landningssida konvertering högkonverterande cro seo tips landing page

Så skapar du en högkonverterande landningssida!

Lästid: 6 minuter

För dig som marknadsförare är antalet besökare på din webbplats ett viktigt nyckeltal. Ju fler besökare desto fler potentiella kunder.

Ett nyckeltal som är värd mer för ditt bolag är antalet konverterande besökare. Det vill säga besökare som t.ex. har anmält sig till nyhetsbrevet, bokat in ett möte, laddat ner white paper eller skickat förfrågan om att bli kontaktad.
Besökare som aktivt visar intresse i ditt erbjudande och som bidrar med mer än besök är dina blivande kunder.

Vad är en landningssida?

Precis som det låter är landningssidan den sida som besökaren landar på först. Oftast landar besökarna på din landningssida efter att de har klickat på en länk i en mail, annons på Google eller från sociala medier.
En landningssida är oftast uppbyggd med syftet att få besökaren att agera. Om det så är att få besökaren att fylla i ett formulär, registrera sig eller göra ett köp.

Att skapa en landningssida är inte raketvetenskap, men att skapa en landningssida som presterar bra kan vara en utmaning.

Här får du 6 steg till hur du kan skapa en högkonverterande landningssida.

Steg 1 – En tydlig value proposition i din header!

Som ett resultat av digitaliseringen över de senaste 20 åren har människors koncentrationsförmåga blivit sämre.

Enligt en studie från Microsoft tappar människor i allmänhet koncentrationen efter åtta sekunder. Detta betyder att vi har sämre koncentrationsförmåga än en guldfisk.

Visste du att 8 utav 10 personer endast läser huvudrubriken före de lämnar sidan?

Därför MÅSTE du ha din value proposition i din header!

En value proposition ska definiera ditt erbjudande, tydligt beskriva fördelarna vid erbjudandet samt förklara varför besökaren ska välja dig framför dina konkurrenter.

Din value proposition ska vara kort och koncis. Best practice är runt 6 ord, och max 8.

Målet med din value proposition är att fånga upp besökarens intresse, så att hen måste fortsätta läsa. Detta kan t.ex. uppnås med ett djärvt statement.

Steg 2 – Något visuellt!

Syftet med det visuella är att leda besökarens uppmärksamhet från huvudrubriken vidare till resten av landningssidan. Om du inte lyckats övertyga besökaren att stanna kvar efter att ha läst din huvudrubrik, då är det visuella moment din andra och sista chans.

Inget fångar vår uppmärksamhet lika bra som något visuellt. 90% av all information som överförs till hjärnan är visuell. Dessutom bearbetar våra hjärnor en bild 60.000 gånger snabbare än text.
Slutligen säger en bild mer än tusen ord, och jag är övertygad om att majoriteten hellre tittar på en bild. 

Din bild eller video måste vara relevant till din produkt eller tjänst. Det är otroligt viktigt att det visuella är av hög kvalitet, annars kan det få motsatt effekt!

Om du skapar en produktsida ska du givetvis lägga till en produktbild. Om du däremot erbjuder en tjänst behöver du ett visuellt moment som fångar uppmärksamheten samt demonstrerar hur relevant din tjänst är. Alternativt något visuellt som visar fördelarna med din tjänst.

Att använda video kan bidra till att öka konverteringen på sidan. I vissa studier har konverteringen ökats med upp till 80% efter man lagt till en video.
Dessutom är 64% av alla besökare mer benägna att konvertera efter att ha sett en video om erbjudandet.

Steg 3 – Ange erbjudandets specifikationer och fördelar!

Här måste du på ett snyggt och tydligt sätt framhäva specifikationerna på din produkt eller tjänst. Vad kan kunden förvänta sig och vad är det som gör just ditt erbjudande speciellt?

benefits fördelar ökar konverteringsgrad landningssida landing page cro seo tipsMajoriteten av kunder köper inte en produkt eller tjänst pga. dens specifikationer.

Där man verkligen kan få kunden att konvertera är när det gäller vilka fördelar erbjudandet medför. Det är fördelarna som löser kundens problem, vilket var anledningen till att dem letade upp dig från första början. Fördelarna är nyckeln för att kunderna ska konvertera, och därmed även nyckeln för dig när du ska skapa en högkonverterande landningssida!

Ett bra tips är att kontakta tidigare kunder och fråga om hur din produkt eller tjänst har hjälpt dem, samt vilka fördelar det medfört.

Steg 4 – En enkel och fokuserad CTA!

Många e-handelsföretag placerar deras CTA-knapp ‘above the fold‘, så att den syns utan att besökaren behöver scrolla. Detta betyder att flera besökare når målsidan, men samtidigt uppnår man en hög bounce-rate. Anledningen till detta är att besökaren inte har fått tillräcklig med information för att gå vidare till nästa steg. Målet med en högkonverterande landningssida är inte att få så många clicks på din CTA-knapp som möjligt, utan att få flest besökare att konvertera. 

När man vill skapa en högkonverterande landningssida är strukturen väldigt viktig, och best practise är om du följer dessa steg.
Först presenterar du din value proposition, därnäst något visuellt och sedan framhäver du fördelarna vid ditt erbjudande, och BANG! där ska
din CTA dyka upp.
På så sätt säkerställer du att besökaren tagit del av den information som krävs för att ta ett beslut om att konvertera eller inte.

headline rubrik visual visuell benefit fördelar cta call to action högkonverterande landningssida struktur landing page konverteringsgrad seo cro

Steg 5 – Kundomdömen och andra sociala bevis!

reviews kundomdömen recensioner ökar konvertering landingssida konverteringsgrad högkonverterande landing page cro seo tips

Här handlar det om att få kunden att känna sig trygg. Detta kan t.ex. uppnås med en Trygg E-handel certifiering eller visa vilka företag som använder sig av ert erbjudande. Om besökaren känner till ett av företagen ökar förtroendet, och dem vill känna sig allt tryggare med er lösning. Samtidigt kan detta vara ett rejält kvalitetsstämpel om ni t.ex. samarbetar med ett välkänt företag.

 

Tidigare har vi förlitat oss mycket på experter, men nu visar det sig att vi litar minst lika mycket på andra kunder med samma problem och behov som oss själva. Läs mer

Enligt en studie från BrightLocal litar hela 88% lika mycket på kundrecensioner som på personliga rekommendationer. Det visar hur väsentligt kundomdömen är för hur din landningssida kommer prestera. 

Steg 6 – Erbjud något extra!

Om du har en landningssida där målet är att besökaren ska skriva upp sig på ditt nyhetsbrev, kan du ‘locka’ med att dem får ta del av en undersökning, statistik eller kanske kan ladda ner ett whitepaper.

Du kan även erbjuda en ‘free trial’ eller ‘30 day money-back guarantee’. Detta skapar trygghet hos besökaren, vilket ökar chansen för konvertering. Samtidigt kan detta uppfattas som en kvalitetsstämpel, där ni är säkra på att ert erbjudande kommer gynna besökaren.

Är du rädd för att du förlorar något om du erbjuder ovanstående garantier?
Om vi leker med tanken om att en kund hade tagit del av ditt erbjudande och varit jätte missnöjd. Då hade du förmodligen ändå velat återbetala kunden för att undvika ett dåligt omdöme och rykte.

Bonus!

storytelling tips öka konverteringsgrad landningssida högkonverterande landing page seo cro tips content marketing

“We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.” – Jonathan Gottschall

Ett annat sätt att bidra till en högkonverterande landningssida är att använda storytelling. Ta besökaren med på en tur i en emotionell bergochdalbana. Folk älskar historier, och att tala till deras känslor är ett smart sätt att sälja in sitt erbjudande.

3 sätt att vinkla din storytelling

Motiverande
Du kan få besökare att ta åtgärder om du använder motivation i din storytelling. Det kan t.ex. vara att du berättar om hur mycket dina kunder växt efter att ha tagit del av ditt erbjudande. På detta sätt motiverar du besökaren till att göra likadant för att växa och uppnå sina mål.

Personligt
Berätta om din resa, hur du tog dig dit där du är idag eller om dina ups & downs. Om besökaren lär känna dig, är chansen för att de kan relatera till dig större. Detta ökar chansen för att de kommer följa dig och dina råd.

Alternativt kan du berätta om företagets värderingar. Återigen finns det chans att besökaren delar samma värderingar, vilket leder till förtroende samt ett starkare band mellan er. Detta är även ett smart sätt att marknadsföra ditt varumärke och dess image.

Utbildande
När du delar kunskap via storytelling ökar sannolikheten att besökaren engagerar sig samt tar lärdomen till sig. Lyckas du med detta skapar du samtidigt en starkare relation till besökaren, eftersom du bjudit på ett dyrbart mervärde.

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss!


Tobias Mørkhøj

Tobias studerar E-commerce Manager och brinner för konverteringsoptimering. Han kommer praktisera hos oss i 16 veckor!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *