7 tips till ditt Cluster Content

7 tips till ditt Cluster Content! (2024)

Lästid: 6 minuter

Här är du tipsen du behöver när du ska använda Cluster Content i din innehållsstrategi.

Topic Cluster är en innehållsstrategi som passar bra vid Inbound Marketing, Content Marketing och vid sökmotoroptimering (SEO). Strategin bygger på att du skapar ett flertal websidor på din webbplats som ska besvara frågeställningar som är vanligt förekommande hos din huvudmålgrupp och som gärna eftersöks på Google. Cluster Content ingår i ett Topic Cluster tillsammans med Pillar Content (Pillar Page) och kan bli din vinnande innehållsstrategi till Lead Generation!

Scrolla ner och läs mer om Cluster Content när du ska skapa ditt första Topic Cluster!

Vad är Cluster Content?

Cluster Content, även kallat Cluster Page, är en del av din innehållsstrategi när du arbetar med Topic Cluster på din webbplats. Just Cluster Content kan vara blogginlägg, innehållssidor (content page) eller nyheter och alla dessa ska vara skapade på din webbplats.

Cluster Content, och Topic Cluster är en innehållsstrategi som passar ett flertal metoder som exempelvis sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing, Inbound Marketing och Account Based Marketing (ABM). Cluster Content passar in i alla dessa fyra metoder (Strategier) och kan attrahera rätt målgrupp till din webbplats men även engagera när det distribueras via email, i sociala medier, podcasts och webinar.

Vad är cluster content?

Ditt Cluster Content ska fokusera på olika frågeställningar och relaterade ämnen till ett huvudämne, ex huvudämne kaffe så kan Cluster Content vara ’hur maler man kaffe’, ’hur förvarar man kaffe’, ’hur brygger man kaffe’ eller en annan frågeställning som eftersöks på Google (och av din målgrupp).

Ditt klusterinnehåll ska gå på djupet för varje relaterat ämne och det är vanligt att man ligger 800 – 1.500 ord på en sådan websida, men det finns inga regler för detta. Antal ord har helt enkelt med hur mycket du kan berätta om för att ha ett uttömmande svar.

Vad är målet med Cluster Content?

I ett Topic Cluster så skapar du unika sidor som på djupet kan lösa frågeställningar kring olika problem och möjligheter. När du sökmotoroptimerar ditt Cluster Content så har du potentiellt många olika websidor som kan attrahera kvalitativa besökare från Google, dvs potentiella kunder. Du har också innehåll som kan delas i sociala medier, via email marketing och som kan attrahera andra vilja dela med kollegor och i forum.

Det primära syftet med Cluster Content när det är en del av Inbound Marketing, är oftast att de kvalitativa besökarna ska omvandlas till leads. Lead som sedan ska bearbetas vidare till att bli kunder.

1. Identifiera behoven som dina idealkunder har

Ditt innehåll (Cluster Content) som ska ingå i ett Topic Cluster har ett huvudsyfte och det är att hjälpa dina potentiella kunder, era sk idealkunder (personas). Dessa potentiella kunder varierar i kunskapsnivåer och under deras kundresa så konsumerar de olika typer av innehåll.

En okunnig person som vill veta vad Inbound Marketing är läser de grundläggande delarna, vad det är, varför man ska arbeta med det och så vidare. En som kan mer om Inbound Marketing läser mer avancerat innehåll som exempelvis om hur man kan bearbeta leads till att bli hetare leads.

Cluster Content bör hjälpa dina idealkunder på sin kundresa.

Du bör försöka förstå dina potentiella kunders behov under deras kundresa. Vilka olika typer av frågeställningar som de och hur du kan bidra till att de lär sig mer. Ju mer du vet om deras problem, sk pain points som de har, vilka deras behov är och vad som hindrar dom idag från att ta köpbeslut så större chans har du att sedan skapa innehåll som fånga deras uppmärksamhet.

 

2. Gör keyword research och hitta relevanta söktermer

När du vet vilka dina idealkunders behov är så har du en bättre förståelse för vilka frågeställningar som de kan ha. Dessa frågeställningar kanske används som söktermer av dina idealkunder när de letar efter mer information och svar på Google. Gör en ordentlig och kvalitativ keyword research och identifiera både söktermer och vanligt förekommande frågor som ställs på Google, dessa blir sedan en del av ditt redaktionella innehåll.

 

3. Unikt innehåll för att vinna med SEO

Det spelar ingen roll hur mycket text du skriver och hur bra du tycker att ditt innehåll är, om det inte är bättre än konkurrerande innehåll som är bättre placerat på Google (ur ett användarperspektiv) så räcker det sällan. Ditt innehåll måste vara unikt på något vis, det är Googles åsikt.

Tänk dig att du har skapat en websida som svarar på en fråga som det redan finns 50 websidor på andra webbplatser som också besvarar. Varför ska din websida ersätta någon av de andras placeringar i sökresultatet? Här måste du tillföra något nytt som kan vinna över de andra webbsidorna och som matchar dina söktermers sökintention.

Inom vissa ämnen och områden är det stenhård konkurrens medan andra saknas det bra innehåll. Du kommer att nå olika framgångar dels pga detta men också då ditt innehåll inte är tillräcklgit unikt. Genom att skapa unikt innehåll som uppskattas av besökarna så kan detta också bidra till att ni blir mer auktoritär inom ert ämne och på så vis stärker er Google EEAT.

Tillför något nytt om du vill vinna på Google.

4. UX är en viktig del

Innehållet i ditt budskap och vad du vill förmedla är det viktigaste men du kan inte leverera det endast med text! Att som besökare möta sav en sk textvägg är dömt att misslyckas. Tänk på att du har 1-5 sekunder på dig att fånga din besökares intresse när de kommer in på din websida efter att de har gjort sin sökning på Google och letar efter svar.

Besökarens beteende är att de snabbt scannar och det första de ser är din huvudrubrik (H1), en bild och din ingress (som du bör ha). Om detta fångar besökaren och få de att vilja läsa mer så börjar de scrolla och om de då möts av enbart text så gör du det svårt för dig själv.

Se till att arbeta med att lätta upp innehållet och göra det lättläst. Du kan underlätta och påverka din besökare på många olika vis som exempelvis;

  • fontstorlek
  • radavstånd
  • kolumnbredd
  • grafiskt innehåll som stärker ditt budskap
  • underrubriker
  • styckeindelningar
  • etc.

5. Interna länkar är kritiskt

Interna länkar är kritiska vid Sökmotoroptimering och när du skapar Topic Cluster. Länkarna ska hjälpa användarna att navigera och hitta intressant innehåll. Det ska också hjälpa Google att förstå vilka sidor som hänger ihop i ett ämne och vad dessa innehåller för att de ska kunna kategorisera innehållet mer logiskt.

Ditt Cluster Content bör länka till en huvudsida inom ämnet (sk Pillar Content), när du har en sådan och även relaterade websidor som andra Cluster Content i ett och samma Topic cluster. Våra rekommendationer är mao att en websida som är en Cluster Content länkar till 2-3 st andra relaterade websidor inom samma Topic Cluster.

6. Sökmotoroptimera ditt Cluster Content

Dina websidor som omfattas i ett Topic Cluster och är Cluster Content ska sökmotoroptimeras. Välj ett huvudsökord för varje enskild Cluster Content (websida) och fokusera på att möta den sökintentionen. Du får såklart nämna andra relaterade söktermer i ditt innehåll men de prioriterade positionerna (ex. Title Link, URL, H1) bör nämna huvudsöktermen.

Se till att din Cluster Content fokuserar på ett relaterat ämne (exempelvis en frågeställning) och gör det unikt i svar och innehåll så att Google bemödar sig att lyfta upp det i sitt sökresultat.

7. Prioritera Cluster Pages före din Pillar Page

När du skapar Topic Cluster så brukar vi rekommendera att du börjar med att skapa olika Cluster Content exempelvis genom blogginlägg. Se till att arbeta med dina Cluster Pages frekvent, minst veckovis och implementera en rutin för detta.

Om du saknar Cluster Content så blir fokus på initialt att skapa dessa och när du börjar få rätt innehåll så kan fokus framledes bli på uppdateringar och förbättringar. För att få en rutin att fungera väl så kan det vara klokt med en Content Plan och löpande rutin av mätning och analys.

Parallellt med att du skapa relevant Cluster Content så kan du börja skapa din Pillar Content i det Topic Cluster som du nu håller på att skapa. Addera stycke efter stycke och när du är redo så lyfter du fram ditt Pillar Content så att även besökare som inte hittat det innehållet på Google kan nå det, exempelvis via menyn eller startsidan.