Google Data Studio – 6 funktioner vi gillar!

Lästid: 4 minuter

Allt eftersom konkurrensen hårdnar och trender förändras ställs högre krav på företag att bli mer datadrivna. Man vill veta hur företaget mår och hur väl affärerna fortlöper. I visualiseringsverktyget Google Data Studio kan man skräddarsy rapporter och visa resultat för sina digitala marknadsaktiviteter i en och samma rapport. Man hämtar data för viktiga KPI:er, visualisera den och analyserar.  Jag kommer ge er 6 tips på funktioner/verktyg jag gillar att använda när jag bygger rapporter till våra kunder. Vi börjar med det visuella.

1. Färgverktyg

Innan jag börjar bygga en rapport, analyserar jag det visuella på hemsidan. Jag vill matcha rapporten med hemsidans grafiska profil såsom logotyp, typsnitt, färg etc. 

För att få fram rätt färg brukar jag använda mig utav färgverktyget ColorZilla. ColorZilla är en extensions du lägger till i din browser. När du har installerat tillägget är det väldigt enkelt att använda. Med hjälp av en liten pipett i meny/verktygsraden klickar du på färgen på hemsidan du vill få fram och vips så har du färgkoden.

ColorZilla extension

ColorZilla färgkod

2. Förtydliga mätvärden med hjälp av en popup-ruta

Alla arbetsteam är kanske inte lika vana och insatta i alla termer och begrepp som används i den digitala världen. Vad betyder nu bounce rate eller avvisningsfrekvens som det heter på svenska och vad är CTR? 

Ibland finns behovet att förtydliga något i en rapport. Då kan man använda sig utav custom popup som gör det möjligt att skapa en liten förklaringsruta som dyker upp när du hovrar över frågetecknet. 

Popup-ruta som förklara avisningsfrekvens

För att skapa en popup-ruta klickar du uppe i menyn på:

  • Gruppvisualieringar och – komponenter
  •  + Se fler
  • Skapa en egen visualiering

och fyller i under manifestsökväg, gs://siavak-visualizations/popup.

Sen är det fritt fram att skapa hur du vill den ska se ut och vad du vill förtydliga.

3. Blended data

Som standard i Google Data Studio visas data från en källa i taget men med hjälp av blended data kan du skapa mer insiktsfulla rapporter genom att blanda olika datakällor. För att kunna göra detta måste man ha en gemensam nämnare, en så kallad join key. 

Ett exempel på när du kan använda blended data är att ta sökvolym och position från SEMruch och impressions, clicks och Site CTR från search console. Hur påverkas impressions och klicks vid förändrad SERP position eller sökvolym? I detta fall blir det sökordet som blir the join key. 

Hur du går tillväga för att kombinera data har vi ett tidigare blogginlägg som går igenom steg för steg hur man gör.

4. Sidans storlek

Det är innehållet som är viktigast i en rapport men är det inte trevligare att få en snygg och prydlig rapport än en slarvig. Jag har sett flersidiga rapporter där enskilda sidor inte är anpassade för innehållet. 

I högermenyn under Utseende, ställer man in bakgrundstorleken, denna är rapportkontrollerad vilket innebär att alla sidor i rapporten får en och samma storlek. 

Men går man till Sida uppe i menyn  och Aktuella sidinställningar, kan du anpassa enskild sida till vilken storlek den ska ha beroende på innehållet.     

Google Data Studio - Aktuella sidinställningar                     

Google data studiorapport 1                               Google data studiorapport

Så här vill du att din rapport ska sluta                                 Inte så här med en massa tom yta

5. Jämför och analysera

Du vill kunna analysera data men den ger ingen mening om vi inte har något att jämföra med, för då blir det bara en siffra. Glöm inte att använda datumintervallsfunktionen. Med den kan du jämföra allt från föregående period till föregående år eller ställa in anpassat datum för att kunna få en bättre förståelse för utvecklingen. Tänk på att det du skapar i rapporten ska vara till nytta och besvara en fysisk fråga som ger mervärde.

6. Schemalägg rapporter så stakeholders får den till sin mail 

Chefer vill alltid se siffror på hur det går. Första måndagen i månaden är en bra dag att skicka ut en månadsrapport för hur det gick månaden innan. Är du ägare till rapporten eller har rättighet till att ändra i en rapport så har du möjlighet att schemalägga den. 

Uppe till höger i rapporten hittar du Dela. Klickar på Schemalägg e-postleverans och det här dyker upp: 

  • Du kan anpassa om du vill att alla sidor i rapporten ska skickas eller bara enstaka sidor. 
  • Man kan lägga till ämne och skicka ett meddelande. 
  • Ställa in startdatum, vilket klockslag och hur ofta du vill att den ska skickas. 

Sen har du en mindre sak att tänka på!

 

Det är viktigt att följa upp digital närvaro. Det är ett arbete som aldrig tar slut. Man analyserar nuläget, planerar aktiviteter och följer upp för att nå sina mål. Här kan du läsa mer om KPI:er och om hur du väljer ut vad du ska mäta

Vilket är ditt bästa Google data studio tips? Vill du veta mer om verktyget eller hur vi hade kunnat skräddarsy en rapport för era mål och behov hör av dig till mig!

 


Elisabeth Jönsson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *