digital marknadsföring

5 trender för sociala medier

Lästid: 6 minuter

Det pågår en global boom i sociala medier just nu som inte visar några tecken på att sakta ner. Med förändrat konsumentbeteende kommer förändrade marknadsföringsstrategier. Som marknadsförare är det viktigt att se över din strategi och anpassa sig till vad som komma skall. Låt oss gå igenom 5 trender för sociala medier 2022. 

digital marknadsföring

Ta framväxten av TikTok, en relativt ny spelare som fortsätter att explodera i popularitet, eller YouTube, en favoritkanal för videoälskare. Instagram som har förfinat sina format för att fokusera på videoinnehåll 2022. Sedan sker en förändring i sociala mediers demografi när plattformar börjar attrahera större publik och erbjuder mer potential att annonsera.

Under 2022 förutspår Statista att antalet användare av sociala medier kommer att toppa 3,9 miljarder och växa till hela 4,4 miljarder år 2025. Det är många ögon att få ut ditt innehåll och varumärke till och skapar enorma möjligheter för organisk sökning och betald annonsering.

Så, vilka är de viktigaste B2C- och B2B-trenderna i sociala medier för 2022?

  • TikTok marknadsföring
  • Enklare social handel
  • Användbarheten av influencer marketing
  • Ökningen av YouTube-reklam
  • Skapa video på Instagram

1. Marknadsförare kan inte längre ignorera TikTok

sociala medier

Oavsett om du är en B2C- eller B2B-marknadsförare har du hört talas om TikTok. Använder du det i din marknadsföring eller möjligtvis experimenterat med innehåll på plattformen? Om ditt svar är nej kan det vara ett stort misstag att ignorera TikTok 2022.

Enligt Apples App Store Awards 2021 var TikTok den mest nedladdade gratisappen följt av YouTube och Instagram. Folk laddar inte bara ner appen, de spenderar också pengar på TikTok, vilket resulterar i att nätverkets intäkter hoppade till 535 miljoner dollar under andra kvartalet 2021.

TikTok må vara känt som en övergående trend eller modefluga för att göra en snabb dansrutin eller en utmaning, det har blivit ett riktigt intressant sätt att nå en ung publik väldigt snabbt, med en minimal budget.

Videor på TikTok sätts in i algoritmen på ett mycket rättvist sätt, jämfört med andra plattformar som Instagram. TikTok tittar inte på hur många följare du har, den tittar helt enkelt på kvaliteten på ditt innehåll. Om din video är något som engagerar människor kan den prestera otroligt bra och bli viral på plattformen.

2. Social handel är på väg att bli större

trender för sociala medier

Hittills har konsumenter kunnat klicka på en tagg eller en bild och skickats vidare till en webbplats för att köpa sin produkt eller tjänst. Det är nu det sker en förändring!

I år kommer sociala plattformar att se resultat av stora förändringar som har gjorts för att göra det möjligt för kunder att shoppa direkt på sina sociala nätverk. TikTok har börjat samarbeta med Shopify, Instagram utvecklar sitt shoppingområde, YouTube förbättrar köpbara taggar i videor och du kan handla på Pinterest.

Så vad kan du göra som marknadsförare för att säkerställa att dina produkter eller tjänster sticker ut på sociala medier?

Man kan inte bara lita på ett foto. Det handlar om att ha tre, fyra, fem olika bilder per produkt eller lägga till nyckelordsrika beskrivningar i din Instagram-butik. Det finns också möjlighet att skapa Instagram-kollektioner och sätta ihop presentförslag, eller sommar-/höstkollektioner.

Andra tips för att fullt ut utnyttja kraften i social handel 2022 är:

  • Var schysst när du svarar på frågor genom att erbjuda rekommendationer, länkar eller en rabattkod
  • Fundera på att samarbeta med influencers för att marknadsföra produkter med hjälp av köpbara taggar
  • Se över din analys för att fastställa prestanda och hitta luckor i kundupplevelsen
  • Experimentera med innehållsformat och meddelanden för att engagera din publik

3. Influencer Marketing hjälper till att bygga äkthet

trender för sociala medier

De senaste fem åren har influencer-marketing vuxit från 1,7 miljarder dollar till 13,8 miljarder dollar. År 2022 beräknas den siffran stiga med 19 procent till 16,4 miljarder dollar enligt rapporten The State of Influencer Marketing 2022. 

Digital Marketing Institutes VD, Ken Fitzpatrick, tror att rollen som influencer marketing kommer att bli mer mainstream. ”Det är något varumärken, som hittills inte har använt det, kommer att se till att använda i allt större utsträckning”. Han tror att det kommer att bli en mer regelbunden del av marknadsföringsmixen än vad det har varit tidigare.

Influencer-marketing kan vara mycket kraftfull för ett varumärke. Nyckeln är att välja en influencer som inte bara hjälper till att driva varumärkesmedvetenhet utan som är i linje med din produkt eller tjänst. Det behöver inte involvera stora budgetar och välkända namn, mikroinfluencers (mellan 1 000 och 10 000 följare) kan också skapa uppmärksamhet.

4. YouTube-annonsering erbjuder en ny inkomstström

YouTube

Under det sista kvartalet 2021 ökade YouTubes annonsintäkter med 26 procent till 8,6 miljarder USD jämfört med föregående kvartal. Den imponerande tillväxten beror på en ökning av traditionella TV-annonsörer, varumärkesannonsering och direktsvarsannonser.

Som plattform erbjuder YouTube enorma möjligheter för marknadsförare som vill öka varumärkesmedvetenheten. Enligt Youtubes VD, Susan Wojcicki, fick det nya YouTube Shorts-formatet 5 biljoner visningar och kommer 2022 att testa nya sätt för kreatörer att tjäna pengar genom erbjudanden om varumärkesinnehåll och NFT:er (Non-Fungible Tokens).

Historiskt sett har många varit ovilliga att lägga upp innehåll på YouTube eftersom de trodde att det måste vara videor av TV-kvalitet. YouTube har investerat mycket i att automatisera en del. Det finns även massor av verktyg som Google tillhandahåller, som gör att du snabbt kan bygga videotillgångar att använda som instream-annonser. Är du osäker på hur du skapar en video som engagerar kan du läsa mer här.

Summan av kardemumman är, låt inte din oerfarenhet av att skapa videoinnehåll avskräcka dig från YouTube. Det finns massor av potential 2022 och som nätverk är det fortfarande relativt billigt att annonsera på YouTube jämfört med andra sociala kanaler. Så skapa en YouTube-marknadsföringsstrategi, utöka din kanal och få reklam!

5. Videoinnehåll på Instagram kommer att explodera

2021 meddelade Instagrams VD att de skulle ändra sin strategi för att luta sig mer åt videobaserat innehåll. Det har vi alla kunnat se utvecklingen av, inklusive Reels och integrationen av IGTV och feed i en produkt som heter Instagram Video.

Denna förändring beror på att Instagram märker att deras publik reagerar bra på videoinnehåll och vill gå bort från att vara känd som en fotodelningsapp till en stor underhållningsapp. Instagram är även mycket medvetet om TikToks växande popularitet och måste utvecklas för att kunna konkurrera

Med Instagrams utveckling kommer nya videoformat som de experimenterar med som att göra stories längre och lägga till fler effekter i Reels. Det finns alternativ att konvertera en Instagram Storie till ett Reels-klipp och andra videoannonsformat tillgängliga, att köpa i Facebook Ads Manager.

Du måste tänka på hur du kan integrera mer video, fler reels och fler stories i ditt innehåll. Det innebär att när du tänker på din Instagram-strategi 2022, måste majoriteten vara videoinnehåll.

Dags att accelerera marknadsföringen för sociala medier 

Som du kan se händer det mycket inom marknadsföring på sociala medier i år. Spännande nya utvecklingar inom YouTube och Instagram, såväl som TikTok. Inte bara det, influencer-annonsering fortsätter att växa och är fortfarande ett framgångsrikt sätt att få kontakt med din publik på ett meningsfullt sätt.

Nu är det dags att åtgärda några av dessa B2C och B2B marknadsföringstrender för sociala medier. För att säkerställa att du får ut det mesta av dina sociala aktiviteter resterande året, 2022.

Bli expert på TikTok, Instagram och YouTube redan idag. Ladda ner vår TikTok guide för företag!

Vad väntar du på…? 😀


Monika Wahlberg

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.