter

Att skapa innehåll som når rätt människor vid rätt tillfälle online kan verka som en omöjlig ekvation och en chansning, men det är i allra högsta grad en kalkylerad process! Hur vet vi vem vi vill nå då? Och hur når vi sedan dessa? Det ska vi gå igenom i detta inlägg, så ta en kopp kaffe och slipa glasögonen – nu kör vi!

Starta, och sluta med målgruppen!

Det absolut viktigaste när det kommer till att skapa innehåll som ska nå rätt människor, vid rätt tillfälle, på rätt plattform, är att utgå från målgruppen! Allt för ofta utgår vi från ett “inifrån och ut” perspektiv. Detta betyder att vi utgår från våra erfarenheter av produkten eller tjänsten och marknadsför med dessa förkunskaper i bakhuvudet. Fungerar detta bra? Njäe.. Förmodligen inte.

Vi måste se till att utgå från målgruppen redan vid första kontakten, detta gör vi genom att ha ett “utifrån och in” perspektiv. Istället för att tänka “Hur kan vi få kunder att köpa vår produkt / tjänst” så bör vi formulera om frågeställningen till: “Vad är det vår kund behöver, och vad har vi som kan tillfredsställa deras behov och lösa deras problem?”

Vi har med vår målgrupp redan från första tanken, och den ska vara lika central även vid sista tanken! När vi utgår från vår målgrupp kan vi skapa material som tilltalar den tänkta kunden, och som löser kundens problem. Gör vi vårt jobb rätt här så kommer vi att skapa material som når rätt människor vid rätt tillfälle!

“Men var ska man starta någonstans, detta verkar ju svårt…”

Jag vet inte om du tänkte detta nyss, men vi säger att du gjorde det! Ja men vilken bra fråga säger jag då! Låt oss ta en sväng genom målgruppsresan och hur vi skapar innehåll som når rätt personer!

Ta fram personas

En bra start på denna resa är att ta fram Personas för ditt företag, och ta gärna fram flera olika som kan passa in på olika steg i köpresan. Personas är en tänkt målgrupp du har, en fiktiv person som är din drömkund helt enkelt! Det är bra att ta fram Personas som täcker olika åldrar och olika delar av kundresan.

nå rätt målgrupp genom personas

Ett exempel på en persona kan se ut ungefär såhär:

Persona 1:

  • Karl från Malmö
  • 35 år gammal
  • Har fru och väntar sitt första barn
  • Arbetar inom finans, ekonomi eller statistik
  • Gillar löprundor, fotboll och stadsresor

Genom att skapa semi-fiktiva personer som vi tror kan nyttja våra produkter eller tjänster ger vi oss själva en tydlig bild av hur vi kan skapa material som når och berör Karl. Vi kan även dra kvalificerade gissningar om vart Karl befinner sig digitalt och vilken tonalitet vi bör ha för att tilltala Karl. 

Denna process upprepar du tills du känner att du täckt din tänkta målgrupp – gör bara inte för många! Försök gärna att koka ner det till mellan 2-5 personas

Skapa en kundresa för ditt företag

När vi fått en tydligare bild av vem vår kund är kan vi börja skapa en visuell representation av hur kundresan kan se ut. I marknadsföringstermer pratar vi ofta om “tratten”. Denna ökända tratt är inget du finner fysiskt påväg hem från Ica, utan detta är en tänkt kundresa!

Vi kan dela in tratten i hur många steg som helst, men de vanligaste är:

  • Brand Awareness (Varumärkeskännedom)
  • Consideration (Tänkbarhet/Övervägande)
  • Conversion (Konvertering/Köp)
  • Retention (Personer som konverterat)

“Varför kallar ni det för en tratt?” 

Jo men det är för att när vi börjar arbeta med dessa målgrupper så ser vi snabbt att det blir ett system där vi “trattar ner” kunden. Med detta menar vi att vi i översta steget skjuter väldigt brett, det kan till exempel vara så att vi riktar in oss på män mellan 30-50 som gillar fotboll. Här kommer vi att nå extremt många människor, men det är en bara en bråkdel som kommer att vara intresserade av vårt varumärke. 

Den klicken som är intresserade hamnar då i “övervägande-fasen”, där riktar vi in oss mot människor som interagerat med vårt företag via sociala medier och hemsida. Denna målgrupp är även medvetna om vilka produkter eller tjänster vi erbjuder – så vi kan i denna fas gå lite djupare med vårt material.

Den klicken av den förra klicken som är superintresserade är precis de människorna vi riktar köpannonser mot – menat att de i detta steg ska vara intresserade och utbildade nog inom vår produkt eller tjänst för att kunna genomföra ett köp!

Placera önskade målgrupper i tratten

Se där! Nu har vi en önskad målgrupp i åtanke och har förstått konceptet “tratt”. Vad vi sedan gör är att placera in dessa målgrupper i tratten. Genom att skapa välgjorda trattar ser vi till att nå rätt personer med rätt innehåll vid rätt tillfälle!

skapa innehåll till rätt. målgrupp

En övergripande indelning inom trattens 3 översta steg kan se ut såhär:

Brand Awareness:

  • Övergripande målgrupp baserad på plattformens data, ex: demografi, geografi och intressen.
  • LAL (look-a-like)-målgrupper, detta är målgrupper som liknar din önskade målgrupp.

Consideration:

  • Hemsidebesökare som varit inne på hemsidan under ett visst tidsintervall.
  • Interagerat / engagerat sig med våra sociala medier under ett visst tidsintervall.
  • Personer som tagit del av specifikt material, ex: videos, whitepapers, artiklar, nyhetsbrev etc.
  • Personer som besökt specifika landningssidor eller klickat på specifika knappar.

Conversion:

  • Hemsidebesökare under ett närmare tidsintervall.
  • Interagerat / engagerat sig med våra sociala medier under ett närmare tidsintervall.
  • Prenumeranter på nyhetsbrev
  • Tidigare köpare som kan vara intresserade av andra produkter / tjänster.
  • Leads som ännu inte konverterat.
  • Remarketing.

Skapa innehåll för kunden

Vi är nästan i mål! Även fast målet flyttar på sig konstant. Nu är det vårt jobb att skapa innehåll som passar våra målgrupper i de satta stegen av tratten som vi definierat. Det är ju så att kunder är olika “varma”, eller rättare sagt “mer eller mindre benägna att genomföra en handling”. 

Vi ser därför till att skapa innehåll som passar människorna i de olika delarna av kundresan. Någon som älskar golf och har köpt från oss förr vill inte veta vår filosofi – de vill se höstens nyheter och hur de kan köpa dessa! Någon som aldrig har hört talas om oss förr behöver få upp intresset för vårt företag för att sedan kunna bli utbildad inom vårt företag och vad vi erbjuder. När kunden värmts upp genom materialet och texterna vi visat i de olika stegen av tratten kan ett köp genomförs! 

Hur vi talar med kunden är av högsta tyngd.

En 65-årig man kommer vilja se sitt material på ett annat vis än en 25-årig kvinna, och vice versa på alla håll. Men eftersom vi nu vet våra önskade målgrupper kan vi också veta hur vi talar till alla dessa människor! 

Ett praktiskt exempel kan vara ett företag som säljer solceller. För den yngre målgruppen är säkerligen klimatfrågan den mest centrala och avgörande vid köpet av solceller. Men för en målgrupp som är 65+ är kanske den ekonomiska vinningen och besparingen av att installera solceller mer avgörande än klimatfrågan. Så vi måste se till att anpassa vårt bildmaterial och våra texter till vem som ska se och läsa dem! 

Utvärdera, anpassa och optimera! 

Nämen kolla här! Dagens sista punkt. Du kanske trodde att vi var klara efter alla dessa steg, men tyvärr är inte fallet så! Vårt jobb nu är såklart att följa upp och se om vår hypotes och vår tänkta målgrupp ens var rätt. Vi kommer löpande att utvärdera, anpassa och optimera för att ständigt förbättra materialet vi visar upp. På så vis ser vi alltid till att vi skapar innehåll som når rätt människor vid rätt tillfälle!

 

Nu är min kopp kaffe slut här så jag antar att detsamma gäller för dig! 

Om du har fler frågor om målgrupper och hur vi kan skapa material som når rätt människor vid rätt tillfälle så kan vi på Topvisible hjälpa dig att träffa rätt! Tveka inte på att kontakta oss redan idag!

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.