Analysera dina konkurrenters SEO

Knäck konkurrenterna – Så gör du en SEO konkurrentanalys

Lästid: 4 minuter

SEO konkurrentanalys

Dagens blogginlägg kommer att handla om hur du på ett enkelt och intressant sätt analyserar dina konkurrenters landningssidor. Vi väljer att kalla det för en SEO konkurrentanalys. Konkurrentanalyser inom SEO kan göras på en mängd olika vis, men i detta inlägg kommer jag förklara hur jag går tillväga när jag analyserar enstaka landningssidor. Givetvis baserat på vilket sökord jag jagar. Med en SEO konkurrentanalys kan man få bra information om följande:

  • Hur konkurrenten byggt och strukturerat sin landningssida
  • Vad konkurrenten har, som inte vi har
  • Vilka länkar konkurrenten har till sin landningssida

Detta behöver du:

  • Ett program för att kontrollera sökvolymer. Förslag på kostnadsfria program är Google’s “Sökordsplaneraren”. Bland premiumprogrammen har vi tex. RankTrail och Wincher.
  • Ett program för att kontrollera länkprofiler och backlinks. Ovärderliga program för detta är Ahrefs, Moz och Majestic. Räkna med en månadskostnad på mellan 50-200$, lite beroende på vilken prisplan du väljer. Det finns naturligtvis även gratisverktyg som monitorbacklinks.com, smallseotools.com mfl. Än om featuresen i dessa program är begränsade, kan gratisverktygen fungera OK om man endast behöver göra några enstaka analyser.
  • Ett dokument för anteckningar.

Så här gör du:

Börja med att identifiera det sökord du vill försöka ranka på. Som vanligt kollar man sökvolymer och väljer ut det sökord med högst månatlig sökvolym. Vi ponerar att jag driver en cykelbutik som kort och gott säljer cykelprylar online. I mitt fall identifierar jag “cykelhjälm” som ett potentiellt sökord.

Steg nummer två

Man googlar sökfrasen “Cykelhjälm”. För att helt enkelt se vem som rankar på detta sökord. När jag gör en SEO konkurrentanalys brukar jag avgränsa mig och endast analysera topp 3-konkurrenterna i sökresultatet. (Framförallt eftersom position 1-3 generellt sett är rankings som drar någon form utav trafik.) I det här fallet rankar Cykelkraft, Stadium och Bikester topp 3 organiskt.

Google's sökresultat för sökordet cykelhjälm

Steg nummer tre

Nu är det dags att analysera de tre översta konkurrenterna som dyker upp i det organiska sökresultatet. Jag går i tur och ordning in på varje konkurrents landningssida och analyserar följande områden on-page:

  • Vad har landningssidan för titel?
  • Vad har landningssidan för h1-rubrik?
  • Hur mycket textinnehåll har landningssidan?
  • Finns det internlänkar på landningssidan?
  • Hur stort är utbudet av produkter?

Var noga med att anteckna allt det du tycker att konkurrenten gör bra. Finns det relevant och användbart textinnehåll för besökaren? Finns det filmklipp? Finns det kanske någon cool “feature” om hur man skall tänka när man väljer cykelhjälm, storleksguider etc? Har toppkonkurrenterna något särskilt innehåll som gör dem unika, är det troligtvis en av anledningarna till att de rankar bra!

Steg nummer fyra

När man analyserat klart on-page är det dags titta på konkurrentens off-page. Det är här länkverktygen kommer in i bilden. I mitt fall använder jag mig på daglig basis utav Ahrefs som är ett kraftfullt och smart verktyg för att analysera konkurrenters länkprofiler. Gör såhär:

Kopiera url:en till landningssidan som du vill analysera och klistra därefter in url:en i Ahrefs sökruta och tryck på förstoringsglaset. (Se bild nedan.)

Ahrefs konkurrentanalys

Ahrefs gör en analys utav url:en som man matat in i sökrutan och visar därefter url:ens(landningssidans) styrka, ranking och antalet länkar som pekar mot den. Vi klickar oss vidare in på den rödmarkerade rutan, “Hänvisande domäner”(bild ovan) för att titta närmre på vad för intressanta länkar som Ahrefs har identifierat på Stadiums sida om “cykelhjälmar”.

Länkprofil för Cykelhjälm

 

Ovan ser vilka domäner som pekar mot Stadiums landningssida om cykelhjälmar. Finessen med detta är att vi här får svart på vitt vilka länkar som pekar mot landningssidan i fråga.

Hur kan vi då använda oss utav detta?

Här har vi möjlighet att gå in och analysera varje enskild domän som länkar mot landningssidan. Vi kan se vart på siten länkarna ligger och vilken typ utav ankartexter som används på respektive länk.
Har konkurrenten länkar som vi också skulle kunna få? Kan vi ta kontakt med någon utav de domäner som länkar till Stadium och be dem att även länka till vår landningssida om cykelhjälmar?
Har de samarbetat med ev. bloggare som vi också skulle kunna skicka samarbetsförfrågningar till?
Har Stadium länkar från affiliatesiter om cyklar och/eller cykeltillbehör, som vi också skulle kunna synas på?

Det finns en mängd olika insikter och idéer man kan få när man tittar på konkurrenters länkprofiler i Ahrefs. Ahrefs hittar inte alla de länkar som pekar mot en site. Det är alltså inte säkert att Ahrefs lyckas identifiera några länkar som pekar mot den angivna url:en(landningssidan). Huvudsaken är att du antecknar/sparar de länkar som du hittar och som du tycker verkar vettiga. När du analyserat samtliga topp 3-konkurrenter och kikat på deras länkprofiler har du förhoppningsvis hittat en handfull länkar som du också kan använda dig utav i din länkstrategi.

Hittar man varken bra textinnehåll på landningssidan eller länkar som pekar mot den givna landningssidan, kan man ofta göra antagandet att rotdomänen är väldigt stark.

Konklusion

Genom att göra en SEO konkurrentanalys på det här sättet kan du minst sagt plocka russinen ur kakan. Du tar inspiration från konkurrenterna och härmar de bitar du tycker att konkurrenterna gör bra. Både on-page och off-page. Hemligheten är att du försöker göra allting lite bättre 🙂 Lycka till!

Har du fler frågor om konkurrentanalyser och Ahrefs? Eller vill du ha andra tips och trix inom SEO? Hör av dig till Fredrik så hjälper han dig!


Fredrik Ekdahl

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *